Jump to content

Ny Grandezza 27


Burgermeister

Recommended Posts

jeg ble litt skeptisk til disse etter at et medlem her opplevde at vann kom inn bakveien i motoren på hans Grandezza 31. Det skal mye til om det ikke skyldes feil montering av motoren

 

Ellers ser båtene lekre ut. Jeg var ombord i en tidlig 31. Kvaliteten var ganske mye lik Aquador syntes jeg den gang

 

37en blir interessant å se i og med at den har bakvegg og hardtop.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Hei - har vært sporadisk gjest på forumet i et par år. Jeg har tidligere hatt små daycruisere, men nå har jeg vært uten båt en stund. Lysten på båtlivet kom for alvor etter å ha sett/lest om den nye Grandezza 27. Nå har den vel vært på markedet en sesong og jeg lurer derfor på om det er noen her på forumet som har noen erfaringer med båten. Selv om Benetau, Jeanneau, og nye Askeladden 880 også kunne vært aktuelle, er det designet/størrelse/finish ved grandezzaen som tiltaler fruen og meg - for fruen liker ikke "vestlandsbåt" preget til disse alternativene selv om jeg synes de kombinerer inneplass og uteplass på en fin måte. Daycruiser/kalesje-båter skal vi aldri ha mer. Lukket båt med stor takluke slik som denne nye Grandezzaen tror vi vil passe ypperlig for vår bruk. Men altså, noen som faktisk har brukt båten og kan fortelle om det?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

er det finnmaster som lager grandezza altså?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei! Jeg har vært så heldig å akkurat kjøpt meg en slik båt. Jeg gikk i fra Yamarin 76DC, som også var en flott båt. Årsaken til mitt valg på å kjøpe denne er at den er nesten mere velkjørende enn Yamarinèn. Og deilig å slippe kalesje, samt mange smarte løsninger. Det som jeg er mest spent på er om jeg vil trives med en båt med tak. Jeg kommer tilbake i mai om hvordan jeg liker båten. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg valgte ikke noe utstyr. Kjøpte en båt som er i utstilling. Men jeg syntes den var fint utstyrt. Den har 260HK diesel motor. Jeg testet båten med denne motoren. Den var sprek nok. Og sitter som et skudd i svingene. Kjørte den nesten ned mot 1,1 liter pr sjømil. Utstyr som er med er solseng puter bak, ekstra batteri og landstrøm. Jeg skal sette inn baug propell og ankervinsj akter. Samt radio. Kansje jeg setter på trekk utenfor vinduene. Har hørt at dette er praktisk og fint. Båten er helhvit. Jeg syntes det var finest. Og lettere å holde fin over tid.

Link to post
Share on other sites

så et nytt eksemplar forleden av 27'eren. I bauen/ dekket var det støpt slik at det så ut til å være enkelt å montere vinsj med anker og vugge, men det var ikke montert det på den. Har du samme støpingen? med eller uten vinsj?

Vurderer å tilpasse med den løsningen på 31'eren for å få vinsj i bauen. Har vinsj akter i dag. Dersom jeg kunne valgt i dag ville jeg først og fremst hatt vinsj i bauen... men det kommer nok av lokale forhold her som gjør det lite attraktivt med fortøyning i land og anker ut bak.

 

26.10.2011_045.jpg

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fra testen i Motor boat monthly. mye skryt!

 

Grandezza 27 OC

Tired of the current crop of entry-level sportscruisers? Then take a look at the future

Finnmaster has torn up the rule book with its new Grandezza 27 OC, delivering a boat that is both striking and practical. It was a hit at the boat show, but does it really work on the water?

 

LOA: 27ft 2in (8.3m) PRICE: from £113,910 TOP SPEED: 34 knots BUILDER: Oy-Finn Marin Ltd

 

Imagine you’ve been given a clean sheet of paper and you’re asked to design the perfect sub-30ft family cruiser for the UK. Forget about traditional U-shaped dinettes below decks, how about fixed beds downstairs so that you’re not forced to pack bed linen and in-fill cushions away in order to restore your dinette? You’d lose the saloon in the process of course, and maybe the galley, so let’s put those upstairs in the cockpit where there’s more space and light.

 

Too much like camping under the canvas up there? Then we’ll put a hardtop over it, extended all the way back to the transom so there’s room for a huge solid sliding section. And to finish it off, we’ll fit a single diesel to keep the running costs down and the performance up. Sounds good doesn’t it? Sounds better than good, it sounds perfect. Which is why there were people crawling over the new Grandezza 27 OC at its Southampton Boat Show debut. And not just the public, other boat builders were spotted aboard. Why? Because this might just be the future of entry-level sportscruisers.

 

Checklist of success

 

Big accommodation in small boats has been tried before of course, but the difference in this Finnish builder’s new baby is the way it has married form and function so successfully. By sinking the floor in the centre of the cockpit, full standing headroom is gained. It is then raised on the starboard side to give the dinette area better visibility, while also allowing the option of standing at the helm and looking through the open roof to gain extra visibility for close-quarters manoeuvring. On the port side it’s mostly galley anyway, so the floor height issue disappears.

