Jump to content

Prosjekt: lage luker i dørken i Bavaria

Rastløs

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg ny båt. Tradisjon tro har ikke Bavaria vært flinke med å utnytte rommene under dørken i salongen. ( og de lukene som er laget på de nye båtene er nå så små at de ikke kan brukes til annet enn å stikke sugerøret ned hvis det er en lekkasje. )

Jeg tenkte derfor å gjøre om flere av de fastskrudde platene til hengslede lemmer. Jeg vil ikke ha utenpåliggende hengsler, men skjult hengsling fra undersiden. I båtbutikker finner jeg kun utenpåliggende hengsler. På Ikea finner jeg bare hengsler som må freses ned så dypt at den vil gå gjennom dørkplaten.

Noen som vet hvor man får tak i "undermonterte hengsler" som har båt-kvalitet (og er lette å montere- helst uten bruk av fres)?.

Redigert av Rastløs (see edit history)

Jo løse luker er greit men jeg har tenkt å ha de ganske store, og det er lettere å håntere en hengslet luke enn en løs plate. Tenker i tillegg å ha demper på de. Det er mer elegant med en luke enn en plate som fort kan skade interiøret forøvrig :thumbsup:

På dyrere båter har de gjerne elegante løsninger med både vinkjeller og skooppbevaring. Det bør være greit å lage det samme i baven hvis man finner hengsler som passer.

Du er inne på noe her. Jeg har også tenkt på denne typen. -mao samme type som brukes i kjøkkenskap o.l. Problemet er at de har Et endestykke som må fredes inn i plata. Og frese hullet blir for dypt for platen. Den du har linket til er nok ikke optimal. I dag skal jeg til normar å se hvordan de har gjort det i Dufour båtene. Skal se de har reservedels lager. :thumbsup:

Benetau og Dufour har akkurat slike hengsler jeg trenger :thumbsup:

Så da blir det nok over-prisede reservedeler fra importøren av Benetau ( overpriset i den forstand at det helt sikkert hadde vært billigere hvis de fantes i en vanlig båt/jernvare butikk)

- og problemet med for dype utforinger løses ved å legge en tykk finer plate under luken, slik at tykkelsen totalt blir akkurat passe.

Kjøp den Benetauen og ta det du trenger. Hiv resten :lol:

Ellers Rasløs, Fruen har begynt å rasle med med sabelen igjen. Neste båt skal være med 2 større motorer. Diesel&service koster penger, men hun sier det er OK. Jeg har seilt lenge nok. Så mine antydninger om å skifte til en ny Bav 45 eller Hanse 445 teller ikke.

Uansett, jeg kjøpte Bav 42 for egne penger utenom felles, så vi for se :saint: . Akkurat båt holder jeg utenom felles. Neste båt også.

Hun er ikke anti-seiler, men med for mange motorbåtvenner :wink:

Snakkes

Vi sees!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...