Jump to content

Erfaringer med Sollux 850?

Bergen dørk

Recommended Posts

Jeg har i ny og ne sett en og annen Sollux 850 av nyere dato på finn.no. Det kan se ut som om disse båtene er meget godt utnyttet. Har en Nidelv 26, som jeg synes er et flott båtkonsept, men ser at Solluxen - på tross av sin størrelse har 4 faste sengeplasser + mulighet for 2 til i forkabin.

Noen med erfaring fra denne type båt? Hvor romslig er akterkabin og midtkabin?

Fordeler og ulemper med denne båten? Er det en god sjøbåt? Hva er riktig motorisering? Fant ikke så mye på nettet; annet enn en eldre test i Båtmagasinet, men den var ikke spesielt grundig.

mvh Bergen Dørk

Sollux 850 er nok en flott båt, tenker jeg også. Før jeg skaffet meg Nidelv 26, så jeg på bl.a. Joda 850 TC som også er ganske lik Sollux 850. Jeg var veldig nær ved å kjøpe Joda 850 TC, men endret seg til anskaffelse av en mye eldre båt og til langt rimeligere også til slutt pga flere faktorer som påvirket familieøkonomi.

Jeg må si at jeg liker Joda 850 TC meget godt pga to atskilte senger i akterkabin som hadde passet supert for unger eller ungdommer mens foreldrene kunne bruke dobbelseng i forpiggen. I midten er det en salong som kan gjøres om til seng til ekstra gjest eller om en har flere barn. Det er snakk om 4 faste køyer og 1-2 ekstra køyer. På utedekket er det en fin sosial plass, men ikke nødvendig flere plasser enn Nidelv 26. Det er en ulempe ved denne båten i forhold til Nidelv 26, og det er pantryplassen der det er for lite skap/skuff plass. Ellers er det gode oppbevaringsplasser i denne båten omtrent lik eller bedre enn Nidelv 26.

Når det gjelder sjøegenskaper så er den god - en større og noe mer robust båt på sjøen. Motoren var en VP D3 med 150 hk som jeg prøvekjørte. Den må være den minste motoren hvis en ønsker denne båten, en fin og behagelig motor å kjøre med. En vil få ca. 15 knop i marsjfart. Har også prøvekjørt en med VP TAMD41P på 193 hk - den er best! Herlig maskin med 6 sylindre og båten cruiset nærmest 20 knop i marsjen. Den fristet meg og var nær kjøpet også før vi fikk en ny økonomisituasjon som snudde fornuften vår inntil videre.

Kikk gjerne på Joda 850 TC, men den koster litt mer. Antakeligvis rundt kr. 700.000 for en 2004-2005 årsmodell.

Lykke til med evt. båtbytte!

Mvh erund

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Takk for info. Vi er jo veldig godt fornøyd med Nidelven vår, men jeg har sett med interesse på dette konseptet. Er slett ikke sikker på om det blir aktuelt på noe vis, men synes det er kjekt å høre litt om noen har synspunkter. Er Joda 850 og Sollux 850 nokså like båter, eller hur? Det var denne doble køyen/midtkabinen som overrasket meg litt. Jeg synes forøvrig at to køyer i akterkabin hadde vært bedre, enn den ene som er i Solluxen - det blir omtrent samme løsning som i Nidelven, som er litt trangt for 2 voksne.

mvh Bergen Dørk

Jeg tok nok litt feil - det var nok en annen båt jeg tenkte på. Sollux ser også interessant ut. Skal du ha bedre plass enn Nidelv 26 bør du nok gå et steg frem i båtstørrelse. Kanskje 29-30 fot, men bl.a. Joda 850 TC så opplevde jeg den som et godt alternativ til størrelsen og faste sengeplasser. Må nesten oppleve selv i en Sollux for å kunne si noe. Kanskje messe i Lillestrøm hm. Håper jeg får oppleve liknende båter der som jeg ikke fikk sett i Bergen.

