Jump to content

Hva er normal driftstemperatur på dieselmotor i båt?


Tommy_H.

Recommended Posts

Jeg har en Yanmar 6LY3-UTP som jeg synes har alt for lav driftstemperatur. Ved marsjfart ligger den på 73 grader. Har nå alltid trodd at en dieselmotor skal ligge på 80-85 grader for å få best mulig forbrenning. Tok dette opp med Yanmar Norge og fikk til svar sitat:

 

"Den temperaturen du nevner er korrekt på denne motortypen.

Den er konstruert med en driftstemperatur på ca 70 grader. Yanmar lever ingen termostat som øker denne driftstemperaturen".

 

Høres ikke dette litt feil ut? Kan også nevne at jeg hadde en Iveco 8060SRM33 i en Baltic tidligere, denne fikk jeg ikke over 70 grader selv på full pådrag. Tok ut termostaten og så at denne var merket med 68 grader. Etter mye krangling med Sabb i Bergen så skaffet de meg en termostat fra Danmark som åpnet på 76 grader. Da fikk jeg i alle fall litt lunk på varmeapperatet!

Jeg kunne selvfølgelig få fatt i en annen termostat, men det er vel ikke så lurt etter det svaret fra Yanmar. Da ryker vel garantien også.......

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post

Jeg har også reagert på at båtmotorer jevnt over har lavere driftstemperatur enn bilmotorer. På saltvannskjølte motorer åpner termostatene gjerne enda tidligere enn på ferskvannskjølte. Det kunne vært interessant å høre om noen har en fornuftig og forståelig begrunnelse på at det skal og bør være slik.

 

Bilmotorer har jo f eks mye bedre lufting enn båtmotorer, kan det ha noe med saken å gjøre?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

En saltvannkjølt motor går med lavere temperatur en ferskvannkjølt grunnet krystalisering av saltvannet som starter allerede ved få og 60 grader celsius. Det oppnåes ikke effektiv driftstemperatur, da det ansees som viktigere å ivareta denne forbyggingen av krystalisering. derimot har jeg aldri sett problemet selv med sjøvannskjølte motorer som holder 80 grader celsius, men det kan kanskje noen andre fortelle om?

Link to post
  • 5 år senere...

En motor monternt i båt har mange rammebetingelser for sin drift. Optimal temperatur for forbrenning er høyere enn 70gr. Optimal temp for å unngå saltutfelling ved avstenging av motor og ved drift er lavere enn forbrenningsmessig optimalt,  type under 70 grader.

 

Optimalt turtall og belastning krever en flerstegs girkasse. Flertrinns girkasse øker kompleksistet og vekt.

 

Det å ha en motor i båt er vel langt fra optimalt på veldig mange måter. Belastningen er høy og vedvarende, korrosivt miljø etc etc.

 

Så om du skal ha det optimalt for motoren bør man vel ta den ut av båten for det er ikke noe heldig sted for den.

 

Men i mellomtiden bør du la den gå med relativt lav temperatur for at den skal overleve.

Link to post

En motor monternt i båt har mange rammebetingelser for sin drift. Optimal temperatur for forbrenning er høyere enn 70gr. Optimal temp for å unngå saltutfelling ved avstenging av motor og ved drift er lavere enn forbrenningsmessig optimalt,  type under 70 grader.

Men i mellomtiden bør du la den gå med relativt lav temperatur for at den skal overleve.

For sjø vannavkjølte motorer er det rett,  arbeidstemp 60 til 70 grader

Sjøvannet begynner å krystallisere over 60 °C.

 

Ferskvanskjølte  Forder er det litt forskjell  i manualene.

2400     termostat   81 – 85 °C

2710     termostat    82 - 98 °C

2720 optimal arbeidstempratur 99 °C

 

 

Perkins 4.108  65 -93 °C

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Har Yanmar 6LYA-STP i min båt hvor ferskvannstemperaturen ligger på ca 80 grader C ved marsjfart 20 knop og 2850 rpm. Hvilken verdi saltvannstemperaturen ligger på da har jeg ikke målt men følt med hånden så er den jo ikke lunket engang. Saltvannet har såpass stor flow i systemet at faren for krystallisering er utelukket, sålenge sjøvannspumpen fungerer optimalt og det ikke er noen uønskede restriksjoner.

Link to post

Har Yanmar 6LYA-STP i min båt hvor ferskvannstemperaturen ligger på ca 80 grader C ved marsjfart 20 knop og 2850 rpm. 

 

Thermostat Valve Opening Temperature 73°C   

Thermostat  Full Opening Lift 8 mm or above (0.314 in.) 90°C 

Coolant Temperature Alarm ON 100°C — 12-22 OFF 95°C 

 

The thermostat should be inspected every 500 hours of operation. It should be inspected sooner if the engine temperature rises abnormally or white smoke is emitted any time during engine operation. 3. Replace the thermostat every year or 2000 hours of operation, whichever comes first.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Å bytte termostat som årlig service virker noe i overkant. Særlig når frostvæsken holder fem år. Jeep'en min gikk til gjenvinning etter 15 år. Og jeg har ingen indikasjoner på annet enn at det var den originale termostaten som satt i. Og den originale sitter i Hulda. Det blir 16 år. Når alt kommer til alt, selv om jeg hadde bil som arbeide en 10 års tid, det er ikke mange defekte termostater som jeg har skiftet. Flere ble skiftet for det de så får jævlige ut, selv om de fremdeles fungerte. Det var ikke så nøye med frostvæske før i tiden. Ingen som byttet så lenge motoren ikke frøs. Og noen tappet av kjølevannet og lot bilen stå om vinteren. Vinterdekk og frostvæske ble for dyrt.

Link to post

Nå er det vel ingen hos Yanmar som har sagt at termostaten skal byttes hvert år, men inspiseres hver 500 time. Det høres ut som en klok tilnærming fra en av verdens ledende produsenter av små marinemotorer.

Temperaturmålere brukes best som en indikasjon på endringer som skjer underveis, ikke som en rettesnor for tilstand generelt. Temperatursensoren på alle 6LY motorene sitter like ved inntaket på varmeveksleren og viser ikke reell driftstemperatur.

Temperaturmåleren er standard instrumentering fordi man skal kunne følge med og avekke feks. en slitt impeller, defekt termostat, tett sjøvannsfilter osv, FØR alarmen går og motoren koker.

Å synse om motoren har det bra basert på en enkelt giver er 100% tullball. Har du derimot eksostemperaturmåler, turbotrykksmåler og oljetempmåler i tillegg kan man gjøre seg en kvalifisert formening om hvordan motoren kjenner på livet ombord.

Link to post

Nå er det vel ingen hos Yanmar som har sagt at termostaten skal byttes hvert år, men inspiseres hver 500 time. Det høres ut som en klok tilnærming fra en av verdens ledende produsenter av små marinemotorer.

Temperaturmålere brukes best som en indikasjon på endringer som skjer underveis, ikke som en rettesnor for tilstand generelt. Temperatursensoren på alle 6LY motorene sitter like ved inntaket på varmeveksleren og viser ikke reell driftstemperatur.

Temperaturmåleren er standard instrumentering fordi man skal kunne følge med og avekke feks. en slitt impeller, defekt termostat, tett sjøvannsfilter osv, FØR alarmen går og motoren koker.

Å synse om motoren har det bra basert på en enkelt giver er 100% tullball. Har du derimot eksostemperaturmåler, turbotrykksmåler og oljetempmåler i tillegg kan man gjøre seg en kvalifisert formening om hvordan motoren kjenner på livet ombord.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...