Jump to content

Fyrkjel ombord, problem med CTC Elbox

Poseidon

Recommended Posts

Ombord i POSEIDON II har jeg en fyrkjel som dekker behovet både for varmt vann, sentralfyr, motorvarme og det som ellers trenges. En robus gammel svensk CTC fra 1980-tallet. Den kan varmes med dieselolje, kjølevann fra hovedmotorene, 400V fra land/generator - eller fyres med ved.....

For den elektriske varmingen finnes to element, til sammen 9 kW og disse styres av en CTC Elbox, som vist på bildet.

Nå har denne Elbox'en dessverre sviktet, ett av releene "ringer", relekontaktene er brent og jeg har en mistanke om at styringen ikke er helt patent.

Derfor lurer jeg på om det blant baatplassens mangeslungne ekspertise også finnes noen som har erfaring med CTC Elbox? Jeg tror det skal være mulig å skaffe en komplett ny boks fra Sverige, men det hadde vært rart å forsøke å reparere den gamle først ;-))

_img_5961_elbox.jpg

Ser dette kjent ut? Har du kanskje noe slikt liggende i rotekroken så hadde jeg vært veldig glad for å høre fra deg ....

PS: Merk at den går på 400, dvs 380 Volt og spolespenningen på releene er faktisk også full fasespenning, dvs 400Volt!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Ole Petter skrev On 27.2.2011 at 20.26:

CTC har mye kjekt og hvis du må fornye deg så ville jeg sett på ctc sitt nye styringssystem “EcoLogic.

http://www.ctc.no/produkter/tilbehoer-varmepumper-ecologic-ext-400v-shuntet

Takk for tipset Ole Petter,

men jeg har ingen planer om å gjøre mer enn høyst nødvendig; og det vil i første omgang bli å få elementene på kjelen til å gå på landstrømmen igjen....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...