Mvh erund

Hei

Jeg har hatt en nyere sollux 850, ja faktisk en av dem som er på finn.no nå. Jeg hadde båten i tre år og må si jeg var fornøyd med den. Vi brukte den til lengre og kortere turer.

Sollux 850 er en veldig pen båt, fine linjer (spes. med hardtopp) God plass og veldig fornuftig innredet med tanke på køyer og lugarer. Mellomkabinen er genial med tanke på f.eks barnekøye, to barn ligger greit der, men å kalle det en dobbeltkøye er en overdrivelse, jeg kaller det halvannen køy. Svigerfar lå der et par netter og det så ikke ut til at han trivdes særlig godt der:-) bl.a. lav "takhøyde" til bena etc. man kryper inn i den lugaren, men til barn eller en voksen funker da den. Akterkabinen var grei nok, det beste med den synes vi var at køya var "oppbygd", og ikke bare var en madrass på dørken. Vasken i ac var overflødig og aldri i bruk av oss. Ideell motorisering er rundt 100hk, da marsjet båten med 11-12 knop. Mindre motor ville vi ikke hatt, og større tror vi ikke hadde vært noe gunstig uten flaps ihvertfall, baugen hevet seg godt under max fart. Sjøegenskapene vil jeg kalle rett og slett dårlige, mye skvett og vindusviskerne måtte gå omtrent bestandig i motsjø selv i lite sjø. Båten slo endel i motsjø, men båten føltes likevel trygg i grov sjø selv om det var ubehagelig med slag og mye skvett.Jeg vil ikke kalle den farlig, bare ubehagelig. Salongen forut falt aldri i vår smak da vi ikke syntes den u formede benken var komfortabel, kunne liksom ikke slenge seg ned der på samme måte som med rette benker. Denne ble veldig lite brukt. Men dette er jo en smakssak. Kan legge ned bordet der og få en svær "binge".

Etter solluxen kjøpte vi en nyere nidelv 26,en 2003mod med mere ekslusiv innredning og bedre sjøegenskaper, mindre slag og sprut, denne hadde også midtkabin. Men solluxen var større og romsligere, to fot merkes. Salongen forut i nidelven var styrken i denne båten, stor, lekker og gode store benker. Nidelven holdt nok høyere kvalitet generelt enn solluxen.

Etter nidelven kjøpte vi elwaro 30 som er modernisert og i god stand, dette er den rimeligste båten av disse tre, og helt klart den beste etter vår mening. Masse plass, merkbart bedre enn de to andre, lite forbruk og svært gode sjøegenskaper. Svær ac med to seperate køyer pluss en barnekøye i midten om man legger i en plate.

Sollux 850 er en bra båt, vi likte den godt, men som sagt, elwaro var et billigere og bedre alternativ for oss ihvertfall.

Redigert av slogmåken (see edit history)

Hjertelig takk til deg også for synspunkter! Jeg kom mer tilfeldig over båten og lurer på i hvilken grad jeg får mer båt i denne enn i min Nidelv 26. Er usikker og som Erund sier er det kanskje lurt å vurdere større båt. Der er jeg ikke. "Min" båtstørrelse ligger i underkant av 30 fot.

Det er også meget interessant at du gikk fra en Sollux 850 til en Nidelv 26 (det er jo båten jeg har i dag). Er det ikke slik at i nyere Nidelv 26`er er det 2 atskilte køyer i AC? Forkabinen er veldig bra.

Hva med toalettrom i Solluxen? Er det mulig å dusje her? Og er det åpent under køye i AC fram til motor? Det gir litt motorromslukt i AC på Nidelven, synes jeg....

Er det lov å spørre hvilken av de som ligger på finn.no du har hatt i ditt eie? Evnt kan du kanskje sende meg en IM på dette. :thumbsup:

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Hei

Jeg vil korrigere litt ang. senterkabinen i solluxen, den er på sett og vis svær da "inngangen" til denne er både høy og vid, der kan man nærmest spassere inn. Egner seg også meget godt som garderobe med både skap og hengere. Selve køya er større enn i nidelven, som jeg sa halvannen køy og forholdsvis trang etter min smak. Merket ikke motorlukt der og ettersom jeg husker var det en luke under køya med adkomst til varmtvannsberederen, ikke motoren. Konseptet med denne senterkabinen var veldig bra, det var også en liten fast ventil i lugaren.

