Willing 31 Startet 19.Februar.2011 Link til dette innlegget Startet 19.Februar.2011 Tenker på og gå over til seil båt hva bør eg se etter? skal bruke den og seile etter Norske kysten og seile over til svalbard trenger gode råd :confused: Sitér dette innlegget Willing 31 Link to post
per-pusling Svart 19.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2011 Det er vanskeleg å gje deg råd når du ikkje skriv noko om kor stort budsjett du har, samt kor stor båt du ser for deg å kjøpe. Sitér dette innlegget Link to post
Willing 31 Svart 20.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2011 Håper på og finne en båt i pris klasse 3hundre 4hundre tusen men e usikker på om eg skal se etter en båt der masta går ned til kjølen eller er det ikke så nøye? noen sier att eg må passe på att eg ikke kjøper en god værs båt, veit liksom ikke ka eg skal se etter. Sitér dette innlegget Willing 31 Link to post
per-pusling Svart 21.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2011 Eg ville ikkje ha vektlagt ei gjennomgåande mast i stor grad. Fordelen er med ei gjennomgåande mast er vistnok ein stivare rigg, ulempene er at at det er meir utsatt for lekasje og at det er dyrare å produsere. Med godvèrsbåt meinest nok at båten skal vere trygg og komfortabel over tid i dårleg og kaldt vèr. Det er vel mange som har meiningar om temaet. Etter mitt syn dreier det seg om at båten har ein trygg (som typisk betyr trang) cockpit, gjerne med ein stor sprayhood som kan gje le for vind og regn. At alle fall er ført tilbake til cockpitt slik at ein betjene segla frå cockpitt. Plass ombord til å tørke våt tøy. Gode sjøkøyer ect. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 21.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2011 (redigert) Hei Ser du er fra Kåfjord. Om du kjører ut til Nordmannvik så ligger min gamle båt på land nedenfor veien der, den er vist ikke å mye utpå lenger, han jeg solgte den til har hatt den siden 1998, det er kanskje ikke umulig at han selger den om du spør pent. Det er en Player 311 som forøvrig er en båt som tåler å seiles i det meste av vær, vi seilte den i nærmere 25ms uten at det på noen måte var ubehagelig. Og vil han ikke selge så får du ihvertfall sett hva du får for et par hundre lapper på vel 30fot Redigert 21.Februar.2011 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oda78 Svart 21.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2011 Dette virker som en bra deal for seilbåt under 400 k. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26909473 Sitér dette innlegget Link to post
Iwrig2 Svart 21.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2011 Jeg snakket med selger av denne båten i høst, da hadde den ligget usolgt lenge til 345, litt rart at prisen nå har gått opp. Båten har saltvannskjølt motor, ellers virket det som en grei båt. Selger har også kjøpt ny båt... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 21.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2011 En solid båt m/ gj. mast kraftig rigg..hva med en Hero 101 ? En båt som mange ganger bevist å tåle en trøkk, og svært mye båt på for pengene dersom en finner et godt eks. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2011 Jeg ville tatt en kikk paa HR 312 ogsaa. Det er omfattende og god reportasje om denne baaten i siste Praktisk Baategenda (tror jeg det heter) som er i handelen naa. Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 21.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2011 En HR-312 blir vel fort dyrere enn 400K, om ikke bunnen faller ut av markedet. En Mk2 under 400 kunne jeg veldig godt tenke meg selv. Sitér dette innlegget Link to post
John N Svart 21.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2011 HR 312, Swden Yacht 34, Hero 101, Maba 34, Scanmar 33 og 35. Mye flott å velge i til rundt 400k. Skulle gjerne vært i dine sko... Sitér dette innlegget Link to post
Sailing Moana Svart 21.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2011 Om du kjører ut til Nordmannvik så ligger min gamle båt på land nedenfor veien der, den er vist ikke å mye utpå lenger, han jeg solgte den til har hatt den siden 1998, det er kanskje ikke umulig at han selger den om du spør pent. Hvis eieren vil selge denne båten må du kalkulere med et motorbytte om det ikke er gjort i løpet av de siste par årene. Snakket med eieren for et par år siden og da fortalte han om en motor som ikke hang helt med lengre. Lurer på om han ikke snakket om han kanskje skulle selge båten slik den var i stedet for å bytte motor på den. Båten ser bra ut den, i værtfall fra veien. Tror den sto på land i hele fjorsommer. Er vel rattstyring også på denne, men om det er en fordel eller bakdel på en slik båt er vel smaksak. En telefon til eieren av båten kan sikkert være på sin plass hvis en slik type båt er interessant. Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
