Jump to content

Korleis få bedre lyd i høyttalerane?

Burgermeister

Recommended Posts

Hei

Har ein Boss MR1420W stereo i båten. Det er montert 4 toveis høytalerar på 150w kvar. Forstår at dette ikkje er highend produkt

og at det er begrensa kva eg klare å få ut av den. Hovudproblemt er høytalarane som ikkje har

noko form for kasse slik at lyden forsvinn ut i skroget. Skal montere ein sub men ønsker i tillegg

å få betre lyd i dei andre høytalerane. Kva er best, ressonannskasse eller ei kasse/boks som er tett isolert

uten "rom"? Kan ein liten rund isbutt på 1,2 l med litt dempemateriale eller liknande gjere susen? Andre forslag?

hoeytaler.jpg

Disse høyttalerne er vel laget for "overflatemontering" i alt fra bildører til vegger eller skrog i båter.

De skal derfor klare seg uten omsluttet kasse.

Litt dempning på baksiden for å hindre andre ting i nærheten i å klirre eller spille med - er nok lurt.

Den ideelle høyttaler er uten kasse, men bare en stiv og stor/uendelig sideplate (kalles "baffel"). Siden dette ikke er mulig i praksis er et stort volum å foretrekke for høyttalere med litt størrelse på membranen.

En tett kasse (såkalt trykk-kammer) skal dempe uønskede / ukontrollerte svingninger i høyttaleren slik at du kan spille høyere - enkelt fortalt.

Disse høyttalerene er nok dessuten ganske tette på baksiden?

Den beste bassen kommer alltid fra baksiden av en konet membran, men det er ikke så lett å lede denne dype lyden frem til forsiden som man kanskje tror.

Størrelse på røret, kassevolum m.m. skal litt kunnskap til for å beregne.

Det er morsomt å eksperimentere med slikt uansett. Litt kryssfiner eller bedre, lim, dempemateriale, skruer og du er i gang!

Disse høyttalerne er så små at du ikke får hentet ut noe særlig bass fra baksiden uansett i et bassreflekssystem, med mindre de har stor slaglengde og er spesielt designet for "bass-trøkk".

Billige sub-woofere bare dunker uten raffinement og er bare slitsomt.

De tar gjerne også litt plass, men det er også laget ganske små høyttalerelementer med enorm slaglende for å kompensere for størrelsen som ikke krever så stor kasse.

Du finner ganske mye info om dette hos www.dynabel.no . De har en gratis høyttalerbok til nedlasting. Har jobbet der en gang i tiden. Veldig hyggelige mennesker!

Hvis du skal ha disse montert i siden på båten uten egen kasse så ville jeg dempet baksiden mot skroget med noe tungt materieale for å ikke spille for naboene med hele skutesiden som membran. Du finner alskens lyddempningsmateriale hos Dynabel (tidl. Eltek) og www.ljudia.no.

Biltema har vel også noe enklere materiale som kan brukes.

Husk at dempningsmaterialet skal være fuktbestandig hvis det ikke er i helt tett kasse.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Husk at det er viktig med rett kobling av høyttalerkablene. Hvis det kobles feil mister du mye bass. Det høres lett ved å sette bassen på maks (trenger ikke spille høyt) og koble om på den ene høyttaleren, bare bytt om kablene, så hører man fort om man får mer eller mindre bass.

Bruker man kabler uten farge er dette en fin måte å sjekke på. Fargeløse kabler har dog som regel et følbart "spor" på utsiden av den ene lederen. Så kan man velge om det "sporet" skal brukes som minus eller pluss.

Jeg kaller det sporet for "rugla" for den ene lederen er litt ruglete :)

De Boss høyttalerene er ikke spesielt lukket på baksiden, jeg har samme type selv i benkene foran.

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Husk at det er viktig med rett kobling av høyttalerkablene. Hvis det kobles feil mister du mye bass. Det høres lett ved å sette bassen på maks (trenger ikke spille høyt) og koble om på den ene høyttaleren, bare bytt om kablene, så hører man fort om man får mer eller mindre bass.

En enklere metode:

Gjør som Brodern sier, men sett balansen på ene siden, sånn at bare en høyttaler spiller.

Spill musikk... så:

Still balansen til senter.

