Suzuki Startet 18.Oktober.2004 Link til dette innlegget Startet 18.Oktober.2004 heisann har et MARTEC ferskvannskjøle system til min eminente MD2. Ettersom min tillit til elektriske sirkulasjonspumper er under middels, lurer jeg på muligheten til å benytte en mekanisk pumpe til sirkulering av ferskvannet. Det finnes da to muligheter: 1; Tandempumpe, som erstatter eksisterende pumpe i bakkant av blokka med ei tokammer pumpe. 2; Egen ferskvannspumpe, monteres i forkant, drives med rem fra svinghjul. Jeg har sett begge versjoner, men Volvo har ikke hørt om noen av de. Altå er dette noe "hjemmemekk" noen har snekra i sammen, basert på noe deler de har hatt tilgang til. Noen som har tips, råd og dåd i sakens anledning ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Gunga Din Svart 18.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2004 Hej Suzuki ! Det er inget hjemme mekk, Volvo har en egen ferskvannskylning som er 'orginal'..........men dom säljer ikke spes många av dem! dom er för dyra ! Til dessa finnes två pumptyper, precis som du nämner, antingen en parallell impeller som sitter utanpå saltvannsimpellern eller en separat som drives med tannrem! du kan lese mer her http://www.drevia.se/vpfvkyl.html Men Volvo rekommenderer lika gjerne Martec med elpump......tror ikke du behöver vara skeptisk til denn, den sitter på de fleste MD11 o MD17 idag ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
GeirFrode Svart 18.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2004 Har du sjekket om du kan bruke noen av de som er her hos Jabsco Mange varianter, men ingen doble så vidt jeg kunne se. Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 19.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2004 Her var ihvertfall bilder av forskjellige pumper http://marineengineparts.com/shopsite_sc/s...tml/page84.html , ikke for din MD2, men kanskje du kunne få et verksted til å lage en dobbel utifra den pumpen du har + hvis du for tak i en reservepumpe lik originalen ? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 19.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2004 Til dessa finnes två pumptyper, precis som du nämner, antingen en parallell impeller som sitter utanpå saltvannsimpellern eller en separat som drives med tannrem! Men Volvo rekommenderer lika gjerne Martec med elpump......tror ikke du behöver vara skeptisk til denn, den sitter på de fleste MD11 o MD17 idag ! Jeg mener å ha vært borti en MD 17 (er ikke det den 3.sylindrede på ca 35 hk??) av eldre årgang som hadde dobbel pumpe på sjøvannskretsen. En kurs til kjøling av motor med utløp i skrogsiden, og en kurs som gikk gjennom gearkassen og ut i eksosen. Dette måtte vel være en grei løsning hvis den kan tilpasses din motor. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 19.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2004 Men Volvo rekommenderer lika gjerne Martec med elpump......tror ikke du behöver vara skeptisk til denn, den sitter på de fleste MD11 o MD17 idag ! Volvo anbefaler mye "ræl". Den Martec`en har allerede kosta meg en motor. Riktignok en motor som var gammel og grå, men det var nå den motoren jeg hadde.... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.