Jump to content

Hva er normal driftstemperatur på dieselmotor i båt?

Tommy_H.

Recommended Posts

De fleste dieselmotorer har en varm og en kald ende. Plassering av temperatursensor varierer fra motor til motor, som nevnt her så er det ikke engang alle fabrikat/modeller som har sensoren plassert på motorblokka...  Noen motorer har en tykk-bygd motorblokk for sjøvann direktekjøling mens andre kan ha aluminiumsblokk med støpejernsforinger. Med så mange variabler så gir seg vel selv at det er ikke mulig å få noe fornuftig ut av direkte sammenlikning mellom svært ulike dieselmotorer...

Dog er det lurt å følge med på instrumentet som gir deg en indikasjon om temperaturen; den kan fortelle deg at motoren din går varmere i år enn i fjor og at det kanskje er på tide med en systemrens eller en rengjøring av varmeveksler.... 

For trådstarter så er det kanskje nyttig å sjekke litt med andre med samme motor/motorinstallasjon for å få mer relevant sammenlikningsgrunnlag.

Men ikke ta instrument/giver for bokstavelig..., tillat et visst monn... 3-4 grader i avvik på instrumentet mellom to motorer er ikke nødvendig vis det samme som reell forskjell i faktisk motorblokk-temperatur forskjell.

• 4 år senere...

Henter opp igjen denne med et lite tilleggsspørsmål;

For oss som har båtene utpå hele året, kan sjøvannstemperaturen fort variere med over 15 grader mellom kald vintersjø og varm sommersjø.

- Er denne forskjellen noe som vil påvirke motorens driftstemperatur sommer kontra vinter ?

- ...eller forsvinner/utlignes denne forskjellen ved at termostaten justerer vannmengden som sirkuleres ?

Jeg har bare en nokså grov analog temperaturmåler i min båt og klarer ikke å huske noen forskjell mellom driftstemperatur sommer/vinter....men det går jo noen måneder mellom årstidene så jeg skal ikke være altfor påståelig :-)

Noen med synspunkter/erfaringer?

nie skrev 29 minutter siden:

For oss som ha båtene utpå hele året, kan sjøvannstemperaturen fort variere med over 15 grader mellom kald vintersjø og varm sommersjø.

Jeg oppnår driftstemp mye fortere på vinteren.

nie skrev 29 minutter siden:

Er denne forskjellen noe som vil påvirke motorens driftstemperatur sommer kontra vinter ?

- ...eller forsvinner/utlignes denne forskjellen ved at termostaten justerer vannmengden som sirkuleres ?

Termostaten jobber likt sommer som vinter.

Grunnen til at jeg får fortere driftstemp om vinteren, er at  da er varmtvannsberederen tom.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 5 minutter siden:

Termostaten jobber likt sommer som vinter.

OK.

Kan det da tenkes at kjølemediet (sjøvannet) og kjølevæsken (ferskvannet) på motoren finner en "likevektstemperatur"  (driftstemperatur) som er litt høyere om sommeren enn om vinteren? 

...eller vil termostaten sørge for at forskjell i driftstemperatur sommer/vinter ikke er målbar ?

Jeg har digital utlesning på EVC og ser en grad eller to mer når vannet er veldig varmt mener jeg (D3, ikke D4/6 som er ‘låst’ på 85 grader til den koker ?). Syrevasket sjøvannskrets i fjor så burde ikke være gjengrodd heller. Om sjøvannet holder 18-20 grader vs 7-8 feks så blir det jo en aldri så liten forskjell i delta Temp. Antar termostaten står pip åpen på marsjfart uansett?

Ja, det gir jo mening at varmere sjøvann kan gi litt dårligere kjøle-effekt.

Uten sammenligning forøvrig;

I mitt forrige liv (før barn) kjørte jeg mye MC. Da var det nokså vanlig at kjølevannstemperaturen steg mot 100 grader hvis man ble stående i kø i en by en varm sommerdag mens viften jobbet som f....

Kjølekapasiteten i sjøvann er jo mye bedre enn luft men det gir jo også mening at kaldt vann kjøler bedre enn varmt vann?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...