Jump to content

Bytte fra diesel til bensin, kommer jeg til å angre?

HelgeO

Recommended Posts

Slik du beskriver båtbehovet ditt mht til frakt til/fra hytte og fiske er P66 helt konge etter mine erfaringer. Jeg har hatt båten siden april 2010 med 140hk og er superfornøyd. Ha brukt båten rundt 100 timer. Akterdekket finnes ikke tilsvarende på noen båter i samme størrelse, men som da cockpit må ta litt beskostningen av. Men for det behovet jeg har er det helt topp. Båten er skapt for fiske og dagsturer, men er ingen praktisk overnattingsbåt men familie. Bensinforbruket vil være rundt tilsvarende det du har i dag, så det knekker ikke økonomien din. Samt at vedlikehold og vinterservice er enkelt. Bekymringsløst å ha liggende ute hele vinteren.

Båten kan ikke sammenlignes med Antares som nevnt lenger opp i tråden, da større hytte gir alt for lite akterdekk. Man må først definere behovet, da man ikke får alt innenfor 22 fot.

Lykke til !

Gislus,

Har nå lest om dine erfaringer med P66, høres veldig lovende ut.

Det går også rykter om at Hansvik 630 Comfort Speed skal bli vesentlig billigere i år, men det ser ikke akkurat slik ut på annonsene på finn: Comfort Speed

Det er 100.000,- mer enn for en Merry Fisher 645 med samme motor, men helt sikkert en mye bedre båt.

Må kanskje vente litt å se hva som skjer med prisene til Hansvik.

Må inrømme at Merry Fisher 645 også frister litt pga pris, men den matcher jo ikke kravene mine helt.

Fikk Finnmasteren på sjøen igjen på fredag etter at den har vært ute av drift siden Juni 2010. Herlig :smiley:

Helge O

Siden juni. Lang leveringstid på deler eller?

Lang tid p.g.a uendelige diskusjoner med forhandler, importør og Volvo Penta i denne saken:

Havari DP-S

Etter at Volvo nektet å betale fordi jeg ikke hadde kvitteringer på samtlige oljeskift på drevet blir det nå sak i forbrukertvistutvalget. Der er det 6 måneders behandlingstid, så da valgte jeg å betale for reparasjonen selv og satser på å vinne saken :yesnod:

Helge O

Hva med Slik båt? ikke nødvendigvis denne, men en lignenes båt kan jo være noe. må jo være fin til fiske og transport A til B. Lukket, så passer også som helårsbåt. Fins jo flere lignende, større, som feks Bella 655, som har liten cabin, praktisk til oppbevaring, dekk foran og innenbordsmotor, Finnmaster 6100, ganske lik bellaen.

Fine båter alle disse, men alle har knøttsmå akterdekk. Som var en av tingene trådstarter ønsket mer av.

Har sett litt på den type båter og, kjekt med plass både foran og bak. Men ser for meg at det er mer praktisk med god plass bak en litt plass i hver ende.

Jeg var av samme mening, kjøpte derfor Yamarin 59C. Men den blir vel i minste laget for ditt bruk..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg var av samme mening, kjøpte derfor Yamarin 59C. Men den blir vel i minste laget for ditt bruk..?

Fin den båten din, men 19 fot blir for lite til mitt bruk. Må tåle litt ruskevær hele året så da tror jeg at 21 fot er minimum, vil helst ha 22-23 fot. Manglende lengde kan nok kompenseres litt for ved hjelp av stor bredde og/eller litt høyere vekt.

Følgende kandidater vurderes:

-Askeladden P66 Pilothouse

- Hansvik 630 Comfort Speed

- Jeanneau Merry Fisher 645, muligens 625

Også dukket det opp en outsider i dag: Sea Star 700

Den siste har lite akterdekk men veldig stort dekk framme, det kan jo være noe.

