Jump to content

Teppe i Båten

henrhuse

Recommended Posts

Kjøper du et Vorwerk teppe slipper du kanting, de de er raknefrie. De har ikke gummiert bakside.

Jeg har alltid brukt disse teppene i båten. Blir de skitne, og det blir de jo, tar jeg teppene med hjem, legger de i oppkjørslen, sauser dem inn med fasadesåpe og spyler med høytrykksvasker og varmt vann.  Selv de mest gjenstridige flekker forsvinner da.  

Men kvalitetstepper som Vorwerk tåler slik røff behandling, år etter år.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Jeg la nye, svarte tepper i min båt i vår. Kjøpte det på Carlsen i Dreggen i Bergen. Det var eneste teppebutikken jeg fant som hadde tepper uten gummi på baksiden. Husker ikke helt prisen men tror det var 50 eller 100 kr for 1x2 meter.

Teppene limte jeg med Sikaflex, men hvis du skal ha det av igjen en gang så tror jeg ikke jeg ville brukt det... Kontaktlim kanskje?

Skal du ha et teppe som skiten viser minst på, er ikke et ensafarget det beste, bruk et med "liv" i.

Til liming har jeg brukt gulvlim for våtrom.

Teppe uten skum kan skaffes hos de fleste. Det er ikke så mye de har på lager av sånt.

"Mindre arbeid ved skifte av teppe neste gang hvis du ikke limer"

Båt skal være mye arbeid, santvel Bastard3000.

mvh

Kjelli

Spørs litt hvilken type teppe du ønsker?  Er det et fint teppe for solskinssturer eller er det et teppe som skal tåle en støyt?  I siste kategori er de såkalte bil- og båtteppene ikke så dumme.  Fås i marineblå og grå og kanskje andre farger for alt jeg vet.  Teppet har noen grove teskturer eller ribber på tvers.  Raknefrie er det også.  Kan skjæres til som man ønsker.  Det er gummerte på baksiden med en halvhard porøs sort gummi som ikke smitter av.  Ikke noe softgummi a la vegg til vegg tepper til husbruk.  Dvs. det tåler regn og vann og tørker lett opp uten at de kleber seg fast i dørken.  Rulles sammen og kastes på land for fisketurer. Betalte 149 kr kvadratmeteren.  Fås i metervis fra rull på 2 meters bredde.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Når det gjelder teppe ute hat jeg brukt en type som brukes til matter og terasser (ikke kunstgress, men nummeret før...). Dette har en slags gummibelegg på baksiden som gjør at det ikke glir, og da slipper du å lime. Tåler vann og stor slitasje, og får du det kantsydd ser det ganske fint ut også.

Min erfaring er at det er best å la være å lime teppet (inne også) slik at du slipper å bruke støvsuger hele tiden. Det blir mye renere om du har anledning til å ta det ut og riste det ved vårpussen (og gjerne en gang og to i løpet av sommeren også). For ikke å snakke om neste gang det skal byttes (som jo var nevnt av flere her  :yesnod:).

:diving

Hei !

Må det være tepper ?

Har selv tepper i båten og vil nå få de ut. Blir fort møkkete og uestetiske.

Tenker på å legge et tynt belegg med teakmønster og for varmeisolasjon, 1- 2 mm

tykkelse av den plasten som vi har under parkett.

Lettere å holde rent og pent og tror ikke det blir så kalt på gulvet, obs. dørken.

hilsen

Haba

Hei!

Vet ikke hva slags båt du har eller om produsent selger deg nytt? Jeg bytta teppe i en Saga 27 en gang og Saga leverte billiger skreddersydd kanta teppe enn hva jeg kunne klare å få til selv den gang. Eneste jobben var å hente pakka på postkontoret 2 dager etter at det var bestilt. Hvis mulig, sjekk den løsninga!

Jeg har sviktet det opprinnelige amerikanske i Stauden :nonod: og konvertert til teak dørk i stedenfor tepper :yesnod:. Mye finere og lettere å holde rent etter min mening :yesnod:. Ekte treverk er ikke så kaldt heller sammenlignet med plasten...  

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...