HelgeO Startet 23.Februar.2011 Link til dette innlegget Startet 23.Februar.2011 (redigert) Har i dag en Finnmaster 6800 WA Cabin med 160 hesters D3 og DP-S drev. Dette er en kjekk og ganske rask båt, men den passer ikke helt til vårt bruk. Vi har hytte på en øy i Ryfylke. Båten brukes hovedsaklig for å frakte oss selv + ting og tang som skal frem og tilbake til hytta. Avstanden mellom hjemmehavnen og hytta er ca 14 nautiske mil. Videre må båten egne seg til fiske og den må kunne brukes hele året. Vi overnatter aldri i båten. Båten må tåle litt sjøgang og bør marsje komfortabelt i minst 20 knop. Båten blir neppe brukt mer enn 50 timer i året. Det er et krav at kabinen kan lukkes helt, vil ikke være avhengig av kalesje. Finnmasteren har stor kabin og for liten uteplass. Men den går godt i sjøen, er fin å se på og bruker nokså lite drivstoff (ca 20 liter i timen ved 24 knop). Men service-kostnadene er nokså høye. Nå vurderer jeg å selge den for å kjøpe en litt enklere båt. Har bl.a sett litt på Askeladden P66 Pilothouse. Denne har utenbords bensinmotor. Er det noen store ulemper med utenbords bensin i forhold til innenbords diesel? Antar at drivstoffkostnader blir litt høyere, gjør de det? Men samtidig ser jeg for meg lavere servicekostnader, stemmer dette? Er det greit å montere varmeapparat i en båt med påhenger? Må dette i såfall ha egen drivstofftank? Hvordan er det med brannfare i nye bensinbåter i forhold til diesel? Stemmer det at båter med utenbordsmotor støyer mindre i kabinen? Finnmasteren er ikke akkurat helt lydløs. Er det andre båter enn Askeladden P66 jeg bør se på? Gjerne noen som er litt penere å se på også Ble mange spørsmål her, håper på gode tips og råd. Helge Redigert 23.Februar.2011 av HelgeO (see edit history) Sitér dette innlegget Helge O Link to post
Bergen dørk Svart 23.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2011 Min favoritt er Beneteau Antares 680 - billigere og penere enn Askeladden, spør du meg. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
hanto1 Svart 23.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2011 Regner med at det finnes muligheter for fylling av bensin på mariaer i området da du vurderer å bytte til bensin. Ellers hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å bytte til bensin. Det finnes massevis av fine båter i P66 klassen med outboard.Nye påhengere går også særdeles kultivert og stille. Skal du ha varmer må du antakelig ha egen tank til diesel/lampeolje, 10 liters tank holder lenge, men før fantes det varmere som gikk på bensin ( kan ikke huske å ha sett dette på noen år, men de finnes kanskje fortsatt? ) Drivstoffugifter med 50 timers bruk blir marginale uansett. Hadde heller ikke bekymret meg veldig om brannfare. En høyttrykks diesel-lekkasje på varm manifoil/turbo lager også brann... Sitér dette innlegget Link to post
HelgeO Svart 23.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2011 Min favoritt er Beneteau Antares 680 - billigere og penere enn Askeladden, spør du meg. Ingen tvil om at den er penere enn P66, men den har også litt lite akterdekk og mye inneplass. Min svigerfar hadde tidligere en Arvor 215, men det var med en bråkete Nanni Diesel på 85 hester. Båten var utrolig praktisk men støyet for mye og hadde for liten motor. Sitér dette innlegget Helge O Link to post
skibsplast ohoi Svart 23.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2011 I de båtene jeg har prøvd, i størrelse +- 20 fot er det betydelig mindre støy med en nyere utenbordsmotor. En utenbordsmotor bruker ca 1 liter pr nautisk mil ved normal kjøring. Om du teoretisk holder 20 knop i de 50 timene du bruker båten har du totalt tilbakelagt 1000 nautiske mil. og vil ha brukt ca 1000 liter bensin. Går vi ut fra en bensinpris på 13 kroner blir dette 13 000. Hva du ville betalt for diesel må så trekkes fra, dette utgjør vel ca 6-8000 kr (20l pr time ved 24 kn) Så det er ikke pga bensinkostnaden du er blakk etter ferien Er egentlig litt i samme tankene selv, bare motsatt vei. Årsaken er at jeg har en tank med 2000l farget diesel stående, så drivstoffutgiften er lik null. Allikevel er jeg litt i tvil, utenbords motor er tross alt enklere på mange måter, og brannfaren tror jeg er minimal. hva med denne eller denne Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