Får du da mindre bass, må du bytte om pluss og minus på den ene høyttaleren.

Får du mer bass, så er høyttalerne rett koblet.

Alle høyttalere bør ha en kasse bak, festet og montert i treverk, ikke noe som skramler, og ledninger må være koblet godt fast, ikke noen halvløse kabelsko.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

hei Burgermeister.

Når det gjelder di Boss Høytallerene dine som du syns ikke spiller noe særlig, så har ikke dette noe med at dem er monter i båten, lyden vil ikke forsvinne ut ba høytallerene og bli borte i skroge. du skriver at Høytallerene dine er på 150W, og spilleren din er på 4x50w altså så er høytallerene dine på 100W mer en det spilleren din er på.

Skal du du få bedere lyd i båten så må du til med en forsterker, da en 4 kanales stereo forsterker. da vil du kunne få bedere effekt på dem og de vil spille bedere. du har ingen bruk får kasse på dem men du kan kjøpe noen tynne asfaltmatter på Biltema og legge på rundt høytallerene inn mot skråge og legg en liten plate på skroge bak høytalleren.

Når du nå da tenker på å sette inn en subb i båten og vilken kasse du skal bruke der så er dette veldig opp til det ellemente du kjøper, som regel så ståre det i papiret som følger med elemente om hva som er anbefalt kasse, lokke eller portet kasse og vor mange liter den bør være på. men husk at her må du også ha en forsterker, denne bør da være en ren "mono blokk" som vi i bilstereo verden kaller det, eller du kan kjøpe en 5 kanals forsterker som da har 4 stereo ut og 1 mono til subb.

selv har jeg 1 frontsett det vil si en 6,5" mellomtone i veggen på ver sode fremme i båten og en liten diskant på ver side oppe på dersborde som da har et felles delefilter, bak i båten har jeg 2 stk 6x9" fultone elementer, alt dette går på en forsterker, så har jeg en subb i lukket kasse "anbefalt av produsent" på en egen forsterker. dette spiller utrulig godt i båten.

jeg har jobbet med bygging av bilstereo i mangen år og når jeg i sommer som var kjøpte meg båt så var det veldig gøy å begyne å bygge stereo i den :)

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Nei nå veit ikkje eg korleis det ser ut bak høytalerne dine men noe dempemateriale av et slag gjer susen! Det vil dempe lydgjemmonslag og boomete mellombass og dempe generelt lyden fra baksiden slik direktelyden høres bedre og vil bli klarere. Et lite spann som du nevner blir altfor lite. Isolasjon av et slag eller en sofapute type ileggspute i nonwowen elr 3 alt ettersom hva det er plass til gjer underverk. Desse har stopping og trekk av polyester og mugner ikkje.

Hei

Litt ulike meiningar her. Får prøve dei billigaste triksa først.

Kan alltids hende at høytalerane er feilkobla. Har dårlig med plass

på 2 av høytalerane der må det bli dempingsmateriale på baksida. Betre plass

på dei 2 andre. Får prøve det du skisserer der Plutonium. Ser nok at det blir stor differanse på det høytalerane, 150w, kan levere og det steroen byr på, 4x60w. Dersom dette ikkje framkallar noke respons hos fruen som syrlig påpeikte at det var dårlig lyd i steroen min, får vi vudere forstekar. Trur ikkje ho visste ka den kommantaren kan kome til å koste!

Takk for all hjelp :)

Redigert av Burgermeister (see edit history)

Jeg har en slik Boss Marine med remotepanel etc, og den er på 4x60 (liksom, er vel 4xnoe) men den fungerer greit når man får koblet riktig. Samlet makseffekt på mine høyttalere er oppgitt til 550w eller noe. Er Boss og noe annet jeg fikk til jul, de "annet" spiller en del bedre enn Boss sine 150wattere. Jeg har 2 foran i benkene og 2 i benken bak, der tank og ræl er. Det basser veldig greit hvis man absolutt ønsker å forstyrre andre :)

Basskasse i båten blir for Harry. Det holder å ha det i bilen :) Men hver sin smak og ønsker selvfølgelig. Husk at en kraftig forsterker øker strømforbruket vesentlig, og det må man ta hensyn til. Man må jo være sikker på at man har nok strøm til start etc i ettertid. Og forbruket vil gjerne være høyere enn ladekapasitet hvis man har bruker eldre påhengere uten skikkelig dynamo.

