Rastløs Startet 24.Februar.2011 Del på Facebook Startet 24.Februar.2011 (redigert) Jeg har kjøpt meg ny båt. Tradisjon tro har ikke Bavaria vært flinke med å utnytte rommene under dørken i salongen. ( og de lukene som er laget på de nye båtene er nå så små at de ikke kan brukes til annet enn å stikke sugerøret ned hvis det er en lekkasje. ) Jeg tenkte derfor å gjøre om flere av de fastskrudde platene til hengslede lemmer. Jeg vil ikke ha utenpåliggende hengsler, men skjult hengsling fra undersiden. I båtbutikker finner jeg kun utenpåliggende hengsler. På Ikea finner jeg bare hengsler som må freses ned så dypt at den vil gå gjennom dørkplaten. Noen som vet hvor man får tak i "undermonterte hengsler" som har båt-kvalitet (og er lette å montere- helst uten bruk av fres)?. Redigert 24.Februar.2011 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 24.Februar.2011 Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 Denne kanskje? http://www.roca.se/index.php?v=KgEFCQwCbhQwKBcRBBhMNARGDgYBFGQGCAoGBx9RIQxeG0YELVhbTA== Det er litt vanskelig å gi råd uten å vite hvordan det er mulig å feste hengselet. Pianohengsel kan jo også benyttes, men vil (som den over) ligge mellom platene. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 24.Februar.2011 Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 Er det ikke like grei å bare ha en løs luke som løftes bort når du skal ned i rommet? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Rastløs Svart 24.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 (redigert) Jo løse luker er greit men jeg har tenkt å ha de ganske store, og det er lettere å håntere en hengslet luke enn en løs plate. Tenker i tillegg å ha demper på de. Det er mer elegant med en luke enn en plate som fort kan skade interiøret forøvrig På dyrere båter har de gjerne elegante løsninger med både vinkjeller og skooppbevaring. Det bør være greit å lage det samme i baven hvis man finner hengsler som passer. Redigert 24.Februar.2011 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Klarte ikke helt å legge bort denne utfordringen. Driver selv med diverse fix og har et tilsvarede behov. Hengselet må ha en vinklet arm for at luka skal kunne løftes litt opp samtidig som den svinges. Jeg tror denne kan benyttes: http://www.suncorstainless.com/hinges/S3824-00.jpg Den må da festes vha. en vinkel. Omtrent på på denne måten. Beklager kjapp skisse. Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 26.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Du er inne på noe her. Jeg har også tenkt på denne typen. -mao samme type som brukes i kjøkkenskap o.l. Problemet er at de har Et endestykke som må fredes inn i plata. Og frese hullet blir for dypt for platen. Den du har linket til er nok ikke optimal. I dag skal jeg til normar å se hvordan de har gjort det i Dufour båtene. Skal se de har reservedels lager. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Det finnes spesielle bor til disse hullene - du trenger ikke frese: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=152358684 At gulvplaten er tynnere enn en skapdør høres egentlig litt rart ut med tanke på belastningen. Og så var det det med rusten da... Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 26.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Godt innspill. jeg har jeg tenkt som så at hengslene i skapene på båten sikkert heller ikke er av beste kvalitet. De blir jo ikke direkte utsatt for vann ( nkormalt) så med litt ettersyn og CRC holder de vel IKEA varianten en stund. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Vil nok holde en stund, men husk på at under her er det nok større sjanse for kondens enn i skapene. Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 26.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 (redigert) Benetau og Dufour har akkurat slike hengsler jeg trenger Så da blir det nok over-prisede reservedeler fra importøren av Benetau ( overpriset i den forstand at det helt sikkert hadde vært billigere hvis de fantes i en vanlig båt/jernvare butikk) - og problemet med for dype utforinger løses ved å legge en tykk finer plate under luken, slik at tykkelsen totalt blir akkurat passe. Redigert 26.Februar.2011 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 26.Februar.2011 Del på Facebook Svart 26.Februar.2011 Kjøp den Benetauen og ta det du trenger. Hiv resten Ellers Rasløs, Fruen har begynt å rasle med med sabelen igjen. Neste båt skal være med 2 større motorer. Diesel&service koster penger, men hun sier det er OK. Jeg har seilt lenge nok. Så mine antydninger om å skifte til en ny Bav 45 eller Hanse 445 teller ikke. Uansett, jeg kjøpte Bav 42 for egne penger utenom felles, så vi for se . Akkurat båt holder jeg utenom felles. Neste båt også. Hun er ikke anti-seiler, men med for mange motorbåtvenner Snakkes Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
dvil Svart 27.Februar.2011 Del på Facebook Svart 27.Februar.2011 (redigert) Benetau og Dufour har akkurat slike hengsler jeg trenger Glimrende! Kan du legge ut bilde av løsningen når du har den klar? Kommentar til innspill om korrosjon over; det meste av hengsler finns idag å få i rustfritt, så ingen grunn til å velge noe annet. Også "kjøkkenskap-hengsler". Redigert 27.Februar.2011 av dvil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 27.Februar.2011 Del på Facebook Svart 27.Februar.2011 Det er ikke benyttet syrefaste hengsler, skruer o.li. innvendig i båten uansett, så jeg ser ingen problemer ved at hengslene ikke er syrefaste. Lykke til med prosjektet! Er mye uutnyttet stueplass under der som definitivt kunne vært utnyttet bedre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.