Akterkabinen i nidelven var trangere enn i solluxen, der følte man virkelig man lå innkapslet, men den funket nå, og delikat var den. En køye på hver side der.

Toalettrommet i solluxen var forholdsis stort, og vi hadde dusj i vår med sluk og pumpe, men den brukte vi aldri, tror heller ikke tidl. eiere hadde brukt den. Det er noe med å dusje i et lite rom med fint treverk og slikt, da er det heller bedre å dusje på badeplattformen som var veldig stor og grei. Enkelte sollux modeller har mindre badeplattform har jeg sett.

Hvorfor jeg gikk fra sollux til nidelv er vel litt vanskelig å si:-) skulle egentlig bytte til rimeligere båt, men så kom vi over dette smykket av en båt, nidelv 26 classic fra -03, den var så lekker og ettersom jeg har tidl. erfaringer med nidelv vet jeg at nidelv står for kvalitet. Vi motstod da ikke fristelsen og kjøpte båten. Gode erfaringer med den. Å holde disse to mot hverandre er vanskelig, begge har sine svake og sterke sider som jeg nevnte tidl. Vi likte begge båtene og har ingen problemer å anbefale noen av dem. Lykke til.

Redigert av slogmåken (see edit history)

Bergen dørk lurer på om lukten i AC og der vil jeg tro at nesten alle båter som har AC vil merke denne lukten. Det gjorde min tidligere båt Nimbus 3000.

Ellers vil jeg ikke tro at en vil merke stor forskjell på Nidelv 26 og andre båter i 28 fots klasse fordi Nidelv 26 har en meget bra plassutnyttelse bortsett fra faste sengeplasser. Man vil bare merke at båten er mer solid og har høyere fribord, dermed bedre å seile på grov sjø.

Mvh erund

Det er mine 2 eldste døtre som ligger i akterkabinen, sånn vanligvis, og de reagerer ikke noe særlig på lukten. Den er høyst moderat og de kaller det "båtlukt"; den er vanskelig å unngå da det jo er luker ned mot kjøl og åpent fram mot motor. Vet at noen har motorkasser som gjør at dette unngås. Ikke noe stort problem; bare noe jeg av og til har tenkt på.

Samtidig er det vannvittig mye plass på få fot i en Nidelv 26. Det er jo faktisk 3 faste og totalt 6 sengeplasser i denne båten og det skal mye til å matche dette. Selv Nidelv 28 har jo ikke så mange køyer; iallefall ikke de som er fra 87 og eldre.

Erund - hva mente du med denne: "Man vil bare merke at båten er mer solid og har høyere fribord, dermed bedre å seile på grov sjø." Var det til fordel eller ulempe for Nidelv 26? :confused:

mvh Bergen Dørk

"Man vil bare merke at båten er mer solid og har høyere fribord, dermed bedre å seile på grov sjø." Var det til fordel eller ulempe for Nidelv 26? :confused:

Jo større båt jo bedre på sjøen som generelt, men ikke alltid. Som jeg opplevde med Nimbus 3000 så oppførte den utmerket på grov sjø og var nesten aldri redd for si sånn. Nidelv 26 gynger noe mer og er nærmere kontakt med sjøen, men båten er til tross forholdvis god og myk på sjøen. Store hekkbølger fra skip i nærheten er et eksempel på hvordan Nidelv eller Nimbus vil takle, i likeså store bølger fra siden. Uansett er det bare å ta forbehold om i god tid slik at man kan takle båten noe bedre på sjøen når noe skumle bølger inntreffer :thumbsup: . Ellers mener jeg at Nidelv er mer enn god nok så lenge man tar forbehold om været og oppførselen på sjøen. Er jo fornøyd med båten min totalt sett, bare at en større båt gir deg noe mer trygghet.

