Jump to content

Garmin 720s kartplotter, erfaringer?

64dc

Recommended Posts

• 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Meget fornøyd, men hadde problemer med at kartet ble blinkende brunt fra Lillesand og sørover. Det forsvant etter at SW ble oppdatert.

Noen som kan forklare hvordan man kobler gammel analog vanngivere til 720s og får tak i en rimelig analog NMEA 2000 adapter?

Nekter å betale 2k for dette...

Redigert av Skippy2000 (see edit history)

På 720S følger det jo med svinger, det er det S'en står for. Denne viser kun dybde og ekkolodd. Vanlig 720 er bare kartplotteren. Fikk min med på ny båt fra fabrikk for 10 000 ekstra med Bluechart kart (Det mest sexy kartet for å si det på den måten, med 3D, selvom jeg ikke bruker det) og ekkoloddet. Er selv veldig fornøyd.

Har også hatt kontakt med dealeren min. For 300,- kan jeg få en kabel som jeg plugger i Yamaha HUB'en min, der alle kablene til motoren, tenningen og så videre kommer sammen og så kan jeg se all motorinformasjon. Antall liter i bensin, forbruk, trip, tacho, fart, temperatur og mer.

Du kan også koble til AIS, Radar, VHF (Da kan du bruke kartplotteren til å "ringe" til MMSI/kontaktlisten istedenfor å bruke VHF'en)

Selv så skal jeg snart koble til VHF'en på kartplotteren med NMEA 0183 kabel slik at jeg kan gjøre det jeg nevnte ovenfor.

Kartplotteren montert i 57BR daycruiser:

wheel.jpg

Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3

På 720S følger det jo med svinger, det er det S'en står for. Denne viser kun dybde og ekkolodd. Vanlig 720 er bare kartplotteren.

Jeg fikk også montert 720S fra forhandler når jeg kjøpte ny båt. Min hekkmonterte svinger har temperaturmåler. Man må aktivere visningen av temperatur, sjekk s.73 i manualen.

Mulig at det finnes flere versjoner av svingere i denne pakken, siden du ikke har temperatur?

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Jeg fikk også montert 720S fra forhandler når jeg kjøpte ny båt. Min hekkmonterte svinger har temperaturmåler. Man må aktivere visningen av temperatur, sjekk s.73 i manualen.

Mulig at det finnes flere versjoner av svingere i denne pakken, siden du ikke har temperatur?

Jeg har svinger montert inn i skroget, så tror ikke det er mulig. Bruker forresten svinger som fulgte med, kanskje du fikk med en annen svinger?

Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3

Hei

720s bruker nmea 2000 signaler og har du en eldre motor uten disse signalene så er det mulig å kjøpe en sak fra albatross instruments som oversetter analoge signaler til nmea 2000.For å få motorsignalene så trenger du et instrument som heter alba engine. Koster ca 250 euro.

Jeg tror ikke at det finnes en norsk importør.

Albatross instruments er et spansk firma.

Har man gamle analoge signaler, kan man også bruke en RS11 Canbus engine data Converter. Den koster $230 her:

http://www.nolandeng.com/catalog/product_info.php?products_id=37&osCsid=009e042e1a4dd59049934950f66d2ded

Noen som har erfaringer med denne eller har noe billigere alternativ?

• 9 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...