Jernklumpen Startet 22.Februar.2011 Del på Facebook Startet 22.Februar.2011 noen som har tips ang måling av batteriene i båten? uten og kjøpe instrument på maritim o.l til 2000.- trenger kun displayet og felle det inn i dasjbord.. prøvde i dag og plukke ut displayet i multimeter fra biltema, men det gikk ikke pga panelet får impulser fra kretskortet.... virket ikke. håpet og kun plukke ut panel og koble på rød\svart ledning.. tips pleease... Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Loma Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Dette er i alle fall billig http://www.dealextreme.com/p/2-2-lcd-digital-panel-voltmeter-with-blue-backlight-7-2-20v-36147 Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 MÅ det være digitalt da? at noe er digitalt betyr ikkje at det er meir nøyaktig bare lettere å lese. Samtidig så spørs det jo hvor nøyaktig må det igrunn være Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 22.Februar.2011 Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 Kan dettevære en løsning koblet til hver batterikurs eneten med to instrumenter eller et instrument med en vendebryter til begge strømkretsene? Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Jernklumpen Svart 22.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2011 sit. supert. takk takk. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
is_620 Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 jeg har kjøpt 2 stk av den typen linket i innlegg 4 og koblet rett på hvert av mine 2 batterier med sikring og av/på bryter i felles minus ledning. monterte dem så nærme batteriene som mulig - noe som var enkelt i min båt. har videre sjekket med multimeter , og hvis jeg husker riktig viste de nøyaktige lik spenning. Var nettopp en tur oppe i båten og spenningen var 12,6 på begge , så jeg trenger ikke å lade enda. det er veldig greit å ha kontroll på batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Jeg har også 2 stk. De er koblet til hver sin kurs, men koblet til framme i båten. Vet at det gir en feilmåling, men jeg har målt differansen mellom dem og dirrekte på batteriet. Det gir et avvik på 0,3V. Tar hensyn til det når jeg ser på målern. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
alidal Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Hvis du vil ha full kontroll, så bør det nok være 2 desimaler. En feilvisning på 0,3 volt er veldig mye.... Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Klarer enkelt å plusse på 0,3V. Tap vil det uansett bli med et sånt instrument. feilmarginen vet jeg ikke. Men skal du ha full kontroll så må det uansett velges en annen løsning som f.eks. For meg holder det fint med dette instrumentet med et desimal. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Lars H. Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 (redigert) Nei, det skal ikke bli tap av betydning selv om en har laaaange tynne ledninger mellom målepunktet og voltmeteret Sit. Et slikt måleinstrument trekker minimalt med strøm (i milliamperemområdet). Så dersom en opplever spenningstap, tror jeg heller på dårlige tilkoblinger mellom målepunkt og instrument. Lars H. Redigert 23.Februar.2011 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sitrin Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Mulig avviket var noe mindre (medlem av korttidsminneforeningen ). Eventuelt kan det også være avvik mellom målern og Fluken Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Christensen Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Jeg har også et instrument av samme type, jeg har også en feilvisning på 0.2 - 0.3V I mitt tilfelle er det selve instrumentet som viser feil! Sjekka med flere multimeter og konkluderte med at hvis jeg legger på 0.2 volt så har jeg ca eksakt verdi! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Sitrin Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Da er det vel bare en feilmargin på den som man kan legge til. Husker du om det var noe muligheter for å kalibrere den? Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Lars H. Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Måler du feks. 12volt med 10 forskjellige "billig" voltmetre, skal du ha flaks om du finner to som viser likt med to desimaler! Og selv med dyrere voltmetre, blir det fort forskjell på siste desimal. Det var vel ikke for ingenting at Fluke multimetrene våre på FFI ble jevnlig kalibrert. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Christensen Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Mitt "hovedmultimeter" er jevnlig kalibrert! bruker dette til å sjekke båtmultimeteret. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Lars H. Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Etter at jeg ble pensjonist har jeg ikke lenger mulighet til å kalibrere mitt hovedmultimeter, men kanskje jeg skulle snekre sammen en spenningsreferanse? Jeg har en 5volt referanse-IC med svært bra ppm data liggende, så kanskje jeg finner frem loddebolten en vakker dag? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
rogeri Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Etter at jeg ble pensjonist har jeg ikke lenger mulighet til å kalibrere mitt hovedmultimeter Jeg fikk låne et ny-kalibrert multimeter som jeg justerte mitt eget etter! I den gamle Fluken min var det et lite justerbart potmeter for dette. Har i ettertid også kjøpt en probe med multimeter (Jula). Denne har i tillegg søkelys og opplyst display. Viser korrekt gjør den også! Ypperlig når man ønsker å sitte å måle spenning i kulda på mørke vinterkvelder! Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 23.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 hvorfor ikke sette inn det som er beskrevet i innlegg nr 2? der kan man justere "null" så det er likt som på multimeteret.. 3stk er bestillt.... Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Seasu Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Her er et jeg har kjøpt 2 av men ikke fått montert enda. Kjell Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 23.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 hva med galvanisk avskilte? hva er det? var litt finere display.. men vet du ca mål utvendig.. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Lars H. Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Som det står, drives elektronikken i instrumentet med et eget 9volt batteri som er skilt fra feks. 12volten du skal måle. Dette er ingen fordel spør du meg. Mye enklere kun med to ledninger rett til målepunktet uten å huske på å bytte et 9volt batteri når det blir dårlig som en må med et multiinstrument. Målene står i manualen som du finner på samme side som beskrivelsen av instrumentet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jernklumpen Svart 24.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 helt enig lars, det blir ikke lett og bytte 9 volt batteri etter infelling og liming med tec-7.. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Jernklumpen Svart 3.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2011 da var voltmeter montert, ett på hvert batteri med felles minus og av\på bryter på hver av plussene, slik at jeg kan skru av panelene når jeg forlater båten. http://www.dealextreme.com/p/2-2-lcd-digital-panel-voltmeter-with-blue-backlight-7-2-20v-36147 selges på finn innimellom også, sikkert kjekt for da trenger du ikke vente i 4 uker?? Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Una Svart 4.Mai.2011 Del på Facebook Svart 4.Mai.2011 Har også montert en slik. Koblet til batterivelger kan jeg velge hvilket batterier som måles. Den viser 0,03 for lite så det må legges til. Alt i alt ett greit instrument Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post
Jernklumpen Svart 4.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2011 det blei stilig de. har du noe av\på knapp eller lar du det stå på hele tiden. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.