 

As a result they’ve been able to keep the hardtop low and the profile sleek and eye-catching. This is perhaps the first sub-30ft sportscruiser that doesn’t force the customer to choose between style and space.

 

Lower accommodation is given over to 2 x 6ft+ double beds, one fitted diagonally in the bow complete with small settee, the other running back under the starboard side of the cockpit. The open-plan layout does lack privacy for two couples, but is fine for a family provided the kids don’t mind sharing a double. More of an issue is the toilet and shower compartment which is small and lacks standing headroom. Curiously, though, it comes with two cup holders next to the toilet.

 

“The first sub-30ft sportscruiser that doesn’t force the customer to choose between style and space”

 

Storage is excellent in the Grandezza, with four large soft-close drawers beneath the helm seat, lockers beneath the galley, and a double hanging locker between the berths below. The smartly finished hardtop features slim wooden trim fillets and plenty of lighting that, with the help of the easily erected aft canopies, turn this area into a cosily enclosed saloon at night. Satin lacquered walnut cabinetry is the finishing touch, and standard fit Webasto central heating extends the boat’s all-seasons practicality even further.

 

In the cockpit, the raised helm seats two comfortably. The neat galley lives aft of a navigator’s seat to port that hinges forward to increase worktop space. The raised dinette to starboard can seat five and allows an excellent view, with the large fixed table dropping to make a sunpad or occasional double. However, as this is the only social area on the boat, we’d like to see a folding table, or one that can be removed completely, to make this area more accessible, especially when underway.

 

As it’s a hardtop boat, Finnmaster had to include sidedecks to allow access forward. These are narrow but perfectly useable, leading up either side of the bathing platform. Finnmaster has sensibly sited the stanchion bases outboard, maximising width and easing.

 

Below decks

 

Big on sleeping, but tight in the toilet

 

A cabin area given over completely to sleeping accommodation means no more converting beds to seats and back again. Privacy is minimal, but no less than most sportscruisers of this size. The only moot point is a small toilet and shower.

 

On deck

 

Lots of stowage keeps things tidy

 

Grabrails everywhere, on the trailing edge of the hard top, on the inside of the rear sides of the hard top, at the helm, in front of the navigator, and across the transom. Stainless steel cleats are a good size, but the spring cleats would be better sited further aft. Stowage is another plus with a large transom ‘boot’ swallowing warps and fenders. On the social side the deck saloon and galley intergrate into the cockpit, with the hardtop keeping things snug when the weather turns.

 

From the helm

 

Excellent viz and dash design

 

There’s plenty of room on the flat panelled soft-touch dash for the standard fit Raymarine C90 plotter, or C120 upgrade. The ommission of an echo sounder is mystifying on such a well specified craft; the lack of a tray or recess for oddments is merely annoying.

 

Engine bay

 

Clean, tidy and accessible sums up the smoothly gel-coated engine bay. Access is via a large hydraulically powered engine hatch that takes the dinette table with it. There is no secondary inspection hatch but the main one can be opened manually. The centrally mounted single Volvo D4 engine, batteries, wiring and ancillaries are all tidily installed and very easy to get at for service checks.

 

Meet the family

 

BIGGER

 

Grandezza 31 OC from £176,255

 

LOA 30ft 11in (11.94m)

 

Stunning quality again, but more traditional in style, design, and two-cabin layout. Single diesel sterndrive power option makes this a very efficient performer.

 

SMALLER

 

Grandezza 23 OC from £69,565

 

LOA 22ft 10in (6.96m)

 

More day cruiser than true sportscruiser, but it’s still infused with the same levels of Scandinavian quality. Design changes are also expected for the 23 in 2012.

 

The rivals

 

Jeanneau Leader 9 from £131,582

 

LOA 32ft (9.77M)

 

Similar concept, similar money, larger boat. Our favourite Jeanneau has a dinette-down layout but it works well, especially the large mid cabin.

 

Aquador 28C/HT from £142,504

 

LOA 28ft 10in (8.8M)

 

A pretty boat and beautifully made. Choose between the highly practical C version or the more accommodating HT.

 

THE VERDICT

 

Welcome to the 21st century. With its new Grandezza 27 OC, Finnmaster has proved that there is more to sub-30ft life than the simple evolution of conventional layouts, and that practicality and style under 30 feet are no longer mutually exclusive.

 

GRANDEZZA 27: Technical data

 

KEY DIMENSIONS

 

BUILD: GRP

 

RCD: C

 

LENGTH OVERALL: 27ft 2in (8.30m)

 

BEAM: 9ft 3in (2.85m)

 

DRAUGHT: 3ft 3in (1.0m)

 

DISPLACEMENT: 3000kg

 

FUEL CAPACITY: 58gal (263lt)

 

WATER CAPACITY: 16gal (73lt)

 

HEADROOM IN CABIN: 5ft 7in (1.72m)

 

FORWARD BERTH: 6ft 5in x 3ft 10in (1.95m x 1.17m)

 

MID CABIN BERTHS: 6ft 4in x 3ft 9in (1.93m x 1.15m)

 

PERFORMANCE

 

ENGINE: Volvo Penta D4-260 DPH EVC-EC

 

CONFIGURATION: 4cyl 3.7lt 260hp @ 3500rpm

 

CONDITIONS: variable, Force 3, sea state slight

 

LOAD: fuel 50%, water 0%, crew 2

 

RPM KNOTS LPH GPH MPG RANGE NOISE

2000 11 12 2.64 4.2 195 78

2500 20 16 3.52 5.7 264 79

3000 28 34 7.48 3.7 172 81

3500 34 52 11.44 3.0 139 82

Range figures quoted above are in miles based on standard fuel tanks and include a 20% margin. GPH & MPG refer to imperial gallons. These figures may vary due to weather conditions, air, water, engine temperature, crew numbers, hull fouling, fuel quality and other issues. Noise readings in dB(A) were taken at the helm.