Mvh erund

Henger med deg her, Erund....og kjenner til dette; misforsto deg bare litt.

By the way: Denne Sollux 850, Slogmåken, er det slik at når en entrer forkabinen så ligger toalett på babord side og inngangen til midtkabinen på styrbord side, dvs under styreposisjonen?

Og hvordan er det med stuverom i denne båten? I Nidelven er det jo meget bra med stuverom framme i forkabinen, under sofaer og inn mot baugen bak sofaen.f

mvh Bergen Dørk

Vi vurderte lenge Sollux 850 for noen år tilbake. Virker som en utrolig godt utnyttet båt - svært få andre båter i denne størrelsen har 3 kabiner og dusjmulighet! Etter litt frem og tilbake endte vi med en Nor Star 950, og det angret vi ikke på den gang. Har bare godord å si om Nor Star'n og den anbefales på det varmeste. Man bør ta en titt på den dersom man vurderer snekker rundt 27-30 fot. Ikke veldig mye dyrere enn en Sollux heller, og jeg tror man får igjen pengene ved salg uansett. Vi solgte vår 99 modell for 1,5 år siden for 670'. Man må vel fort gi rundt 500 for en Sollux av tilsvarende årsmodell og utstyr.

Lykke til med eventuelt båtbytte :)

Hei.

Sollux er veldig godt innredet, men jeg er enig i at dette er en "våt" båt. Ståhøyde på toaletten, grei akterkabin, rimelig grei uteplass så strort sett er vi godt fornøyd. Hasr også montert Sollux nye badeplattform som er et must på denne båten. Herlig å sitte bak der med en kopp kaffi om morgenen. En av de beste plattformene som må være laget til snekke.

For å få bæring akterut har jeg montert Sollux's nye glassfiber flaps, som løfter hekken noe. Men vinduspusserne må gå altfor ofte. Hadde nok i dag valgt en nyere Joda 850 dersom jeg skulle gå for snekke.

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Interessant at det er noen der ute som faktisk har båten! :-)

Hvilken årsmodell er det du har? Og hva legger du i at båten er våt? Vil det si at det skal veldig lite sjø til før den "står" over dekk, eller?

Flapsen du har montert (jeg har en slik selv på min Nidelv 26) - hvilken effekt har den hatt på båten? Kan den grave seg ned bak, eks når den passerer 10 knop, eller hur? Vet fra en test jeg har lest at når dette skroget begynner å nærme seg 16-17-18 knop, så er det ikke så moro å være ombord lenger.

Og denne midtkabinen; nå må jeg vel bare ved en anledning få sett den ved selvsyn, men er den praktisk for 2 voksne...eller er det kun en litt stor enkeltkøye?

Hva med stuverom? Er det bra med stuverom framme i forkabinen, eller? Her er det er hav med plass i Nidelven, synes jeg.

mvh Bergen Dørk

Hei,

Min utgave er fra 1988, men skroget er det samme. Innredning er ganske ulik så der må du se ved selvsyn.

Jeg har en Aquaquick 265 montert i snapdavit og en 8 HK Yamaha montert på rekka akterut, dette veier jo ganske mye. var plaget med at badeplattformen var mye under vann ved gange og da fikk jeg mye bedre bæring med den faste flapsen. Ulempen var at baugen kom litt opp, men nå er ikke lenger badeplattformen i sjøen når jeg går.

Sollux sin nye badeplattform er som jeg skrev et must. Jeg har også har Ilas vinsj med 50 meter syrefast kjetting og 10 kg bruce anker. dette veier også en del, men er ikke noe problem med flapsen.

Med "våt" mener jeg at det kommer ofte vann på frontruta ved litt sjø, en ettermiddagsbris er nok. Vi har klart å leve med dette nå i 6 år da også vår båt er så praktisk innredet og nedgangen til akterkabinen ble forskjøvet over mot BB slik at det ble god plass på benken på stb side.

Stort sett fornøyd med båten, men når jeg ser Joda 850 TC rase forbi uten vann på dekk lurer jeg litt...

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...