Jump to content

eksos temp sabb 10 hk.

salti

Recommended Posts

driver på og bygger om motoren til ferskvannskjøling nå om dagen. skal ha tørr eksos for enkelhets skyld. har noen erfaring med hvor varmt eksosrøret blir? hvor stor klaring brukte dere mellom skott og rør for å unngå brannfare? trenger man isolasjon i skrog gjennomføringen i eksos utkastet for å unngå for høy temp i fribordet?

Tørreksos er varme greier! smelter nylontau.. :)I trebåten min er det 4-5 mm klaring til skroget, burde nok hatt en gjennomføring, tenker jeg.. Men det beste hadde nok vært våteksos.. Blir noe støy med tørreksos. Finnes en sånn kombipumpe en kan bytte ut kjølevannspumpa med, det er en dobbelsak, med både fersk og sjøvann i samme enhet..

blir nok varmt ja. sabb sin dobbelpumpe er dyr å kjøpe ny,og har ikke sett brukt pumpe på finn. johnson pump leverer en elektrisk sirk pumpe til ca 900 kr, så hv eg sk hatt vannkj eks så ville eg kjøpt den i stedet. ville da brukt org pumpa til eksoskjøling,og sirk pumpa på ferskvannsiden. tanken var å ha ca 20mm klaring rundt eksosrøret. så hv du ikke har hatt fyr i båten din med 4-5mm klaring så skal det gå fint m 20mm klaringene i min båt også :smiley: ang støy så skal jeg lage meg ei lita potte for å dempe den verste lyd knallen!

En Sabb G bråker mer enn nok som det er, om du ikke i tillegg skal ha tørr eksos! Jeg ville ha funnet meg en reimdrevet pumpe til sjøvannet, og beholdt den sjøvannskjølte eksosen. Uten tvil.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Vi har tørreksos på fiskesjekta med 10 hk sabb. Den blir god og varm på full fart. Hele rør og potte er laget av syrefast og går rett gjennom skuteside. ca 7mm klaring rundt og brukt pakning som holder røret med syrefast flens på innside og ytterside.

Jeg ville ikke byttet ut tørreksosen for alt i verden. Utrolig praktisk om vinteren.

En ide er å lage annleg som tåler tørreksos og sette på pumpe for ikkefrost sesongen. På 10 hk er det ferdig remskive foran som orginalt er til lensepumpe, mange monterer remdrevet pumpe der.

Min far har 18hk sabb med kjølesløyfe og remdrevet sjøvannspumpe for tørreksos. Vi vurderer å lage syrefast eksosanlegg da sjøvannspumpen fryser med en gang, kan ikke kjøre med eksosslangen tørr pga temp. Motor på tomgang 15 min og en termos med kokende vann får liv i det så det går jo.

Mener du at jeg bør ha ei remdrevet pumpe til "våteksosen"? Min sabb er jo ferskvannskjølt orginalt.

Nei, hvis den er ferskvannskjølt originalt så har du vel allerede en dobbeltpumpe så da har du det du trenger. Jeg tenkte mer på et rimelig alternativ til dobbeltpumpe, en remdrevet pumpe er lettere å finne brukt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

har same opleget med tør eksos. men med lydpote som det sirkuler i fra motor temrtur på motor er da 70c og den siste biten på eksosen er lunket lyden på motoren er tilnermet lik som på andre båter oppi men stik ein hovudet utfor får du den rette dunk dunk lyden

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...