Jump to content

Luftkjølt Hatz diesel ombord, erfaringer?

jalan

Recommended Posts

Skal se på/vurdere kjøp av en 25 fot seilbåt som har en 10 hk luftkjølt Hatz dieselmotor. Kan ikke erindre å ha vært borti luftkjølte motorer i en slik sammenheng. Har noen erfaringer/synspunkter på dette? Fordelen er vel at de er lette, bakdelen sansynligvis støy og kanskje risiko for varmgang(?).

Vi hadde en sånn motor som havneaggregat i en båt vi hadde i forrige århundre.I løpet av de ca.20 årene vi hadde denne motoren,før den ble utskiftet til en større,skiftet vi ei viftereim.Den kunne stå nedfrosset i 20 kuldgrader,men startet på første forsøk.Denne var støydempet, innebygget i en kapsling,og støyet lite.

Heisan og velkommen til Båtplassen :cheers_wine:

Hatz skal være kurante og gode motorer men som du sier så kan lett støy bli et problem. Når en har hele havet å ta av til kjøling er det jo litt ukurant med luftkjøling men samtidig unngår du jo det meste av problematikken med frost, tæring og rust.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

har erfaring med en 2cyl hatz i en Grove sakse mannlift. den var også innkapslet og ganske stillegående. det eneste som måtte skiftes var remma på kjølevifta. når remmen på den motoren røyk så stanset motoren aut for å unngå overoppheting. erfaringen med hatz diesel var meget god,tror den må skytes hvis den sk ødlegges.

Om jeg hadde hatt en luftkjølt dieselmotor i båten hadde jeg desverre vært troende til å skyte den selv etter noen timers bruk! :crazy:

Støynivået i båten med en slik motor kan jo få noen og enhver til å klikke... :rolleyes:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...