Tommy_H. Startet 25.Februar.2011 Del på Facebook Startet 25.Februar.2011 Jeg har en Yanmar 6LY3-UTP som jeg synes har alt for lav driftstemperatur. Ved marsjfart ligger den på 73 grader. Har nå alltid trodd at en dieselmotor skal ligge på 80-85 grader for å få best mulig forbrenning. Tok dette opp med Yanmar Norge og fikk til svar sitat: "Den temperaturen du nevner er korrekt på denne motortypen. Den er konstruert med en driftstemperatur på ca 70 grader. Yanmar lever ingen termostat som øker denne driftstemperaturen". Høres ikke dette litt feil ut? Kan også nevne at jeg hadde en Iveco 8060SRM33 i en Baltic tidligere, denne fikk jeg ikke over 70 grader selv på full pådrag. Tok ut termostaten og så at denne var merket med 68 grader. Etter mye krangling med Sabb i Bergen så skaffet de meg en termostat fra Danmark som åpnet på 76 grader. Da fikk jeg i alle fall litt lunk på varmeapperatet! Jeg kunne selvfølgelig få fatt i en annen termostat, men det er vel ikke så lurt etter det svaret fra Yanmar. Da ryker vel garantien også....... Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
SeaRaymond Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Vel, det er vel kanskje bare å ta det for god fisk, evt. spørre en annen yanmarforhandler, får du samme svar der, ja da er det vel slik, og lite lurt å kludre med det, iallefall med tanke på garantier som du nevner... Sitér dette innlegget Link to post
Tox Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Jeg har eksakt samme motor, 2007 - modell, samme temperatur, ca 70 grader. Slik jeg oppfatter dette, så arbeider motoren perfekt ved denne temperaturen! Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 25.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 I manualen står det at motoren skal ha en kjølevæsketemperatur på mellom 71 og 87 grader. Har selvfølgelig ikke tenkt å skifte til en uorginal termostat, det bare irriterer meg litt. 73 grader er for lav temperatur for en dieselmotor. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Sjøtunga Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Jeg har også reagert på at båtmotorer jevnt over har lavere driftstemperatur enn bilmotorer. På saltvannskjølte motorer åpner termostatene gjerne enda tidligere enn på ferskvannskjølte. Det kunne vært interessant å høre om noen har en fornuftig og forståelig begrunnelse på at det skal og bør være slik. Bilmotorer har jo f eks mye bedre lufting enn båtmotorer, kan det ha noe med saken å gjøre? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
SeaRaymond Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 En saltvannkjølt motor går med lavere temperatur en ferskvannkjølt grunnet krystalisering av saltvannet som starter allerede ved få og 60 grader celsius. Det oppnåes ikke effektiv driftstemperatur, da det ansees som viktigere å ivareta denne forbyggingen av krystalisering. derimot har jeg aldri sett problemet selv med sjøvannskjølte motorer som holder 80 grader celsius, men det kan kanskje noen andre fortelle om? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Kanskje dette er begrunnelsen for lavere driftstemperatur på ferskvannskjølte båtmotorer også, da? Krystallisering av saltvannet i varmeveksleren? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Mix Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 73 grader er for lav temperatur for en dieselmotor. Hvor måler du denne temperaturen ? Er det standard instrumentet ? Det har nok med hvor temp giveren står på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 25.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Leser det av på det elektroniske panelet, stemmer også bra med den analoge temperaturmåleren. Ifølge svaret jeg fikk fra Yanmar Norge så skal den ha så lav temperatur. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Fordsaab 127 hk, 6syl uten turbo. Daffefart 1000-1200 o.min gir ca 65-70 grader. Marsj gir ca 90grader 2200 omin. Max turtal 2450 omin gir ca 95 grader etter lang tid på varm sommer. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mix Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Leser det av på det elektroniske panelet, Akkurat, jeg har sjekket manualen, temp giver sitter i varmeveksler, faktisk like ved sjøvanninntak fra sjøvannspumpa. Termostat åpner ved ca 73grd, fullt åpen ved ca. 85 grd. Bypass stenger først ved 81,5 grader, som høres ut som en grei driftstemperatur. Sitér dette innlegget Link to post
