Jump to content

Har noen kjøpt Jeanneau NC 11, erfaringer


VannTro

Recommended Posts

Jeg sitter å ser på hjemmesiden til Jeanneau og klarer ikke helt å bli ferdig med NC11.

Dette ser ut som en båt som er spesialbygget for Nordiske forhold. Den ble også premiere-vist i Stockholm noe som kanskje ikke var tilfeldig.

Jeg synes den ser utrolig rommelig ut med masse smarte løsninger, derfor lurer jeg på om noen her på BP har kjøpt en NC 11 og eventuelt erfaringene med den.

 

Jeanneau NC 11 (hjemmeside)

 

Jeanneau NC 11 utstilt i Bergen

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

men sytes den kunne blitt levert med en motor på 370 hk.

 

Jeg savner også et alternativ med rundt 350-370hk singel installasjon. Heitmann nevner også dette spesielt i en reportasje jeg har sett. Han minner om at servicekostnader vil bli ganske høye med to drevinstallasjoner. Det finnes jo både VP og Yanmar alternativer i denne klassen som f. eks. Marex benytter på sin 350. Prisen ville vel også blitt enda "hyggeligere" med enkel installasjon.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg så denne båd på udstillingen i Bella Center i weekenden. Jeg må sige, at den imponerende mig med en meget nyskabende og gennemført planløsning. Den er uhyre lys, åben og enkel. Kvaliteten er ikke helt i top men på den anden side heller ikke generende dårlig. Detaljerne omkring sofaen på badeplatformen, salonen og adgangsforhold til sidedækket er rigtig fine og prisen er konkurrencedygtig. Sammenligner man med fx Nimbus 365 Coupé, så er der store ligheder i design men prisen er nok 30% ned når det gælder Jeanneau'en.

 

Jeg ser pointen med problemerne med dobbeltinstallation med drev. På den anden side giver det også både gode sejlegenskaber og en fornuftig brændstoføkonomi.

 

Alt i alt tror jeg, at netop denne model bør gøre fx Marex og Nimbus nervøse i forhold til at der her er et godt og noget billigere alternativ. et alternativ, der er præget af stor fantasi, nytænkning og utraditionelle løsninger.

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Hva tenker dere om at gass/gearspaken er plassert til høyre mot nedgangen til cabinen?

Blir ikke denne da litt vel utsatt for uhell?. Jeg har kun sett bilder.. Snakket med en som var ombord i denne båten på messa før helga. Han var betenkt og syntes det var litt risky mtp at fører skal forflytte seg eller at noen er uheldig og kommer borti. Samt at det er ingen armhviler ved spaken...

ellers en meget pen båt med geniale løsninger.

Link to post
Share on other sites

Tror denne kan bli en suksess, men må nok gjennom et par justeringer.

 

Helt enig med Eureka, throttlehåndtak står livsfarlig plassert midt i grepsone for nedstigning til cabinen. Skal ikke mye ustøhet før man sveiver til disse. En speilvendingen av innredningen hadde sikkert gjort nytten.

 

Også byssa virker lite gjennomtenkt. Med benkelokk over stekesone og vask åpne, er det ikke noe arbeidsbenk igjen.

 

Ellers solid utført båt med mange fine løsninger. Enorm takluke - Bavaria, se og lær :thumbsup:

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har jeg tatt NC11 i nærmere øyesyn. Den tidligere gasspaken bekymrer meg ikke særlig lenger. Den har en anne utgave spak enn det som er på katalogbildene.

Ellers var det en fin båt med artige, smarte løsninger. Inntrykket var at en kom inn i en moderne funkisleilighet. Grått er tydeligvis trendy, mye rette vinkler både i materialer og sofa og stoler. Genialt med flyttbar akterbenk ute. Bordet inne kan flyttes ut på akterdekk. Døra ut fra førerpos er enkelt å gå ut og godt å bredt dollbord på BB side. Smalerepå SB.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte denne båten i fjor høst og er storfornøyd. Problematikken med trottlehendlene er ikke tilstede, da man kan passere disse med god margin. Jeg har hatt ett par mindre problemer, men slik er det med alt som er nytt. Båten er veldig stabil på låringen og bølgehøyde på 3 meter er ikke noe problem. Jeg gikk båten hjem fra Harstad over Andfjorden i Storm uten større problemer. Under lensing er den veldig stabil og slingrer lite, men har tendenser til litt slag med sjø inn forut. Dette pga bredden forut, men er uproblematisk.

 

Under dekk er det 3 enorme stuerom. To under salongen og en under dekk akter.

 

Eneste ankepunktet jeg egentlig har er at her er litt lite skap plass i salongen.

 

Senga i lugaren forut er "litt" kort for meg på 186 cm, men man ligger greit. Lugaren under salongen er enorm.

 

 

 

Jeg lister uansett opp de problemene jeg har hatt, så kan dere andre ta det til etteretning.

 

- Glødingen på motoren var ikke levert fra fabrikk. Dette monterte leverandøren kostnadsfritt.

 

- Styringen på båten var av type telefleks. Dette umuliggjorde montasje av autopilot pga av noe opplegg med ventilstyring....! Jeg har nå montert hydraulisk styring, og denne fungere perfekt. Her måtte jeg dekke 1/3 av kostnadene på ca 20 000,- inkl.mva. Autopiloten kom som tillegg på ca 18 000,- ferdig montert.

 

- Dårlig kvalitet på innredning: Fikk beskjed fra fabrikken om at dette var tilfelle på de tre første byggenumrene. Jeg har mens jeg skriver dette servicemann fra Frankrike for å skifte innredningen i båten. Dette gjøres vederlagsfritt.

 

- Takluken. Denne er levert av Webasto og er helt fantastisk med egen luftestilling, rullegardiner og kjøres helt bak over taket på 10 sek. Fikk ett problem med denne da jeg hentet båten, men dagen etter var det servicefolk fra fabrikken og reparerte denne.

 

- Festene til den vendbare sofaen forut er heller dårlige og det anbefales ikke at man sitter med denne forovervendt i større sjøgang. Ny sofa ble dekket av leverandøren, og jeg er spent på hvordan denne fungerer.

 

- Kjølevannslekkasje på motorenes ekspansjonstanker. Ble reparert omgående da dette var en svakhet på de nye VP D-3 motorene.

 

Ellers så kan det nevnes følgene ting.

 

Toppfart: 32 knop.

Marsfart: 28 knop.

Forbruk v/marsfart: 60-65 L/t.

Forbruk v/20 knop: 45-50 L/t.

Planingsfart: Ned i 14 knop.

 

Noen andre spørsmål, så bare spør i vei :)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Flott lesing. Det et båten leveres med teleflex styring var overraskende og jeg forstår ikke helt hvorfor leverandør dekket 2/3 av kostnadene til montering av hydraulisk.

Hvis hydraulisk er standard skulle de vel dekket hele summen og er teleflex standard så må jeg si leverandør var raus.

 

For øvrig leser jeg i siste Båtmagasinet at båten snart vil komme med 1 x D6 330hk. Det borger vel for en inngangspris som legger seg enda et par hundre tusen lavere og vedlikeholdskostnadene faller.

Så gjenstår det å se hvordan en slik motorisering påvirker fart og sjøegenskaper, men at det blir enormt mye båt for pengene er det ingen tvil om !

 

Må si Jennneau har masse interessante båter om dagen. 350 og 400 Fly er båter jeg tror tiltaler det Norske markedet. Prisene er jo helt på nivå med Bavaria og de leverer noe Bavaria mangler, båter med flybridge.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...