GOE Startet 18.Oktober.2004 Del på Facebook Startet 18.Oktober.2004 Har planer om å montere ankervinsj på min Draco 24 i vinter. I den forbindelse lurer jeg på om det er noen som erfaring med montasje av vinsj på denne båttypen eller gode råd generelt om dette med vinsj. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
Verrie Svart 18.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2004 Hei, har selv ikke montert winch enda, og har heller ikke plastbåt, men i forbindelse med samtale med Engbo i Tønsberg fikk jeg svært mye informasjon om eventuell montering på min 40 foter. Ring dit dersom du ikke får respons her. (har du for øvrig sjekket emneregisteret om det er skrevet info om dette tidligere ??) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2004 Jeg hadde en Engbo 40 vinsj i vår Nidelv 690Sport. Følgende erfaringer: 1. fjernkontroll er viktig for å ha kontroll og fleksibilitet (jeg hadde ikke og savnet det) 2. Kabelaret, dvs. den delen som kjetting eller tauet dras opp av, har en viss tendens til å skru seg opp slik at det begynner å slure. ikke noe problem å fikse - men irriterende. fest med locktite sier Engbo 3. Sørg for at kassa der tauet eller kjettingen går ned i er stor nok. Er den for liten pakker tauet seg under vinsjen og vinsjen slurer. irriterende. Engbo vet hvor stor den skal være Engbo har jeg utelukkende positive erfaringer med. God og rask service Om du setter bort en slik jobb i vinter tror jeg du kan få prutet det hele ned mot 20.000-23.000 kroner inkl anker, blytau, vinsj med fjernkontroll og montering. Koster mye penger - men er veldig deilig å ha (originalt fra Nidelv koster ca 34.000 - damed ILAS vinsj) På nye båten vår har spørsmålet vært om vi skal ha en eller to vinsjer (bak og foran). Har endt opp med 1 vinsj akter - men tror nok at det blir ettermontert en foran etterhvert om vi kommer til å ligge mye på svai Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 18.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2004 Har Engbo montert på innsiden i Draco 25. Har fjernkontroll og var fornøyd til i sommer.Har begynnt å slure på blytau og fikk tips av Engbo,om å vaske tauet i rødsprit....men ser på tidligere innlegg på denne tråden at kabelaret løsner.Det skal sjekkes den dag imorgen. Videre ble vinsjen montert med utløp av tau...under fenderlist på skrog. Vinkelen på tau fra skrog til rulla som sitter på plattformen ble såpass lav at det er ikke alltid at ankeret løsner og faller ut for egen hjelp. Tro om det her hadde vært lurt med en ankerrull med "vippevogn". Lykke til. Mvh Jørgen Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Petterøe Svart 20.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2004 Monterte vinteren 2003 anchorwinch 600 w bak på min Fjord 24 Weekender. Denne løsningen finner du i denne linken http://www.anchorlift.com/web/pages/norsk/...norsk_hoved.htm, (let opp Barracuda 600 med løsning IP 1 ) Avbildet vinsj er på 400 w, min er altså noe større. All monteringen gjorde jeg selv, monteringsanvisningene var svært gode,så alt gikk smertefritt. Vinsjen min går med kjetting (50 m), og 12 kg`s bruceanker. Dette ankeret er i utgangspunktet i største laget for min båt, men dette sammen med kjetting medfører at bunnfeste blir svært godt. Jeg forlater båten på svai uten bekymringer,selv i god vind,og når ankeret ligger på sandgrunn. Jeg har nå hatt dette i bruk i 2 sesonger uten feil av noe slag. Tips: Overdimensjonèr kablingen, og se til at kjetting / tau har høy nok fallhøyde fra vinsjen og ned i bunnen av båten. Da får du problemfri drift. Har selv ikke noen form for fjernstyring av vinsjen. Dette vurderer jeg å anskaffe (tilleggsutstyr), fordi kontrollen ved heising av ankeret er heller dårlig fra styreposisjon, du KAN oppleve at kjetting/tau finner vegen til drev/propeller. Før jeg monterte dette på båten, sa mange båtfolk at båtliv før og etter ankervinsjen var to forskjellige ting. Dette vil jeg nesten være enig i, og særlig om du er mye i uthavner. Så altså: Ankervinsj anbefales ! Lykke tiil ! Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 20.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2004 Har selv ikke noen form for fjernstyring av vinsjen. Dette vurderer jeg å anskaffe (tilleggsutstyr), fordi kontrollen ved heising av ankeret er heller dårlig fra styreposisjon, du KAN oppleve at kjetting/tau finner vegen til drev/propeller. Kan bekrefte at fjernkontrollen letter veldig når dreggen skal inn, kan stå bak å se at alt går greit for seg. Fjernkontroll anbefales Sitér dette innlegget Link to post
zico Svart 20.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2004 Heisan. Har selv en Draco 24 med Lambertseter vinsj og blytau montert i vinsjkasse på original platform. Kassa er alt for liten til 50 m tau og har selv kappet ned tauet til ca 37 m. Allikevel slurer vinsjen stadig på tauet når kassa fylles opp. Vinsjen har i tillegg "liggende kabular", noe som fører til at tauet tvinner seg i kassa og gir masse problemer neste gang jeg skal slippe ankeret. Vil derfor anbefale deg kjettingvinsj med "stående kabular" hvis du velger Lambertseter vinsj. Og fjernkontroll er et "must". Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 20.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2004 Heisan. Har selv en Draco 24 med Lambertseter vinsj og blytau montert i vinsjkasse på original platform. Kassa er alt for liten til 50 m tau og har selv kappet ned tauet til ca 37 m. Allikevel slurer vinsjen stadig på tauet når kassa fylles opp. Vinsjen har i tillegg "liggende kabular", noe som fører til at tauet tvinner seg i kassa og gir masse problemer neste gang jeg skal slippe ankeret. Vil derfor anbefale deg kjettingvinsj med "stående kabular" hvis du velger Lambertseter vinsj. Og fjernkontroll er et "must". Lykke til. Er det en slik kasse m/vinsj du har. Min er også ILAS m/blytau og har ikke hatt noen problemer med 50 m tau. Ser nå at tauet kan begynne å tvinne seg litt så det er vel på tide etter 2 år å gå på dypere vann enn 50 m og la alt henge ute og rette seg. Vinsj Sitér dette innlegget Link to post
Petterøe Svart 20.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2004 Noen liker mora og noen liker dattra. Poenget må vel være at alle finner noe som fungerer til sitt bruk. Synes selv at kjetting fungerer veldig stabilt. Stabilitet er viktig i alle forhold....... Kjettingen bråker jo en del da, men det gjør jo også "sjøla" av og til......... Vel dette ble mye surr på en gang........ Sitér dette innlegget Link to post
Solo Svart 20.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2004 :crazy: I 2000 gikk jeg til innkjøp av ankervinsj .Hadde da en Scand Tropic (26 fot) og fikk et godt tilbud på ILA Captain Junior 500W + blytau 12mm + bøylerulle + bruceanker(kopi) til den nette sum av 11 lakser hos en forhandler i Moss (jeg vet ikke hva det koster idag). Vinsjen monterte jeg innvendig på dekket under setet styrbord-bak.Blytauet gikk ut gjennom et hull i hekken til bøylerullen som var montert på badeplatformen.Tilbake gikk blytauet ned gjennom dekket på siden i motorommet og ned i en tilpasset og avkappet 25l plastdunk med hull i(vann). Fungerte meget bra for meg så lenge jeg hadde båten! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.