rolk Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Min VP tmd70 holder en temperatur på 70 - 73 grader ved normal drift. 1400 omdreininger. Temp øker litt ved hard belastning. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Min Yanmar holder 89 - 91 grader om vinteren og 90 - 92 om sommeren (6BY) Gamle Forden holdt 85 ved ca 2200, tempen sank ved lavere turtall. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
gabbipower Svart 25.November.2016 Del på Facebook Svart 25.November.2016 Er helt riktig at båtmotorer skal ha lavere driftstemperatur grunnet krystallisering i kjøleveksleren! Alltid lurt å lese motor manualen. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.November.2016 Del på Facebook Svart 25.November.2016 VP MD21 kokte mesteparten av tida.. VP KAD42 og 43 - 90 grader VP D6-350 - 85 grader VP D3-220 - 80-82 grader Alt på marsjfart. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 27.November.2016 Del på Facebook Svart 27.November.2016 En motor monternt i båt har mange rammebetingelser for sin drift. Optimal temperatur for forbrenning er høyere enn 70gr. Optimal temp for å unngå saltutfelling ved avstenging av motor og ved drift er lavere enn forbrenningsmessig optimalt, type under 70 grader. Optimalt turtall og belastning krever en flerstegs girkasse. Flertrinns girkasse øker kompleksistet og vekt. Det å ha en motor i båt er vel langt fra optimalt på veldig mange måter. Belastningen er høy og vedvarende, korrosivt miljø etc etc. Så om du skal ha det optimalt for motoren bør man vel ta den ut av båten for det er ikke noe heldig sted for den. Men i mellomtiden bør du la den gå med relativt lav temperatur for at den skal overleve. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.November.2016 Del på Facebook Svart 27.November.2016 (redigert) En motor monternt i båt har mange rammebetingelser for sin drift. Optimal temperatur for forbrenning er høyere enn 70gr. Optimal temp for å unngå saltutfelling ved avstenging av motor og ved drift er lavere enn forbrenningsmessig optimalt, type under 70 grader. Men i mellomtiden bør du la den gå med relativt lav temperatur for at den skal overleve. For sjø vannavkjølte motorer er det rett, arbeidstemp 60 til 70 grader Sjøvannet begynner å krystallisere over 60 °C. Ferskvanskjølte Forder er det litt forskjell i manualene. 2400 termostat 81 – 85 °C 2710 termostat 82 - 98 °C 2720 optimal arbeidstempratur 99 °C Perkins 4.108 65 -93 °C Redigert 27.November.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
FinnSi Svart 27.November.2016 Del på Facebook Svart 27.November.2016 Har Yanmar 6LYA-STP i min båt hvor ferskvannstemperaturen ligger på ca 80 grader C ved marsjfart 20 knop og 2850 rpm. Hvilken verdi saltvannstemperaturen ligger på da har jeg ikke målt men følt med hånden så er den jo ikke lunket engang. Saltvannet har såpass stor flow i systemet at faren for krystallisering er utelukket, sålenge sjøvannspumpen fungerer optimalt og det ikke er noen uønskede restriksjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.November.2016 Del på Facebook Svart 27.November.2016 Har Yanmar 6LYA-STP i min båt hvor ferskvannstemperaturen ligger på ca 80 grader C ved marsjfart 20 knop og 2850 rpm. Thermostat Valve Opening Temperature 73°C Thermostat Full Opening Lift 8 mm or above (0.314 in.) 90°C Coolant Temperature Alarm ON 100°C — 12-22 OFF 95°C The thermostat should be inspected every 500 hours of operation. It should be inspected sooner if the engine temperature rises abnormally or white smoke is emitted any time during engine operation. 