dieselfan Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 De fleste dieselmotorer har en varm og en kald ende. Plassering av temperatursensor varierer fra motor til motor, som nevnt her så er det ikke engang alle fabrikat/modeller som har sensoren plassert på motorblokka... Noen motorer har en tykk-bygd motorblokk for sjøvann direktekjøling mens andre kan ha aluminiumsblokk med støpejernsforinger. Med så mange variabler så gir seg vel selv at det er ikke mulig å få noe fornuftig ut av direkte sammenlikning mellom svært ulike dieselmotorer... Dog er det lurt å følge med på instrumentet som gir deg en indikasjon om temperaturen; den kan fortelle deg at motoren din går varmere i år enn i fjor og at det kanskje er på tide med en systemrens eller en rengjøring av varmeveksler.... For trådstarter så er det kanskje nyttig å sjekke litt med andre med samme motor/motorinstallasjon for å få mer relevant sammenlikningsgrunnlag. Men ikke ta instrument/giver for bokstavelig..., tillat et visst monn... 3-4 grader i avvik på instrumentet mellom to motorer er ikke nødvendig vis det samme som reell forskjell i faktisk motorblokk-temperatur forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 Henter opp igjen denne med et lite tilleggsspørsmål; For oss som har båtene utpå hele året, kan sjøvannstemperaturen fort variere med over 15 grader mellom kald vintersjø og varm sommersjø. - Er denne forskjellen noe som vil påvirke motorens driftstemperatur sommer kontra vinter ? - ...eller forsvinner/utlignes denne forskjellen ved at termostaten justerer vannmengden som sirkuleres ? Jeg har bare en nokså grov analog temperaturmåler i min båt og klarer ikke å huske noen forskjell mellom driftstemperatur sommer/vinter....men det går jo noen måneder mellom årstidene så jeg skal ikke være altfor påståelig :-) Noen med synspunkter/erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 (redigert) nie skrev 29 minutter siden: For oss som ha båtene utpå hele året, kan sjøvannstemperaturen fort variere med over 15 grader mellom kald vintersjø og varm sommersjø. Jeg oppnår driftstemp mye fortere på vinteren. nie skrev 29 minutter siden: Er denne forskjellen noe som vil påvirke motorens driftstemperatur sommer kontra vinter ? - ...eller forsvinner/utlignes denne forskjellen ved at termostaten justerer vannmengden som sirkuleres ? Termostaten jobber likt sommer som vinter. Grunnen til at jeg får fortere driftstemp om vinteren, er at da er varmtvannsberederen tom. Redigert 9.August.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
nie Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 Roger jo skrev 5 minutter siden: Termostaten jobber likt sommer som vinter. OK. Kan det da tenkes at kjølemediet (sjøvannet) og kjølevæsken (ferskvannet) på motoren finner en "likevektstemperatur" (driftstemperatur) som er litt høyere om sommeren enn om vinteren? ...eller vil termostaten sørge for at forskjell i driftstemperatur sommer/vinter ikke er målbar ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 Termostaten fikser den jobben. Motoren min har litt lavere oljetemp. om vinteren, i og med at oljekjøleren ikke er termostatstyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 Jeg har digital utlesning på EVC og ser en grad eller to mer når vannet er veldig varmt mener jeg (D3, ikke D4/6 som er ‘låst’ på 85 grader til den koker ?). Syrevasket sjøvannskrets i fjor så burde ikke være gjengrodd heller. Om sjøvannet holder 18-20 grader vs 7-8 feks så blir det jo en aldri så liten forskjell i delta Temp. Antar termostaten står pip åpen på marsjfart uansett? Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 Ja, det gir jo mening at varmere sjøvann kan gi litt dårligere kjøle-effekt. Uten sammenligning forøvrig; I mitt forrige liv (før barn) kjørte jeg mye MC. Da var det nokså vanlig at kjølevannstemperaturen steg mot 100 grader hvis man ble stående i kø i en by en varm sommerdag mens viften jobbet som f.... Kjølekapasiteten i sjøvann er jo mye bedre enn luft men det gir jo også mening at kaldt vann kjøler bedre enn varmt vann? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 Mener de fleste motorer har en spec både på Max temp i omgivelser og på kjølevann. Men rent praktisk er det nok bare å ignorere vanntemperaturen så lenge en ikke er i Rødehavet eller deromkring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.