Redigert av Vikeholmen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei! Ja jeg har samme utsparring i baug til anker. Men lurer veldig på om jeg trenger det. Hadde ankervinsj bak på forrige båt. Og er ofte fortøyd til land. Men det går jo å ha den i baug og slippe den ut for hånd. Og knyte bak. Dette vil være litt klønete løsning. Men jeg må nok tenke over hvilken bruk jeg på dette. Det er helt klart enklere og rimligere å ha vinsj i baug. Siden alt er klart for dette.

Flott å lese den artikkelen. Vet noen om hvor jeg kan kjøpe et slikt ratt til en god pris? 63_1267329262_xl.jpg

Link to post
Share on other sites

du kan jo alltids montere vinsjen akter og montere ankerkrybbe og anker uten vinsj i bauen, og så betjener du det med håndmakt. Det er den løsningen jeg har enn så lenge, så slipper jeg å håndtere bauankeret opp og ned av ankerrommet i bauen samt unngå riper og småskader i skorget like under fenderlisten i bauen. Det er langt lettere å håndtere ankeret når tauet går over et hjul i krybben...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei! Eureka, du spør om det er klart for vinsj i baugen på nye Grandezza 27. Ja, det er som på bilde du postet. Jeg grubler masse på om jeg skal sette inn en vinsj her. Eller om jeg skal sette den akter. Fordel å montere i baug; alt ligger klart som plassen og strømkabler. Og jeg har en ny ankervinsj som ikke har frittfall liggende. Så kost og tid for montasje blir veldig liten. Motargument er at vi ligger til land 10-20 ganger i året. Det lar seg montere vinsj bak, men det er ikke klargjort for dette. Kost er også mye dyrere. Så da er vel spørsmålet om jeg "gidder" å kaste dregg for hånd de gangene vi ligger til land. Jeg har bare erfaring med vinjs akter fra tidligere. Er det noen som har en anbefaling ut i fra mitt behov og montasje messig hvilken løsning jeg burde velge? Hilsen Øystein

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei. Jeg har Grandezza 27 med Engbo vinsj i baugen. Valgte kun baugvinsj på denne båten da båten ligger på Mjøsa, og vi stort sett ankrer opp utpå. Og den snur seg da med baugen mot været. Men jeg sliter litt med monteringa som er gjort, da den ikke løser ut uten at jeg må lukke opp lokket til anker kassa foran. Dette fordi ankeret sitter 7-8cm inn under lokket og ikke får vippet opp i beslaget.

Link to post
Share on other sites

Hei Sandegutten,

Kjører forbi den nye båten din hver dag til og fra jobben, regner med at du gleder deg til å få den på vannet.. :yesnod:

Har vært i noen budrunder på noen båter fra jul til nå, men uten hell dessverre. Er i en ny runde nå, hvor det står på selgeren, om han ønsker å selge båten som den er, eller må gjøre "noe" med den først. Regner med svar i løpet av denne uka, så får vi se..., vi må jo ha båt!

 

alt bra ellers?

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Tromor! Takk for tilbakemelding. Jeg forstår godt problemet ditt. Jeg hadde vel bestemt meg for å sette inn en vinsj foran. Og forsøke dette første sesong. For å unngå ditt problem, bør jeg vel ha ei lang vippe, eller et kort anker. Får se litt på det! Er du hittil fornøyd med båten? Er det noe spesielt jeg bør vite? Har du baugpropell? Hvis ja, hvilken type? Jeg tenker på å montere Engbo XS 40R baugpropell. Lurer på om den er kraftig nok. Nå får man den som er større til samme pris. Den skal også passe. Komplett på Bestmarin nå til 9990,- Tenkte å montere selv. Gleder meg sykt til sommeren nå!

Link to post
Share on other sites

Fernanda! Har du ikke kjøpt båt enda? Tror at du må svinge deg snart rundt. Det går mot lyse tider og mange har glemt de tidligere sommerene. Jeg tror også prisene er på vei opp nå. Og det er lav rente lenge....bare å låne. Lever bare en gang.

Det hadde jo vært gøy om dere fikk båt til sommeren. Så kunne vi reist på tur i sammen. Det blir vel en tur til Sverige de to siste ukene i Juli. Isen gikk tirsdag i forrige uke. Onsdag lå det en helt ny Marex 37 AF på brygga. Den var fin den....

Vi snakkes! Hilsen Øystein

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...