Helge O

har du sett på dolmøy båtene se http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=424564

Jeg har en dolmøy230 kombi den gjør 30 knop med 100 hk . du får den i litt forskjellige varianter . meget sikker båt du kan fylle den helt med vann og fortsatt kjøre for motor . meget stabil i svinger stor dekksplass .

Det som er negativt er at finnishen er litt dårlig. men billig er den 280.000- 290.000 med 100 hk selva.

Har tidligere hadt båt i samme størrelse ( 23 fot ) med 200 hk volvo diesel ER IKKE i tvil på båter så små som dette så er det bensin som gjelder

Hei igjen

Ser du vurderer følgende kandidater:

- Askeladden P66 Pilothouse

- Hansvik 630 Comfort Speed

- Jeanneau Merry Fisher 645, muligens 625

Også dukket det opp en outsider i dag: Sea Star 700

Som nevnt lenger opp er jeg veldig fornøyd med Askeladden. Sea Star synes jeg er helt uaktuell og upraktisk, men det er jo selvsagt personlig mening.

Hansvik er en flott båt, men for dyr. Nydelig finish og med en hytte av kvalitetsfinish. Jeg liker det veldig godt. Negativt med Hansvik er følgende opp mot P66.

- Fisker du mye, er det ofte litt blodsøl m.m. og med hytte hvor det kun er stoffseter er setter du fort flekker om du er like slurvete som meg :blush:

- Akterdekket er 1 kvm mindre enn Askeladden, men da til fordel for litt større hytte. Men Askeladden har 4 sitter plasser i fartsretning hvor Hansvik har kun 2.

- Dollbordet på styrbordside på Askeladden er dypere, bredere og dermed mer praktisk grunnet litt sideforskyvet hytte.

- Fremme på dekk på Askeladden er det en kanonfin sitteplass for 2 stk for å fiske. Det er meget trygg for barn og du kan slappe av med at barna eller du selv i dårlig vær kan stå der uten å falle uti. Denne plassen er ikke mulig å disponere på Hansvik. Da er risikoen for å falle på sjøen for stor. Ta en tur om bord så vil du skjønne hva jeg mener (eller se på bildene)

- Lagringplassen på P66 er mer praktisk og større under dekk enn på Hansvik.

- Hansvik bør ha 150 HK (Askeladden bør ha 140HK). Prisen for Hansvik med 150HK er pt. for dyr.

- Jeg synes det er irriterende at en bår som har vært på markedet senkes med så ekstremt prisavslag, da verdien for de som har kjøpt er redusert. En båt må holde verdien og stige som ny båt med tanke på de som har kjøpt og skal ha restverdi.

Merry Fisher har jeg sett en del på og vært om bord. Det blir en billigere båt, men også lavere standard, men som må ha 115 HK for å være interessant. Skal du sammenligne priser må en ha det meste av esktrautstyret på denne båten og da blir den på rundt 370.000 og prisforskjellen til p66 er ikke så stor (med 115 HK på P66). I tilegg langt mindre trivelig og romslik hytte, som førøvrig utvendig design er kopi av P66 (eller motsatt).

Av store fordeler som ikke nevnte tidligere i tråden på p66 er følgende

- Fiskefileteringsbordet

- Utvendig høytrykksspyling

- Vannklosett standard

- Skinn-/imitertskinnseter

- Uteplassen 4,5kvm

Men igjen hovedspørsmålet hva er hovedbruken av båten. Er uteplassen mindre viktig enn innomhus, så må valget styres etter det.

Vurderer du Hansvik 630, må du også se på P66 Weekender. Den er rundt 70.000 dyrere enn P66, men er mer romslig og praktisk innomhus. Men uteplassen er borte og det kan også være andre aktuelle båter da som er billigere.

Jeg holder fremdeles en knapp på p66 slik du beskriver båtbruken din lenger opp, og du trenger ikke å være i tvil om fordelene ved utenbordsmotor :lol:

Lykke til!

Redigert av Gislus (see edit history)

Gislus,

Takk for masse nyttig informasjon og betraktninger.

