SeaMaster175 Startet 18.Oktober.2004 Link til dette innlegget Startet 18.Oktober.2004 Hei! I vinter skal jeg igang med å rnse dynastarteren hos Fredrikstad Viklerverksted, men så lurer jeg på hvordan jeg skal feste drivreima (hvis det er det det heter?) like stramt som det den gjorde før jeg tok den av? Er det noe spesielt verktøy jeg trenger da? (Jeg mener den svarte reimen) mvh M/B Gamla (ex jonhei) Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 18.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2004 Hei... Du trenger ikke noe spesielt verktøy for å stramme reima på dynastarteren. Du bare presser dynastarteren bakover og skrur til skruen som sitter i "strammemekanismen din." Legg merke til hvor mye du klarer å trykke reima inn før du demonterer den. Blir den ikke stram nok så merker du det med en gang den vil da bare slure ved startforsøk. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Walter_S Svart 18.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2004 .... hvordan jeg skal feste drivreima like stramt som det den gjorde før jeg tok den av?Her kommer det irriterende ord "sånn passe" inn! Du må også unngå å stramme for hardt. Gjorde den feilen en gang - også på en FM 8/12 - det ble for stramt. Dynastarteren gikk varm. det ble for stor belastning på lagerene. Oppdaget det i tide - fikk gode råd her på baatplassen.no. i tråden: Varmgang i dynamo - for stramme drivremmer? Jeg tror at de fleste motormanualer anbefaler å stramme remmen slik at den kan trykkes ned ca 1 cm - Uansett på en dynastarter skal den jo også dra i gang selve motoren, så da har du jo nederste grense ved at den vil slure. Ta utgangspunkt i det, og gå oppover (stram). Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Verrie Svart 18.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2004 Helt korrekt Walter_S!! Jeg er langt fra noen mekaniker, men den forklaringen har gått igjen på svært mange diskusjoner både på båtmotorer samt bilmotorer. Har en bekjent som arbeider på begge typer maskiner, som forteller at det syndes stort på dette område. 1-2 cm skal det kunne vandres! Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 18.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2004 og slurer det, er det som regel friksjonen det er noe feil med, ikke strammingen. Og friksjonen forbedrer man med en boks rem-spray. Suzuki - har drivi med landbruk, og skurtreskeren brukte flaskevis av dette stoffet, muligens grunnet alle oljelekkasjene ? Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Gunga Din Svart 18.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2004 "Potatismjöl på fläktremmen är ett urgammalt knep och fungerar som en tillfällig reparation när remmen slirar och låter illa. Men det finns naturligtvis ingen anledning att hälla på så mycket mjöl att det kommer in i generatorn." :lol: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=4580 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Tine IV Svart 19.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2004 Hvis reima slurer eller piper/hyler så er vidundermidelet bremseveske .Det er det jeg har brukt på bilane når det problemet dukka opp . Ikke akurat det som er mest vanlig og ha omord men ,det funker også bare med noen få små dråper . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Sigurd Svart 19.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2004 Bremsevæske er vel ikke noe annet enn hydraulikk-olje det? Sterke saker forresten. Skjønner at lyden blir borte, men ser også for meg at reima spinner like forbaskat og enda bedre...men jeg har tatt feil før!!! Jeg slår et slag for reim-sprayen Suzuki nevner lengre oppe. Den gjør susen. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 19.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2004 Bremsevæske er vel ikke noe annet enn hydraulikk-olje det? Sterke saker forresten. Skjønner at lyden blir borte, men ser også for meg at reima spinner like forbaskat og enda bedre...men jeg har tatt feil før!!! Jeg slår et slag for reim-sprayen Suzuki nevner lengre oppe. Den gjør susen. Veit ikke annet enn at det er helt topp og bruke vis det hyler og bråker i reima .På bilen har jeg bare tatt og duppa fingeren i bremseveskebeholderen og smørt på reima .Så det er snakk om minimalt me væske på da . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
TMe Svart 19.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2004 Dersom reima er for hardt strammet vil dette gå ut over lagrene i dynastarteren. Slurer reima ved normal stramming er det grunn til å tro at den bunner i det lille hjulet, enten fordi reima er utslitt eller fordi hjulet er utslitt. Vidundermidler for å øke gripeevnen er normalt ikke nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 19.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2004 Slurer reima blir den hard /glatt og reimbytte anbefales og vær meget påpasselig med at den passer perfekt i kileremsporet den skal ikke bunne Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.