Jump to content

EU tax igjen

Flipper HT

Recommended Posts

Kan noen gi meg en klar definisjon på EU tax. Eks. jeg har kjøpt tidligere svenskregistrert båt som i sin tid var kjøpt ny og momset inn i UK. Dvs. båten var først registrert på engelsk eier (privat) så siden solgt til sverige (også privat)hvor den ble registrert i svensk register. Jeg vil ha båten registrert i NOR men har ingen planer om å ta båten til Norge de første årene (alle papirer er godkjent av NOR)

Hvilke utfordringer vil jeg eventuelt få når jeg legger til i ei EU havn i Middelhavet ?

Jeg har full historikk på båten (samsvarserklæringer, builders document, bill of sale/skjøter, kvitteringer på UK mva, osv osv...

I mitt budsjett så jeg for meg at jeg måtte betale en del EURO i mva som jeg nå begynner og øyne en mulighet for å slippe unna.

Glem norsk mva, båten skal ikke til Norge på mange år.

Kan ikke skjønne hvem du skal betale noe som helst til. Du er som norsk borger eier av en EU-båt. Det er ikke straffbart eller belagt med avgifter.

I Strömstad ligger det drøssevis med EU-båter eid av nordmenn bosatt i Norge. Et vennepar eier en båt de tok fra UK og har i Strömstad. Ingen avgift å betale på det så vidt jeg har hørt. Nå har de flyttet til Sverige, og da kan de også fritt ferdes i Norge med båten uten å bli tatt for smugling.

Og det er der utfordringen ligger, du bør som norsk statsborger ikke passere norskegrensen med EU-båt uten å ha formalitetene med norsk toll i orden.

Kan noen gi meg en klar definisjon på EU tax. Eks. jeg har kjøpt tidligere svenskregistrert båt som i sin tid var kjøpt ny og momset inn i UK. Dvs. båten var først registrert på engelsk eier (privat) så siden solgt til sverige (også privat)hvor den ble registrert i svensk register. Jeg vil ha båten registrert i NOR men har ingen planer om å ta båten til Norge de første årene (alle papirer er godkjent av NOR)

Bare og reg i NOR denne.. EU tax er betalt fra før og du vil ikke møte på prob med dette..

NOR aktiverer ingen MVA for hverken EU eller Norge. :flag_bp:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Takker for svar. Jeg har funnet løsningen på mine grublerier.

Saken er den at jeg skal bo i båten det/de neste årene i Spania. Skal jeg da unngå ekstra mva kan jeg pr.definisjon ikke oppholde meg i landet over 6 mnd. pr.år. Løsningen blir da en og annen svipptur innom Marokko eller Gibraltar.

Saken er den at jeg skal bo i båten det/de neste årene i Spania. Skal jeg da unngå ekstra mva kan jeg pr.definisjon ikke oppholde meg i landet over 6 mnd. pr.år. Løsningen blir da en og annen svipptur innom Marokko eller Gibraltar.

Dette var nytt for meg i alle fall.. så lenge du har en tax paid båt så skal ikke dette utløse noen mva i EU.. hvilket flagg du fører er uten betydning så lenge du har en EU taxet båt.. Hadde du derimot tatt den inn til Norge og momset den her så ja da ville du gått innunder TI (temporary import) reglen i EU som da igjen er 18 mnd i EU farvann..

Det høres rart ut. Er det betalt EU-moms til UK skal det gjelde også i Spania. Dersom du IKKE her betalt EU moms har man rett til å være i EU i 18 mnd. så det er ulogisk med en grense MED mons er 6 mnd. Spania er dessuten med i Schengen så jeg tipper du kan bli så lenge du vil. Finner heller ikke noe om dette på noonsite: http://www.noonsite.com/Countries/Spain/?rc=Formalities

Hivor har du opplysninger om 6 mnd fra?

Tror trådstarter blander kortene med NORGE HER.. det finnes ingen 6mnd regel ang mva i eu.. Enten så er båten eu taxet og derav allerede i systemet, ellers så er den ikke og går da under TI som jeg skrev lenger opp med 18 mnd som grense for IKKE EU borgere.. MEN hvis du derimot er EU borger og eier en NON TAX båt ja da har du noe sånt som 6 mnd på deg..

i praksis betyr dette at om du endrer varig bostedsadresse til spania og da eier en båt som IKKE er taxet.. ja da har du INGEN anledning til TI reglene på 18 mnd..

Det er bostedsadresse og IKKE statsborgerskap som avgjør dette.

Spania har en egnen regle for skatt på utenlandske båter også fra EU som blir liggende lenge, mener det er over 6 måneder. Dette har vært til stor irritasjon for spanske marinaer og servicenæring. Det siste jeg leste om det var at de i disse dager pågår et forsøk på å få endret reglene. Det er regionalpolitikere i de områdene som mener at de taper store inntekter på at utlendinger legger båtene sine i andre land som forsøker å få fjernet skatten. Vet ikke om det er denne TS tenker på.

mvh Knut Erik

Er sannelig ikke sikker mht Spania, men det er spesialregler for Kanariøyene. Når det gjelder mva i EU-området skal det ikke være noen bekymring så lenge du har papirer på at den er betalt i ett EU-land. Med hensyn til deg selv så bør det heller ikke være noe problem, særlig ikke innenfor Schengenområdet.

At enkelte EU-land forsøker å gjøre noe annet enn EU-regelverket sier er en annen sak. Det bør holde at du tar en liten seiltur til et naboland og tilbake igjen.

Hvis en leser litt på utenlandske fora så er det flere som advarer mot SPANIA om dagen da de i mangel på penger har stengt hele havner og da krever "SKATT" for og slippe ut igjen.. flere engelskmenn skyr Spania som pesten om dagen grunnet dette og risko for og bli "skattlagt" i tid og utide..

Så jeg ville sjekket særdeles grundig før jeg hadde lagt ifra meg noe som helst der nede nå.

Leste litt grundigere på Noonsite og det er tydligvis en egen spansk avgift (s.k. ISDMT tax) på 12% av båtens verdi som må betales hvis man ligger mer enn 183 dager i Spania. Dette er en egen spansk avgift og har ingenting med EU å gjøre. Slik jeg leser det som står på Noonsite hjelper det ikke å stikke til Marrokko e.l. fordi det er totalt antall oppsamlede dager i Spania som gjelder.

http://www.noonsite.com/Members/sue/R2009-01-09-1

Har sjekket med Valenzia i dag og dette medfører at en bør ha loggen i orden fra dag en og passe på å sjekke inn når en kommer til Spania. Selv om en kun har tenkt å bli noen få dager/uker så bør en ha papirene i orden. La policía kan være noen snåle karer i motsatt tilfelle :lol:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Heisan igjen

Har vært i kontakt med flere nordmenn som ligger fortøyd på langtid i Marina internacionale i Torrevieja, der er det gjengs oppfatning av at så lenge en som eier av skuta oppholder seg i Spania under 183 dager pr.år så skal ikke dette være noe problem med den "særspanske" avgiften.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...