Jump to content

Deres erfaringer med fortolling av båt

jernkjøl

Recommended Posts

Finnes mange emner her med hvordan en skal fortolle en båt og hvilke regler som gjelder, men hvilke erfaringer har dere med fortolling av brukt båt inn til Norge?

Båten det gjelder for mitt vedkommende trenger ikke CE merking pga. alder. Greit nok. Men det finnes ikke stort annet informasjon på den heller annet enn typebetegnelse og produksjonssted. Tollvesenet sier dette holder, men gjør det i praksis?

Motoren er ny og spurte hva som gjaldt der. Fikk kun uklare svar og ett annet direktorat måtte kontaktes (husker ikke hva det het). Men i utgangspunktet var det kun hk avgift.

Så er det dette med moms på kjøpesum. Spurte tollvesenet rett ut om hvordan de praktiserte verdivurdering av bruktbåter, i forhold til at det er enkelt å fabrikere enn billigere kjøpesum på båten for å spare moms. Igjen uklare svar. Noen med erfaring her?

Kan jo i teorien risikere at et røverkjøp ikke blir godtatt av tollvesenet og blir straffemomset.

Eller er det ganske enkelt å sette ned kjøpesummen på kontrakten med liten fare for å bli "tatt"?

Etter å ha meldt sin ankomst med 24t varsel, hvordan fungerer det da? Blir båten besiktiget av tollvesenet eller holder det å fremlegge papirer, betale staten sitt og så er alt i orden?

Er litt oppgitt etter ganske mange samtaler samt mail henvendelser til tollvesenet uten ordentlige svar tilbake.

Takker for alle erfaringer!

Har litt forskjellig erfaring, de båtene jeg har tatt inn har vært ce merket så det har ikke vært noe tema. Jeg har brukt speditør til å frakte båten, den ene gangen ringte tollvesenet meg og lurte på om jeg følte at det var noe mer jeg følte jeg burde betale mva for. jeg hadde hatt båten i utlandet i 6mnd og iløpet av den tiden hadde jeg brukt endel kroner på leie av båtplass, motor repp, ny kalesje og noen andre småting. Jeg sa at det ikke var noe mer jeg følte å betale for, han remset da opp alle summene jeg hadde betalt der nede og jeg måtte da fremlegge kvitteringer på absolutt alt. Jeg slapp unna å betale mva på leie av båtplass, men måtte betale for bla kalesjen og motorrepperasjonen, samt avgift for kjøleskapet. det var tydelig at han satt med min bank konto foran seg på dataen.

Hvis jeg da hadde faket en kontrakt med lavere kjøpesum så ville han sett det på bankkontoen min, glad jeg ikke gjorde det for å si det sånn.

Litt senere tok jeg inn en annen båt og da var det ikke ett eneste spørsmål. Uansett hvis det er rette kødden som får dine papirer på pulten så er det en fare for at han sjekker ting grundig.

Når det gjelder CE merking så tror jeg båten må være merket med mindre det er helt spesielle forhold til stede. båter som er tatt i bruk i norge før et eller annet årstall er ikke omfattet av ce kravet.

Dette medfører ikke riktighet.. så lenge båten er produsert i eu og tatt i bruk før 1998 så trengs det ingen CE merking.. imgen ting og bekymre seg over dette.. Spørsmålet til trådstarter ang nye motoren så er heller ikke dette noe problem hvis den er solgt i det europeiske markedet og derav CE merket.. er båt/ motor fra uniten eller lignede så ja da er det en helt annen historie ang CE osv.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Jeg sa at det ikke var noe mer jeg følte å betale for, han remset da opp alle summene jeg hadde betalt der nede og jeg måtte da fremlegge kvitteringer på absolutt alt. Jeg slapp unna å betale mva på leie av båtplass, men måtte betale for bla kalesjen og motorrepperasjonen, samt avgift for kjøleskapet. det var tydelig at han satt med min bank konto foran seg på dataen.

Dette er helt sensasjonelt, er du sikker på dette? Jeg kan virkelig ikke tenke meg at tollvesenet har tilgang til våre bankkontoer...

