Jump to content

Diesel fra tankbil; er det innblandet biodiesel?

nordan family 27

Recommended Posts

Har stort sett pleid å fylle fra marinaer da jeg aldri kom så langt at jeg fikk organisert tankbil. Men så leste jeg et eller annet sted at ved å få diesel fra tankbil ville den typisk inneholde en andel biodiesel (hvilket diesel fra en marina ikke skulle gjøre). Noen som har erfaring med dette? Innblandet bio-diesel på tanken gjennom vintersesongen er kanskje ikke førstevalget.

Stod et spørsmål/svar innlegg om diesel i Båtmagasinet 10/2010.

Spørsmålet fra en Martin gikk ut på hvorfor prisen varierte så mye på diesel rundt om.

Svaret fra Båtmagasinet:

Hei Martin.

Vi har tatt opp ditt spørsmål med eksperter på et raffineri. Dieselen kommer jo fra de samme raffineriene, uavhengig av oljeselskap. Vanlig marindiesel skal jo være lik over alt og det samme gjelder for autodiesel, men der er det jo sommerdiesel og vinterdiesel (tilsatt mer parafin). Men marinaen kan bestille tre forskjellige typer diesel. Den vanlige fargede marindieselen, vanlig autodiesel tilsatt fargestoffer og såkalt gassolje som har et høyere svovelinnhold opp til 500 ppm.

Det er svært liten forskjell i pris mellom den vanlig fargede marindieselen og autodiesel tilsatt fargestoffer, men sistnevnte anbefales ikke brukt i båt, i vert fall ikke om båten blir liggende i vinteropplag med drivstoff på tankene, for autodiesel kan inneholde biodiesel som regnes som ferskvare og som dør etter en tid og skaper problemer med tette filtre. Gassoljen er en del billigere, men har altså høyt svovelinnhold. Du kan jo forhøre deg på marinaen om hva slags diesel de selger - hvis betjeningen vet det, da.

Red.

______

Ser på den stasjonen som ligger nærmest meg, må jeg ved kortbruk bort på den avgiftsfrie pumpa som traktorer/anleggsmaskiner bruker for å aktivisere pumpa nede på marinaen. Da er det kanskje stor sannsynlighet for at det er snakk om autodiesel som kommer ut på marinaen? Hva slags farge er det på avgiftsfri en fyller på traktorer/anleggsmaskiner? Den som kommer nede på marinaen der er grønn.

Når det er snakk om å få en tankbil å komme vil jeg tro en kan spesifisere hva slags diesel en ønsker.

Kun spekulasjon fra min side: Men ved å velge autodiesel, eller bare be om avgiftsfri diesel, kommer kanskje tankbilen innen kort tid, siden det er det de oftest kjører rundt med til bensinstasjonene. Men ved å bestille marinediesel må en kanskje vente litt før en bil kan komme å fylle deg opp, siden det går litt tid mellom hver gang marinaer rundt om fyller opp tankene sine (i vert fall på små steder.)

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Når det er snakk om å få en tankbil å komme vil jeg tro en kan spesifisere hva slags diesel en ønsker.

Rema metoden :yesnod:

Du må opplyse hvilken diesel du vil ha når du bestiller tankbilen. Da får du sametidlig opplyst om kvalitet og innhold. Jeg vil tro at den dieselen som selges på marinaer enten er landbruks diesel eller fyringsolje

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Denne biodieselen så ut som om den kom rett fra pomfritt gryta til Statoil.

Er rimelig sikker på at landbruksdiesel og fyringsolje ikke inneholder biodiesel. Du kan i alle fall bestille uten biodiesel.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...