Her er en snutt på vei ut fra Sætre og ned mot Horten i Oktober. Farta er vel ca 13 knop og øker til like under 20 tror jeg (mulig det kan sees på GPS´n) Blir litt røten lyd når man filmer med mobiltelefon da.

Men bruker mest radioen på lavt volum, men er jo greit at det låter litt fint der også :)

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Ja det der låter helt greit. Greit nok for mitt bruk. for meg er selve lyden/kvaliteten litt viktigere enn hvor høyt det skal spille. Men det sier seg selv at hvis man skal skal ha et anlegg i båten som dekker mest mulig frekvenser holder det ikke med 4 slike "kjipe" høyttalere.

Men Hi-Fi i båt ? Næææh. Litt radio til kaffen eller om kvelden er kos for meg.

Med en 90hk totakt rett i ræva skal det atskillig mer anlegg til for at det skal låte "bra og fett" under kjøring. Og det orker ikke øra mine i det lange løp. Og som jeg skrev, jeg synes det blir feil, men skjønner jo at det er mange som liker det slik :)

ei ekstern basskasse trenger ikke koste så mye, ei en forsterker og litt kabler, og det er lett å ta ut, men husk strømtrekket, med en ekstra forsterker drar det mye saft ut av batteriet.

Husker brutter hadde (tror han har den fremdeles) en Sparcomatic-stor-støgg-jævel-amp, tømta en 80ah batteri på under 4 minutter. Den ampen drev en 15" PA subb som tålte 1000RMS (noe engelske greier) og det spilte så jævlig (hardt) at baklyktene sprakk og sveiseskjøtene ble synlige fordi lakken sprakk på bilen hans.

Husker han som drev Strømmen Bilradio blei vred, han sto å brifa utafor sjappa, med bagasjelokket oppe, og "dunket" Det låt spy med lokket oppe uansett. så kom brutter med en Toyota Cressida, med Dat anlegg fra Clarion (er visst ikke solgt noe sånt i Norge pga prisen (40k) og litt attåt. Han butikkeieren bare lukket lokket og lusket vekk med halen mellom beina, det spelte jo søppel uansett.

Men det holdt med maks 4 minutt, det var ikke godt. Bilen gikk jo i stykker av dette.

Men det var før :)

Nå har jeg hjemmekino på 5kw, det holder. 2.5kw ren bass. Og litt båndbass i bilen. Har kjørt testcd med toner der, og det fyller godt opp, så da duger det til P4 :giggle:

Føkk deg...

Ingen av innspillene motsier hverandre så langt jeg kan se.

Alle er enige om dempning for å få kontroll på lydbølger på vidvanke, enten du velger med eller uten kasse. Bittesmå kasser som 2 litere har ikke nødvendigvis så mye for seg, du kan heller stappe demping på baksiden hvis den ikke faller ned eller utsettes mye fuktighet.

En god/sterk forsterker styrer høyttalerne bedre enn en liten/billig forsterker.

Jo billigere utstyr, dess mer er Watt'en oppskrytt ("Kina"- eller "bambus"-Watt). Det er mange målemetoder for Watt.

Tipper at Hebbelille ikke vil komplisere det i svaret når han snakker om Watt i forsterker og høyttaler.

Det teller mye hvor lettdreven en høyttaler er. Det kalles "følsomhet".

Seas høyttalerfabrikk i Norge er skikkelig seriøse og har gode elementer også for bil (og båt, men ikke sprut-utsatt, ute eller mye fuktighet). Se SEAS Lotus-elementer der noen elementer forøvrig er på tilbud nå. Dette er elementer der du ikke blir sliten i ørene av "uggen" lyd.

Metallmembranene gir fantastisk detaljert lyd, men krever et godt delefilter.

Et godt kompromiss er glassfibermembran.

Link: Seas Lotus tilbud hos Dynabel

Små kasser for gode elementer er verdt å vurdere for den interesserte:

Bittesmå kasser kan fungere i Hi-Fi sammenheng for mellomtoner og diskanter for å få "luft" rundt høyttaleren.