Forøvrig er min erfaring med inntolling av bruktbåt denne: Null trøbbel, salgskontrakten la grunnlaget for mva, HK avgift samt en liten skjønnsmessig vurdering av hvilke utgifter jeg hadde hatt ved å seile båten hjem.

Dette er helt sensasjonelt, er du sikker på dette? Jeg kan virkelig ikke tenke meg at tollvesenet har tilgang til våre bankkontoer...

Ja det er jeg 100% sikker på, det var ca 10 forskjellige summer på forskjellige datoer som han skulle ha greie på hva var.

Om detter er lovlig eller ikke har ikke jeg snøring på, men mest sannsynlig så er det nok det siden staten kan gjøre hva pokker de vil..

Så pass på, Storebror ser deg.....

Unntak fra krav til CE-merking ved import:

* Fritidsbåter som beviselig har vært på markedet eller tatt i bruk i EØS-området før 16. juni 1998, uavhengig av hvor båten er produsert

* Fritidsbåter som er produsert i EØS-området før 16. juni 1998, uavhengig av om disse er satt på markedet eller tatt i bruk i EØS-området

* Historiske fartøy, merket som sådan

* Konkurransefartøy, merket som sådan

Jeg tviler på at Tollvesenet har tilgang til bankkontoen din som sådan. Eller sagt på en annen måte - i så fall burde jeg visst om det. Men bankene er pliktige til å rapportere alle transaksjoner til utlandet. Og Tollvesenet mfl har fult innsyn i det sk Valutaregisteret, også uten at det foreligger mistanke om noen kriminelle forhold.

Redigert av Smurf1 (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Guest Avmønstret#

NAV har jo også full tilgang til kontoen din.

Akkurat det er mildt sagt unøyaktig. Deler av NAV, da de som har som oppgave å avdekke trygdemisbruk, har tilgang. Disse utgjør en mikroskopisk del av NAV ansatte.

I all hovedsak så NAV ikke tilgang.

--------------

Der jeg jobber, NAV sosial, så ber vi om kontoutskrift for de tre siste mnd. Man står selvsagt helt fritt til å si nei og vi har også en del kunder som ikke har noen bankforbindelse.

--------------

Selv syns jeg det er greit at noen i NAV jobber for å avdekke misbruk, og at de også har tilgang til de redskapene de trenger for å avdekke misbruket.

Og ofte er det jo slik at de som roper høyest om trygdemisbruk også er de som roper høyest når de blir gått etter i kortene. Undrer på om ordtaket "Takes one to know one" gjelder her av og til? Og snusker man ikke så har man ikke noe å frykte.

Her var det mange gode svar. Kom nettopp hjem fra Danmark etter å ha saumfart båten fra topp til tå. Noen folk er bare helt ekstreme på vedlikehold. Eieren av denne båten plukket praktisk talt fra hverandre båten etter hver sesong for vedlikehold og vask av deler, seil, cockpittelt m.m. Til og med propellaksel, roraksel m/lagere og vinsher ble demontert årlig for vedlikehold. Her blir det nok båtkjøp.

Høres ut fra innleggene her at jeg bør trå litt varsomt i forbindelse med fortollingen, og heller belage meg på at det svir litt i avgifter. Båten hadde produksjonsnummer og sertifiseringsnummer fra LLoyd`s, og motoren hadde alt av nødvendige papirer, også på de nye utslippskravene. Regner med at selve registreringen da går greit.

Jonsverre, hvor mye har tollvesenet beregnet frakt på for deg? Når du kun har seilt den hjem?

Takker igjen for mange gode svar.

Du skal slippe og betale MVA av frakt HVIS du har brukt/er på ferie når du seiler den hjem.. Men dette er meget indvidielt fra Tollsted til Tollsted.. noen steder skal de bergne frakt.. alt er at du har i kontrakt at båten er levert fritt ditt hjemsted/norge.

Ser du er fra Vestfold og Nøtterøy.. da fortoller du båten oppe på Torp som er hovedkontor Østlandet.. der er de som regel veldig greie og ha med og gjøre. :flag_bp:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...