3. Replace the thermostat every year or 2000 hours of operation, whichever comes first. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 27.November.2016 Del på Facebook Svart 27.November.2016 Å bytte termostat som årlig service virker noe i overkant. Særlig når frostvæsken holder fem år. Jeep'en min gikk til gjenvinning etter 15 år. Og jeg har ingen indikasjoner på annet enn at det var den originale termostaten som satt i. Og den originale sitter i Hulda. Det blir 16 år. Når alt kommer til alt, selv om jeg hadde bil som arbeide en 10 års tid, det er ikke mange defekte termostater som jeg har skiftet. Flere ble skiftet for det de så får jævlige ut, selv om de fremdeles fungerte. Det var ikke så nøye med frostvæske før i tiden. Ingen som byttet så lenge motoren ikke frøs. Og noen tappet av kjølevannet og lot bilen stå om vinteren. Vinterdekk og frostvæske ble for dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 28.November.2016 Del på Facebook Svart 28.November.2016 Nå er det vel ingen hos Yanmar som har sagt at termostaten skal byttes hvert år, men inspiseres hver 500 time. Det høres ut som en klok tilnærming fra en av verdens ledende produsenter av små marinemotorer. Temperaturmålere brukes best som en indikasjon på endringer som skjer underveis, ikke som en rettesnor for tilstand generelt. Temperatursensoren på alle 6LY motorene sitter like ved inntaket på varmeveksleren og viser ikke reell driftstemperatur. Temperaturmåleren er standard instrumentering fordi man skal kunne følge med og avekke feks. en slitt impeller, defekt termostat, tett sjøvannsfilter osv, FØR alarmen går og motoren koker. Å synse om motoren har det bra basert på en enkelt giver er 100% tullball. Har du derimot eksostemperaturmåler, turbotrykksmåler og oljetempmåler i tillegg kan man gjøre seg en kvalifisert formening om hvordan motoren kjenner på livet ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 28.November.2016 Del på Facebook Svart 28.November.2016 Nå er det vel ingen hos Yanmar som har sagt at termostaten skal byttes hvert år, men inspiseres hver 500 time. Det høres ut som en klok tilnærming fra en av verdens ledende produsenter av små marinemotorer. Temperaturmålere brukes best som en indikasjon på endringer som skjer underveis, ikke som en rettesnor for tilstand generelt. Temperatursensoren på alle 6LY motorene sitter like ved inntaket på varmeveksleren og viser ikke reell driftstemperatur. Temperaturmåleren er standard instrumentering fordi man skal kunne følge med og avekke feks. en slitt impeller, defekt termostat, tett sjøvannsfilter osv, FØR alarmen går og motoren koker. Å synse om motoren har det bra basert på en enkelt giver er 100% tullball. Har du derimot eksostemperaturmåler, turbotrykksmåler og oljetempmåler i tillegg kan man gjøre seg en kvalifisert formening om hvordan motoren kjenner på livet ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.November.2016 Del på Facebook Svart 28.November.2016 Se siste linje innlegg 19. 2000 timer skulle vel bli i området 12000 km blandet bilkjøring. Plukke ut termostaten for inspeksjon hver 500 time ville jeg gitt blaffen i også. Hos meg blir eksempelvis en termostat byttet når motortemperaturen viser avvik. Uansett hvem som har produsert motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.November.2016 Del på Facebook Svart 28.November.2016 Yanmar lever av å selge deler. men de er ikke enige med seg selv. Ser i en annen Yanmar manual at de sier 2000 timer eller hvert 8 år for å bytte termostat. Byttet på Forden etter ca.15 år (1992) for å få et bedre temperaturleie. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
BØstrøm Svart 28.November.2016 Del på Facebook Svart 28.November.2016 Uansett er det lurt å følge med på endring av kjølevannstemperatur. På skøyta jeg hadde for endel år tilbake, lå kjølevannstemperaturen stort sett fast på 85 grader. Nåt den plutselig falt, og raskt, måtte lensinga sjekkes, for da lå bunnpanna og plasket i saltvann. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.