HelgeO Svart 23.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2011 Regner med at det finnes muligheter for fylling av bensin på mariaer i området da du vurderer å bytte til bensin. Ikke noe problem å få tak i bensin i Ryfylke vil jeg tro. Skal du ha varmer må du antakelig ha egen tank til diesel/lampeolje, 10 liters tank holder lenge, men før fantes det varmere som gikk på bensin ( kan ikke huske å ha sett dette på noen år, men de finnes kanskje fortsatt? ) Høres tryggere ut med diesel/lampeolje enn bensin i varmeapparat, skal nok finne ut hva som er på markedet der. Sitér dette innlegget Helge O Link to post
andersb Svart 23.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2011 med så liten bensinmotor, og så moderne er det få bekymringer. Sitér dette innlegget Link to post
HelgeO Svart 23.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2011 I de båtene jeg har prøvd, i størrelse +- 20 fot er det betydelig mindre støy med en nyere utenbordsmotor. En utenbordsmotor bruker ca 1 liter pr nautisk mil ved normal kjøring. Dette høres lovende ut både med tanke på støy og forbruk. Hva med denne eller denne Har alt kikket litt på den Busteren, ser nokså tøff ut. Men synes den og har litt for lite akterdekk. Trenger litt uteplass når man skal frakte materialer, møbler og andre store ting. Uteplass er og kjekt når man fisker. Håper å finne noe i prisklassen mellom 350' og 400'. Slik ser Finnmasteren ut, trenger altså noe med mindre kabin og større uteplass: Hansvik 630 Comfort Speed ser også nokså lovende ut, noen som kjenner til den? Sitér dette innlegget Helge O Link to post
HelgeO Svart 23.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2011 (redigert) Kom over denne: Atlantic Marine 660 Noen som kjenner til den? Var nokså rimelig priset, ikke verdens lekreste båt det heller. Men ser ganske praktisk ut. Og denne: Galia 610 Er på kun 20 fot, men ser ut til å ha større uteplass en mange andre likevel. Redigert 23.Februar.2011 av HelgeO (see edit history) Sitér dette innlegget Helge O Link to post
andersb Svart 23.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2011 (redigert) sjekk ut galia 650, de solgte vel ut ca alle de hadde i fjor, blitt veldig poppis, ellers er jo 670 ute nå, min kollega jakter på en 650, men vært 0 brukt tilsalgs, så han ryker vel på en ny nå som banken har pengene i orden. Redigert 23.Februar.2011 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 23.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2011 Hadde ikke hatt noen betenkeligheter med og bytte fra diesel til utenbords. Har selv hatt påhenger i flere år og har bare godord og si om det i denne båtstørrelsen Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 23.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2011 (redigert) Hva med Slik båt? ikke nødvendigvis denne, men en lignenes båt kan jo være noe. må jo være fin til fiske og transport A til B. Lukket, så passer også som helårsbåt. Fins jo flere lignende, større, som feks Bella 655, som har liten cabin, praktisk til oppbevaring, dekk foran og innenbordsmotor, Finnmaster 6100, ganske lik bellaen. Redigert 23.Februar.2011 av NT503 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 23.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2011 Har alt kikket litt på den Busteren, ser nokså tøff ut. Men synes den og har litt for lite akterdekk. 2011 modellen har også et lite dekk forut, og det ser ut som om akterdekket er større Men det ryker 500 lapper om du skal ha med 150 hk Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
HelgeO Svart 23.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2011 sjekk ut galia 650, de solgte vel ut ca alle de hadde i fjor, blitt veldig poppis, ellers er jo 670 ute nå, min kollega jakter på en 650, men vært 0 brukt tilsalgs, så han ryker vel på en ny nå som banken har pengene i orden. Den så veldig kjekk ut ja, får bra omtale også. Absolutt noe å tenke på. Hva med Slik båt? ikke nødvendigvis denne, men en lignenes båt kan jo være noe. må jo være fin til fiske og transport A til B. Lukket, så passer også som helårsbåt. Fins jo flere lignende, større, som feks Bella 655, som har liten cabin, praktisk til oppbevaring, dekk foran og innenbordsmotor, Finnmaster 6100, ganske lik bellaen. Har sett litt på den type båter og, kjekt med plass både foran og bak. Men ser for meg at det er mer praktisk med god plass bak en litt plass i hver ende. Takk for gode forslag så langt. Sitér dette innlegget Helge O Link to post