Tror du tenker på Merry Fisher Marlin 6 i din sammenligning med P66, siden du skriver de har nokså lik hytte? Men den tror jeg uansett blir litt for liten.

Så det virker som om P66 er det beste alternativet for meg så langt. Nå må jeg bare få solgt den båten jeg har samt kikke på P66 og andre båter.

Helge O

HelgeO: Ja du har rett. Jeg tenkte på Merry Fisher Marlin 6. Jeanneu MF 645 bli vel mer som Antares 650.

BAN: Jeg er helt enig med deg, men ville være litt bektraktende i vurderingene og litt objektiv,

Personlig gleder jeg meg til hver eneste båttur med P66.

I tillegg bør nevnes en eksemplarisk oppfølging fra Askeladden i etterkant av båtkjøp. Hadde noen småting som måtte fikses, da jeg kjøpte en av de aller første båtene som ble laget. Noe små barnesykdommer ble ordnet helt upåklagelig og mer enn forventet :thumbsup::thumbsup:

bilde2.jpg

bilde1.jpg

Redigert av Gislus (see edit history)

En Beneteau Antares 680 (6,8m x 2,50m) m/115 hk. Suzuki påhengs, er et meget godt alternativ. God inneplass og stort akterdekk (utnyttet til det maksimale)! God ståhøyde (2 m) i midtkabinen. Båten har fin finish fra det franske storverftet. Suzuki'en er råsterk 4-takter, som går stille, er rimelig i drift, og krever minimalt med service. Tilsammen koster dette kr. 350.000,- (før pruting), noe som er særdeles konkurransedyktig i markedet.

Nå har jeg vært innom en forhandler og sett på en P66 som stod utstilt. Ble mektig imponert over det jeg så. Båten virket mye større enn jeg hadde trodd den skulle være. Utrolig godt utnyttet over det hele. Så også ut til å være bunnsolid kvalitet på alt :thumbsup:

Jeg har ennå ikke sett en Antares 680 eller Merry Fisher 645 annet enn på bilder, men tror nok ikke de kommer i nærheten av Askeladden på plassutnyttelse. Skal iallefall ta en kikk på de før jeg bestemmer meg.

P66 er ikke så veldig billig når man begynner å handle ekstrautstyr, fikk en pris på 466.000,- med 140 hk, trimtabs, varmeapparat og utvendig styring.

Nå er det sikkert mulig å montere en del av ekstrautstyret selv for å spare noen kroner.

Uansett, så må jeg først selge den båten jeg har før jeg kjøper ny. Har gjort det i motsatt rekkefølge før og det var litt vel spennende selv om det endte godt til slutt :smiley:

Helge O

• 5 måneder senere...
  • 2 år senere...
  • 3 uker senere...

Ja, det ble en Askeladden P66 Pilothouse på meg. Kostet bare litt mer enn det jeg fikk for Finnmasteren. Til mitt bruk er denne båten helt suveren. Fantastisk til fiske og frakt av ting inn til hytta.

Det koster mye å fylle tanken og det merkes jo der og da. Første året brukte jeg Askeladden ca 100 timer så da ble det et relativt heftig bensinbudsjett, men likevel kom jeg gunstigere ut når servicekostadene tas med. Jeg har så langt hatt 3 serviser på Suzuki DF140 som står på Askeladden og betaler i underkant av 4000 kr for disse. Første servicen på 25 timer var billigere.

Nå ser det ut til at båtbruken har gått litt ned, ligger på rundt 75 timer i året og da utgjør drivstoff en mindre del av totalen.

På Finnmasteren med Volvo D3 hadde jeg ingen servicer som kostet under 10.000 kr. Finnmasteren var nok en kjekkere båt å se på og bedre til å holde høy fart i litt ruskete vær, men på alle andre områder vinner Askeladden.

Så svaret mitt er helt klart, jeg angrer ikke og ville definitivt kjøpt båt med utenbordsmotor igjen.

Helge O

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...