jalan Startet 25.Februar.2011 Link til dette innlegget Startet 25.Februar.2011 Skal se på/vurdere kjøp av en 25 fot seilbåt som har en 10 hk luftkjølt Hatz dieselmotor. Kan ikke erindre å ha vært borti luftkjølte motorer i en slik sammenheng. Har noen erfaringer/synspunkter på dette? Fordelen er vel at de er lette, bakdelen sansynligvis støy og kanskje risiko for varmgang(?). Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 25.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2011 Vi hadde en sånn motor som havneaggregat i en båt vi hadde i forrige århundre.I løpet av de ca.20 årene vi hadde denne motoren,før den ble utskiftet til en større,skiftet vi ei viftereim.Den kunne stå nedfrosset i 20 kuldgrader,men startet på første forsøk.Denne var støydempet, innebygget i en kapsling,og støyet lite. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 25.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2011 Heisan og velkommen til Båtplassen Hatz skal være kurante og gode motorer men som du sier så kan lett støy bli et problem. Når en har hele havet å ta av til kjøling er det jo litt ukurant med luftkjøling men samtidig unngår du jo det meste av problematikken med frost, tæring og rust. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
salti Svart 25.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2011 har erfaring med en 2cyl hatz i en Grove sakse mannlift. den var også innkapslet og ganske stillegående. det eneste som måtte skiftes var remma på kjølevifta. når remmen på den motoren røyk så stanset motoren aut for å unngå overoppheting. erfaringen med hatz diesel var meget god,tror den må skytes hvis den sk ødlegges. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2011 Om jeg hadde hatt en luftkjølt dieselmotor i båten hadde jeg desverre vært troende til å skyte den selv etter noen timers bruk! Støynivået i båten med en slik motor kan jo få noen og enhver til å klikke... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
salti Svart 25.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2011 he,he... enig med deg i det. men dei motorene er hardskutte! det jeg ville frem til var driftsikkerheten og levetiden. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 25.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2011 (redigert) luftkjølt dieselmotor er da ikke særlig høyt støynivå på etter min mening. Har en 9 hk berning diesel og den bråker utrolig lite. Men er sikkert en del forskjell mellom stå ute i fri natur en i en båt. Yanmaren bråker mye mere! Redigert 25.Februar.2011 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.