En knøttliten superkasse kan da fort veie flere kilo fordi den er fylt med mye dempematerialer i flere lag som er tunge ytterst (lignende "asfalt"-plater) og tommetykke trematerialer for minimal resonans.

Det mest økonomiske all-round alternativet er å velge 6,5" elementer for bass og mellomtone.

5 og 4 tommere er imidlertid utmerket for akustisk musikk og vokaler, men mangler trøkket i bassområdet. Med en god sub-woofer kan resultat bli veldig bra, men slike koster penger, også forsterkeren til den.

småbåtentusiasten, Tror det er mye som har forandret seg fra den tiden og frem til i dag, vi bygger en del demo biler for noen få bilstereo merker, som da levere varer fra øverste hylle, å vi har per i dag ikke hatt problemer med lakk som sprekker eller sveiseskjøter som dukker opp, men har fått satt inn frontruter et par ganger på en bil og fått noen vanlekaser av og til men stort sett så går det greit.

per i dag så bruker vi en god del penger på isolering av bil før vi bygger anlege, og da er det demping av hele karoseriet dører, gulv, vegger osv... det blir bygd inn store strømbanker og i flere biler må vi inn så vi har 2 dynamoer :) alt etterson hvor mye vi trenger.

vi har en Honda Integra R, som er bud opp med et anleg til en verdi av 160K, bilen har da 25000Watt til rådighet, dette er en bil som er bygd får noe som heter db.drag en bass kokuranse.

men er helt enig i det du skriver om anlegg og i båt på sjøen, når jeg selv er på fjorden så syns jeg det er delig å slappe av og høre på god musikk og ikke alt for høyt, og så er det ikke til så iritasjon får de som er der får å nyte stillheten.

Men skal indrøme det at jeg har spilt gerit høyt i båten min også, hender det blir lit volum når vi drar ut en gjeng å skal på tur og de sitter bak i båten med noe godt å drikke på bore :) og av og til når det går fort, lit gøy med lit eksta volum da også :)

men når jeg er ute med familien, sambuer og to barn så er det fint å ha god musikk og fin lyd og bare kose oss på tur ut fjroden :)

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

• 1 år senere...

Vil denne forsterkaren frå Jensen by på god lyd?

Auxinngangen på stereoen eg har er gåen, merkelig for eg har aldri brukt den.

Lurer litt på å kjøpe Boss med iPhonedocking. Denne er på 4x80 watt.

Skulle vel bli ein bra kombinasjon det?

Veit ikkje kor mykje straum ein ekstern forsterkar drar men eg har 2 batteri og skillerele

så det skulle vel gå bra.

Dersom dette ikkje gir godlyd kan eg bytte to 150watts høytalerar i to på 350 watt eller

ein på 150 med ein Boss sub på 600w. Veit ikkje kva som vil gi resultat?

Kan eg ha inntil 8 høytalerar dersom eg har separat forsterkar? Tenke på å ha to framme i kabinen

i så fall.

Har isolert ut mot skrogsidene og rundt høytalerane med dempeplate frå Biltema på dei som låg klin inntil skrogsidene.

Redigert av Burgermeister (see edit history)

om det er 4x40, 50 eller 80 spiller ingen rolle. Alle er nok terminert med en 10amp sikring, og ca. halvparten går i varme, så stort mer enn 50-60 watt fordelt på alle fire utganger er det nok ikke i en headunit.

Skal du ha noe mer guffe må du nok til med en ekstern forsterker. Kjekt med ipod docking er det! men hvis du først shopper etter ny spiller så finn en med aux inngang i tillegg, da du kanskje ikke for resten av livet kommer til å ha et apple produkt.

Min android koblet til usb i bilen, der blar spilleren gjennom hele operativsystemet og alt som ligger overalt før den finner musikkfilene. Dette tar lang tid. Så bruker man bare aux inngangen og bruker spilleren på telefonen.

Men med ny spiller, ikke forvent mirakler av mer effekt!

Hei og takk for svar valvolainen :)

Spelaren frå Boss har vel så vidt eg kan sjå både aux,usb og memorycard.

Blir vel iphone og ipad, som er supert å ha i båten i tilegg til plottar, framover :)

Har blåtann i bilen og det er kjempekjekt.

Ok då må det bli ekstern forsterkar i tilegg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...