Willing 31 Svart 21.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2011 Kjenner han i Nordmannvik har han i båtforeninga våres, denne båten trenger motor bytte men er ellers veldig godt vedlikeholdt. Hadde lyst og kjøpe en båt sørafor får og lære og seile på hjemveien og stikke til svalbard i sommer. Men er det noen som mener att 30 fot er smått? Sitér dette innlegget Willing 31 Link to post
benq Svart 21.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2011 Hvis du tar ferga over til Lyngseidet så kan du komme og se på min båt, en Alo Mikkel 32. Gi bare beskjed jeg er som oftest hjemme på ettermiddagene, kan komme og hente deg på ferga. Sitér dette innlegget Link to post
Willing 31 Svart 21.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2011 Greit eg e på jobb til onsdag Hilsen Harry Nilsen Olderdalen Sitér dette innlegget Willing 31 Link to post
benq Svart 21.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2011 Sendt IM. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2011 30 fot er ikke for litet, men det er ikke stort heller det er mange som seiler jorda rundt i mindre baater. Og mange som seiler i stoerre. Sjoemannskapet er ikke avhengig av hvor stor baaten er. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 21.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2011 Kjenner han i Nordmannvik har han i båtforeninga våres, denne båten trenger motor bytte men er ellers veldig godt vedlikeholdt. Det går jo å bytte motor. Hvis prisen er rett på båten og det er tatt høyde for motorbytte i salgsum er det bare å levere båt inn på verksted og sette inn helt nytt. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
avmønstret5 Svart 21.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2011 Player er en god sjøbåt, men jeg vil ha sjekket ror og finnen foran roret nøye. Sitér dette innlegget Link to post
Willing 31 Svart 22.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2011 Er det noen som har peiling på om ALBIN 78 CIRIUS er noen bra sjø båter,? Sitér dette innlegget Willing 31 Link to post
Mulligan Svart 22.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2011 En sånn en. Blykjøl. 3.27 bred. Syrefast ramme holder sammen rigg og kjøl. Langskips krefter i båten er tatt opp av aramider. Fenomenal sjøbåt. Og så seiler den i ringer rundt Mambaen og ALOen. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 22.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2011 Comfortina ? Sitér dette innlegget Link to post
noengangererdetallright Svart 22.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2011 Dette virker som en bra deal for seilbåt under 400 k. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26909473 Det er jeg som selger denne - jeg har ikke brukt den i veldig hardt vær men det jeg har prøvd lover godt, og jeg har snakket med andre sier at Mamba 33/34, Hero og Scanmar er gode båter på storhavet. Har mange jordomseilinger bak seg hvis det er disse egenskapene du er ute etter, og det er det sikkert vesentlig siden du snakker om Svalbard. Generelt er vel i hvert fall mange av 80-tallsbåtene bedre egnet i mye sjø enn de litt nyere "bobåtene", dvs rimelige nyere båter med vekt på bokomfort. Det er sikkert mange meninger her, men en båt med litt smalere forskip og skrå stavn vil ta sjø forfra mye mykere og vil ikke i samme grad slå en flat bunn i sjøen som en moderne båt med bredt forskip og rett stavn. Og sånn sett har du mye i velge i, det gjelder bare å finne en båt med løsninger du liker. God ballastprosent er og viktig (dvs at en stor del av den totale skrogvekten er i kjølen). Og dette markedet er mye større på Østlandet enn ellers i Norge. Jeg snakket med selger av denne båten i høst, da hadde den ligget usolgt lenge til 345, litt rart at prisen nå har gått opp. Båten har saltvannskjølt motor, ellers virket det som en grei båt. Selger har også kjøpt ny båt... Det er alltids lov å prute, prisen på Finn er en prisantydning (dvs at jeg er åpen for diskusjon om pris men ikke åpen diskusjon på nettet!) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2011 Comfortina ? Yepp. Den er skjelden med svart skrog. Riktig lekker. Lå tilsalgs i Tyrkia i fjor. Særdeles velholdt. Eier har seilt den i Med i mange år. Stilren. Helt fri for platformer og peker ol. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 23.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2011 (redigert) Ref.; Spøsmål om Albin Sirius: Alle Norlinbåtene er gode seilere og sjøbåter. Petter Norlin er kanskje Sveriges fremste båtkonstruktør. Når det gjelder Sirius er vel motorinstallasjonen noe sær og uheldig. Jeg vil i alle fall ha satset på en av de andre av hans båter. Redigert 23.Februar.2011 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.