Jump to content

Fyrkjel ombord, problem med CTC Elbox

Poseidon

Recommended Posts

Ombord i POSEIDON II har jeg en fyrkjel som dekker behovet både for varmt vann, sentralfyr, motorvarme og det som ellers trenges. En robus gammel svensk CTC fra 1980-tallet. Den kan varmes med dieselolje, kjølevann fra hovedmotorene, 400V fra land/generator - eller fyres med ved.....

For den elektriske varmingen finnes to element, til sammen 9 kW og disse styres av en CTC Elbox, som vist på bildet.

Nå har denne Elbox'en dessverre sviktet, ett av releene "ringer", relekontaktene er brent og jeg har en mistanke om at styringen ikke er helt patent.

Derfor lurer jeg på om det blant baatplassens mangeslungne ekspertise også finnes noen som har erfaring med CTC Elbox? Jeg tror det skal være mulig å skaffe en komplett ny boks fra Sverige, men det hadde vært rart å forsøke å reparere den gamle først ;-))

_img_5961_elbox.jpg

Ser dette kjent ut? Har du kanskje noe slikt liggende i rotekroken så hadde jeg vært veldig glad for å høre fra deg ....

PS: Merk at den går på 400, dvs 380 Volt og spolespenningen på releene er faktisk også full fasespenning, dvs 400Volt!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei,

fikset en slik for et halvt år siden. Også der prellet kontaktor - for 3kW element (du har vel også 3+6kW element).

Fant en vakkel (dårlig lodding) på kretskortet. Loddet opp på ny. Har gått fint siden.

Du får både deler og hele boksen hos CTC i Sverige.

Mvh Aquarius

Hei igjen Aquarius,

mange takk for god tilbakemelding!

Jeg skal sjekke dårlig kontakt i området, men kontaktoren er nok så brent at den bør skiftes uansett!

Takk også for linken til leverandøren - og jeg er fortsatt interessert i en slik boks hvis noen skulle ha en på loftet.....

CTC har mye kjekt og hvis du må fornye deg så ville jeg sett på ctc sitt nye styringssystem “EcoLogic.

http://www.ctc.no/produkter/tilbehoer-varmepumper-ecologic-ext-400v-shuntet

Takk for tipset Ole Petter,

men jeg har ingen planer om å gjøre mer enn høyst nødvendig; og det vil i første omgang bli å få elementene på kjelen til å gå på landstrømmen igjen....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...