tomeriks Startet 19.Februar.2011 Link til dette innlegget Startet 19.Februar.2011 Jeg trenger hjelp! Roret på vår mamba har sprukket. Det er en tynn sprekk, som går fra innfestingen i toppen og ned langs fremsiden av roret. Har mottatt flere tilbud på reparasjon, og disse spriker veldig i både pris og hvordan de skal utføres. Alternativ 1: Ta av roret og splitte det, for så å lime det sammen igjen og støpe det på nytt. Verkstedet ville ikke gi pris, men regnet ett sted mellom 7' og 10'+ 2 løft av båt Alternativ 2: Ta av roret, legge det i press, og støpe på nytt. Pris ca 3'+ 2 løft av båt Alternativ 3: Slisse opp sprekkene, borre hull og vakumstøpe på plass (uten å ta av roret): Pris ? Alternativ 4: Gjøre det selv, uten å ta av roret. Pusse det opp med vinkelsliper, slik at glassfiberen står, presse roret med kraftige tvinger og støpe igjen hele roret på nytt. Kostnad? Kan dette bli like bra som alternativ 2? Ser at alternativ 1 er det desidert beste, men det var dette med prisen.. Noen som har erfaringer/synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 23.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2011 (redigert) Jeg trenger hjelp! Roret på vår mamba har sprukket. Det er en tynn sprekk, som går fra innfestingen i toppen og ned langs fremsiden av roret. Alternativ 4: Gjøre det selv, uten å ta av roret. Pusse det opp med vinkelsliper, slik at glassfiberen står, presse roret med kraftige tvinger og støpe igjen hele roret på nytt. Kostnad? Kan dette bli like bra som alternativ 2? Noen som har erfaringer/synspunkter? Kjedelig, har du slått nedi med roret? Sjekk for delaminering og i samme slengen, lest på nett tidligere at noen hadde fått det i roret på mambaen... mulig en svakhet på båtene våre? Personlig hadde jeg nok prøvet på alternativ 4 hvis aksel sitter godt fast i roret. ville laget en ramme av 2"x8" til begge sider av roret som man kuttet ut treverk slik at det ligger ann med jevn press på hele roret noe enkelte tvinger ikke gir. Åpne sprekken litt hvis mulig og fyll på med evt epoxy eller annet egnet og klem sammen. når dette er herdet puss så av kanten igjen der det har rent ut og støp på med glassfiber , så puss og legg på gelcoat tilsllutt . Mye jobb men sparer noen penger samt at man vet hva som er gjort noe man ikke alltid vet hos verksteder. Redigert 23.Februar.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 23.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2011 Takk for konstuktivt svar :-) Ja, jeg tror jeg har vært borti en grunne med roret, men er ikke sikker på om det var roret eller kjølen.. Har også lest om delaminering (prosjektbåt i bladet til redningsselskapet (forøvrig en båt vi vurderte å kjøpe når vi kjøpte vår )) Noen andre med erfaring rundt dette?? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2011 (redigert) LArs Hässler som har skrevet boken "Occupation Curcumnavigator" og var på 10 års tur rund omkring mistet roret midt mellom Karibien og Europa- årsaken var en halvgod reparasjon etter at de gikk på med roret et par år tidligere. Han hadde samme symptom - sprekk langs roret. En seilbåt uten ror kommer veldig fort i havsnød. Jeg hadde nok sørget for å få gjort dette skikkelig. Jeg tenker at det beste er å fjerne det gamle roret og bygge et nytt rundt stammen. Da får du også sjekket om rorstammen og annet er skadet etter vanninntrening i sprekken Redigert 23.Februar.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 23.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2011 Du skriver ikke noe om hva slags kjernematriale det er i roret ditt! jeg hadde samme problem med mitt ror i våres. Mitt ror hadde meranti finer som kjernematriale, orginalt fra Jeanneau i 1981. Roret var pil rottent invendig. Jeg lagde nytt ror i vannfast finer og støpte med 4 lag glssfiber/polyester utvendig. Hadde jeg gjort det samme idag så hadde jeg nok valgt Divinicell som kjernematriale...uten tvil. Uansett tror jeg ikke på noen enkle og kjappe løsninger på ditt problem med roret. Ta problemet ved roten...fjern det og bygg opp et nytt, da har du et ror du kan stole på. Det kostet meg ca 2500,- å bygge opp et nytt ror....som jeg vet holder min tid. Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 24.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2011 LArs Hässler som har skrevet boken "Occupation Curcumnavigator" og var på 10 års tur rund omkring mistet roret midt mellom Karibien og Europa- årsaken var en halvgod reparasjon etter at de gikk på med roret et par år tidligere. Han hadde samme symptom - sprekk langs roret. En seilbåt uten ror kommer veldig fort i havsnød. Jeg hadde nok sørget for å få gjort dette skikkelig. Jeg tenker at det beste er å fjerne det gamle roret og bygge et nytt rundt stammen. Da får du også sjekket om rorstammen og annet er skadet etter vanninntrening i sprekken Du skriver ikke noe om hva slags kjernematriale det er i roret ditt! jeg hadde samme problem med mitt ror i våres. Mitt ror hadde meranti finer som kjernematriale, orginalt fra Jeanneau i 1981. Roret var pil rottent invendig. Jeg lagde nytt ror i vannfast finer og støpte med 4 lag glssfiber/polyester utvendig. Hadde jeg gjort det samme idag så hadde jeg nok valgt Divinicell som kjernematriale...uten tvil. Uansett tror jeg ikke på noen enkle og kjappe løsninger på ditt problem med roret. Ta problemet ved roten...fjern det og bygg opp et nytt, da har du et ror du kan stole på. Det kostet meg ca 2500,- å bygge opp et nytt ror....som jeg vet holder min tid. Takk for gode svar begge 2! Jeg vet faktisk ikke hva kjernematerialet er. Nei, jeg har ikke noen planer om å gjøre noen lettvint løsning selv. Jeg er derimot relativt erfaren med plastarbeider etter mange artige prosjekter tidligere. Det som overrasker meg er att 2 annerkjente båtreparatører har så forskjellige metoder (les alternativ 1 og 2). Alternativ 2 mener jeg at jeg skal klare å gjøre like godt selv, med roret hengende på båten. Å bygge opp ett nytt ror er ett alternativ, men jeg er usikker på hvor mye som er skadet. Roret har ikke delaminert seg, bare sprukket i overflaten. Å miste roret er katastrofe, da det mest sannsynlig ikke vil skje på dagen med minst vind og bølger.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2011 Du får du greit inntrykk at omfanget ved å borre noen hull i bunnen at roret. Kommer det vann ut da vet du at roret er ødelagt og bør splittes. Innstøpt vann vil du ikke ha med tanke på korrosjon og hold mot stammen Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 24.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2011 Lufter denne tråden igjen.. Jeg har nå skjært opp langs sprekkene og borret flere hull, for å se etter vann. Det jeg har kommet frem til er at det ikke finnes vann i roret. All masse jeg har borret ut er helt tørr, og det virker som at roret er bygd opp med en kjerne av finer/skum og selvfølgelig stammen/akselen av stål. Det er ikke slark i roret slik det står nå. Derfor kommer jeg til å gå for å støpe det sammen selv. Gjør det noe om jeg fyller ev tomrom med polyester med glassfiberbiter? Vil dette herde skikkelig? Ellers har jeg laget pressemekanisme som er tilpasset formen på roret. Strammes opp med gjengestag/muttere. Har pusset ned ca 5 mm rundt hele roret i 2 belter like høye som sprekkene, som jeg støper opp med ny glassfiberarmert polyester. Har gjort det samme med toppen av roret, da det også er en liten sprekk her. Noen som har synspunkter/kan komme med tips til prosessen?? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.April.2014 Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 Hvordan gikk det med reparasjonen tompa2? Løfter tråden fordi at annet medlem står ovenfor tilsvarende problem. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.