motor Svart 23.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2011 (redigert) Tror du får masse positive erfaringer. Rimeligere båthold når alt er medregnet. Eneste problem jeg har med min 4-takter er at den er så stille på tomgang at jeg må titte på turtelleren for å vite at motor går. Redigert 23.Februar.2011 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 23.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2011 når min far lånte båten med 4takt, startet han ofte motoren mens den gikk... med påfølgende SKRAAAAAAAP lyd, utrolig at det ikke er slått av egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Cirion Svart 24.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2011 Skal du ha varmer må du antakelig ha egen tank til diesel/lampeolje, 10 liters tank holder lenge, men før fantes det varmere som gikk på bensin ( kan ikke huske å ha sett dette på noen år, men de finnes kanskje fortsatt? ) Jeg trodde Eber, Webasto osv, tar det de får av drivstoff... Er i hverftall slik til bil. Bruker bilen diesel får varmeren diesel, bruker bilen bensin får varmeren bensin... Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 24.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2011 Tror ikke det er godkjent med bensinvarmer i båt. Jeg hadde gått for egen tank, diesel eller lampeolje. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
skibsplast ohoi Svart 24.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2011 Benteau 750 Antares ser ut til å ha den uteplassen du ønsker, men da sprekker budsjettet ditt, noe som forsåvidt ikke er nytt i båtsammenheng. Alternativt Benteau Antares 680 Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
HelgeO Svart 24.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2011 Benetau har fine båter, 680 ser ut til å ha betydelig mer uteplass enn Finnmasteren. 750 blir nok for dyrt ja. Ser også ut til at Jeanneau Merry Fisher 645 kan være et OK alternativ. Lurer på om den er nesten identisk med Benetau 680? Sitér dette innlegget Helge O Link to post
skibsplast ohoi Svart 24.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2011 (redigert) Som Namdaling bør jeg vel nevne Hansvik 630. Mener å ha lest at Hansvik har redusert prisen betydelig til 2011 sesongen. Mer info fra Hansvik Ser ut som denne har den beste uteplassen. Mer info herLink Redigert 24.Februar.2011 av skibsplast ohoi (see edit history) Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
index Svart 24.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2011 Hva med en sånn som dette? Det er en båt som jeg godt kunne tenke meg til fisketurer etc. Stort og godt akterdekk, og passe stor hytte til å trekke inn i ved dårlig vær... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
skibsplast ohoi Svart 24.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2011 Ser også ut til at Jeanneau Merry Fisher 645 kan være et OK alternativ. Lurer på om den er nesten identisk med Benetau 680? De produseres i alle fall på samme fabrikk i Polen. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
HelgeO Svart 24.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2011 Hva med en sånn som dette? Det er en båt som jeg godt kunne tenke meg til fisketurer etc. Stort og godt akterdekk, og passe stor hytte til å trekke inn i ved dårlig vær... Quicksilver 640 Pilothouse er ganske fin ja, mener den er identisk med Arvor 215 som min svigerfar hadde før. Arvoren var utrolig praktisk, men den støyet en del og gikk for sakte med Nanni 85hk diesel. Samme båt med 100hk påhenger blir nok noe helt annet ja. Husker at Arvoren slo ganske mye i motsjø, er redd man får samme effekt med Quicksilveren også, men den er kanskje bedre p.g.a vekten lengre bak og mulighet for å trimme med tilt på motoren? Ser iallefall ikke ut til å mangle på alternativer for meg Nå må jeg bare få Finnmasteren igjen fra verksted (reparasjon av havarert drev + service) og se om den lar seg selge til en fornuftig pris. Sitér dette innlegget Helge O Link to post
motor Svart 24.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2011 Jeg trodde Eber, Webasto osv, tar det de får av drivstoff... Er i hverftall slik til bil. Bruker bilen diesel får varmeren diesel, bruker bilen bensin får varmeren bensin... Dieselvarmer og bensinvarmer har ulik konstruksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.