Jump to content

12 volt måleinstrument til montering


Jernklumpen

Recommended Posts

noen som har tips ang måling av batteriene i båten? uten og kjøpe instrument på maritim o.l til 2000.-

 

trenger kun displayet og felle det inn i dasjbord..

 

prøvde i dag og plukke ut displayet i multimeter fra biltema, men det gikk ikke pga panelet får impulser fra kretskortet.... virket ikke.

håpet og kun plukke ut panel og koble på rød\svart ledning..

 

 

 

tips pleease... :flag:

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post

Kan dettevære en løsning koblet til hver batterikurs eneten med to instrumenter eller et instrument med en vendebryter til begge strømkretsene?

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

jeg har kjøpt 2 stk av den typen linket i innlegg 4 og koblet rett på hvert av mine 2 batterier med

sikring og av/på bryter i felles minus ledning.

monterte dem så nærme batteriene som mulig - noe som var enkelt i min båt.

har videre sjekket med multimeter , og hvis jeg husker riktig viste de nøyaktige lik spenning.

 

Var nettopp en tur oppe i båten og spenningen var 12,6 på begge , så jeg trenger ikke å lade enda.

 

det er veldig greit å ha kontroll på batteriene.

Link to post

Jeg har også 2 stk.

De er koblet til hver sin kurs, men koblet til framme i båten.

Vet at det gir en feilmåling, men jeg har målt differansen mellom dem og dirrekte på batteriet.

Det gir et avvik på 0,3V.

Tar hensyn til det når jeg ser på målern.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Klarer enkelt å plusse på 0,3V. Tap vil det uansett bli med et sånt instrument. feilmarginen vet jeg ikke.

Men skal du ha full kontroll så må det uansett velges en annen løsning som f.eks.

For meg holder det fint med dette instrumentet med et desimal.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Nei, det skal ikke bli tap av betydning selv om en har laaaange tynne ledninger mellom målepunktet og voltmeteret Sit. Et slikt måleinstrument trekker minimalt med strøm (i milliamperemområdet). Så dersom en opplever spenningstap, tror jeg heller på dårlige tilkoblinger mellom målepunkt og instrument.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Mulig avviket var noe mindre (medlem av korttidsminneforeningen :confused: ). Eventuelt kan det også være avvik mellom målern og Fluken

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Jeg har også et instrument av samme type, jeg har også en feilvisning på 0.2 - 0.3V I mitt tilfelle er det selve instrumentet som viser feil! Sjekka med flere multimeter og konkluderte med at hvis jeg legger på 0.2 volt så har jeg ca eksakt verdi!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Da er det vel bare en feilmargin på den som man kan legge til.

Husker du om det var noe muligheter for å kalibrere den?

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Måler du feks. 12volt med 10 forskjellige "billig" voltmetre, skal du ha flaks om du finner to som viser likt med to desimaler! Og selv med dyrere voltmetre, blir det fort forskjell på siste desimal. Det var vel ikke for ingenting at Fluke multimetrene våre på FFI ble jevnlig kalibrert.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Etter at jeg ble pensjonist har jeg ikke lenger mulighet til å kalibrere mitt hovedmultimeter, men kanskje jeg skulle snekre sammen en spenningsreferanse? Jeg har en 5volt referanse-IC med svært bra ppm data liggende, så kanskje jeg finner frem loddebolten en vakker dag?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Etter at jeg ble pensjonist har jeg ikke lenger mulighet til å kalibrere mitt hovedmultimeter

 

Jeg fikk låne et ny-kalibrert multimeter som jeg justerte mitt eget etter! I den gamle Fluken min var det et lite justerbart potmeter for dette.

Har i ettertid også kjøpt en probe med multimeter (Jula). Denne har i tillegg søkelys og opplyst display. Viser korrekt gjør den også! Ypperlig når man ønsker å sitte å måle spenning i kulda på mørke vinterkvelder! :yesnod:

Link to post

hvorfor ikke sette inn det som er beskrevet i innlegg nr 2? der kan man justere "null" så det er likt som på multimeteret.. 3stk er bestillt.... :flag_bp:

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post

Som det står, drives elektronikken i instrumentet med et eget 9volt batteri som er skilt fra feks. 12volten du skal måle. Dette er ingen fordel spør du meg. Mye enklere kun med to ledninger rett til målepunktet uten å huske på å bytte et 9volt batteri når det blir dårlig som en må med et multiinstrument. Målene står i manualen som du finner på samme side som beskrivelsen av instrumentet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  • 2 måneder senere...

da var voltmeter montert, ett på hvert batteri med felles minus og av\på bryter på hver av plussene, slik at jeg kan skru av panelene når jeg forlater båten.

 

http://www.dealextreme.com/p/2-2-lcd-digital-panel-voltmeter-with-blue-backlight-7-2-20v-36147

 

selges på finn innimellom også, sikkert kjekt for da trenger du ikke vente i 4 uker??

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...