ronny75 Startet 27.Februar.2011 Link til dette innlegget Startet 27.Februar.2011 Har nå solgt min 880 og skal kjøpe 1030. Har vært fast bestemt på å kjøpe en med den gamle 340 motoren grunnet skekk for all elektonikk i båt. Men ser jo helt klart fordeler med 369 motoren. Mindre sot å kansje rimeligere å gå med blandt annet. Har noen annbefalinger å komme med? Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 1030 Svart 27.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2011 Når det gjelder forbruk,så tror jeg ikke du vil merke stor forskjell mellom 340 og 369 hk.Angående sot,så vil du se en vesentlig forskjell.Har hatt 340 hk tidligere,og har nå 1030 med 369 hk. Elektonikken skal du ikke frykte,det funker . Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Låner denne: Betyr det at 340 Hk alltid ryker mye/soter? Er det et stor problem? Et par spørsmål til om 1030: Er det enkelt å montere ekstra badeplattform? Hva med vinkelsofa. Er den grei å få montert og hva koster den inkludert puter? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Jeg kjøpte en ny 1030 med 340 hk i slutten av 2006. Hadde aldri problemer med soting på denne båten, bortsett fra det lille man kan forvente bak i hekken under vanlig bruk. Den vaskingen som skulle til for å holde båten rein tok ikke spesielt mye av tiden, og den dro heller ikke skitt inn i innredningen slik man har hørt enkelte skrekkhistorier om. Muligens var jeg heldig med motoren. Om innredningen soter ned som følge av eksos som dras med fra motor ville jeg ansett det som et stort problem. Båte å sitte i dette helsemessig samt ikke minst det svineriet det lager. Ellers er det vel kun elektronisk styrt drivstoffpumpe på 369 hk. versjonen. Den har jo ikke common rail etc. Elektronikken tror jeg ikke er særlig mye å frykte på disse motorene uansett versjon men om du skal ha sluregear er styringen ømtålig for spenningsdropp. En kjenning ble så plaget med dette at det ble nødvendig å installere nytt batteri kun til motorstyringen, adskilt fra forbrukskretsen da sluringen økte på/tok av med variasjoner i spenningen. Monteringen av forlenget badeplattform tok fabrikken seg av. Det er vel ikke spesielt vanskelig da den er direkte tilpasset båten. Tror vinkelsofaen lå på rundt 25 tkr, men fabrikken argumenterte med at da fikk man tross alt "vaskbare puter".... Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Min båt, som begynner å bli noen år, har 340hk, ettersom det var den største maskinen vi kunne få da. Min gamle nabo fra oppveksten var maskinsjef i utenriksfart (flott uniform!), og lærte meg at det man sparer på å kjøpe liten maskin betaler man mange ganger i form av drivstoff og slitasje. I dag ville jeg nok ha kjøpt 369 hester, eller kanskje tatt en diskusjon for å få gjøre testen med 8 sylindret maskin (se Båtmagasinet) Når det gjelder vinkelsofa, har vi nok konkludert med at det ville vært veldig kjekt å ha, men til den aktuelle prisen, så fortsetter vi heller med løse stoler. Større badeplattform: Samme argument som for vinkelsofa. Men vi ser nok alvorlig på å bytte til et nyere kalesjearrangement! Sitér dette innlegget Laholm Link to post
olpi Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 (redigert) Hvilken årsmodell har du, Laholm? Mht kallesjetype, tenker du setter på GRP bøyle og få en slik kallesjeløsning med rulletak? Det blir vel også dyrt? Ekstra badeplattform koster 17500,- + gjennomføring til anker + jobben man gjør selv da. Vinkelsofa er jeg ikke sikker på prisen på, men ferdig montert så jeg en plass at det kostet 25000,- Viknes 1030 har i grunnen vært en båt jeg har hatt lyst på, men jeg synes bruktprisen har vært for høy. Nå har imidlertid noe begynt såvidt å skje med prisen på brukte. Synker de som resten av markedet ser ut til så kanskej jeg får råd til en når vi skal kjøpe. Forhåpentligvis i år, men kan hende jeg må vente til neste år. Vil gjerne høre om svakheter og ting jeg bør se etter på disse båtene. Har hørt at det var en del, særlig da det var mest trøkk i markedet som ikke var 100%. Det samme gjelder 340 Hk Yanmar. Er det ting jeg bør sjekke nærmere på denne? Send gjerne IM hvis det føles bedre. Redigert 1.Juli.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 (redigert) Artig med en tråd som tar for seg Viknes |1030. Det som slår meg er at på Finn så oppgies toppfarten til 27 knop enten det er 340hk eller 369hk. Forstår jeg dette rett så har skroget en begrensning her. Marsjfarten på disse ligger vel rund en 20-22 knop og om jeg tenker logisk så stresser man vel ikke en 340hk i en slik båt heller. Noen spørsmål om noen vet: Leverer Viknes flybridge for ettermontering til disse uansett årsmodell(det ligger noen 2001/2002 modeller til salgs meget gunstig nå) ? Mener å huske at ettermontering kommer på ca 400.000,- noen som kan bekrefte det ? Redigert 2.Juli.2011 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Chiefengineer Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Vedr. Yanmar 340 hk så er det nok ikke mye å bekymre seg for på denne motoren. Bytt sinkanoder jevnlig og gjør de andre påkrevde servicene. Jeg måtte bytte dyser et par ganger ved første trykkprøving etter at motoren var ny. Ellers kjørte den helt problemfritt. Ingen lekkasjer og ingen røyk. Min sotet ikke særlig mye heller. At skroget har sin begrensing ved ca. 27 knop kan vel kanskje best bekreftes ved at man kun oppnår ca. 1 knop mer med den større og mer momentsterke 429 hesters motoren som noen av båtene er levert med. Ved 2900-2950 rpm holder du 20-21 knop med 340 hk'en og max er 3400 rpm så det er en grei marsjfart/belastning på motor. Da holder den såpass ladetrykk at den ikke soter unødig heller. Man lager seg problemer ved å drive lavlastkjøring over tid med disse turboladede motorene. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Har du peiling på ca forbruk ved denne marsjfarten m/340 Hk i Viknes 1030? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Motordata og forbrukskurver på de forskjellige Yanmar motorer finner du her. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 (redigert) Ut fra kurven på 340hk ser det ut som den bruker ca 50l/t. ved 3000rpm. Da holder man vel ca. 22knop og det blir vel 2,3 liter pr. nm. Med min Fjord 880 bruker jeg 1,75 liter pr. nm så det henger vel godt på greip med virkeligheten. Redigert 2.Juli.2011 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Chiefengineer Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Det stemmer temmelig nøyaktig med 50 liter pr. time på marsjfart ca. 2950 rpm på Viknes 1030 med Yanmar 6LYA-STP 340 hk. Fant ut at jeg alltid lå på 2.5 liter pr. nm på marsjfart. Sitér dette innlegget Link to post
bredekaede Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 sotinga på viknes 1030 kan vel kansje ha noe med at luftinntaket er ca 1/4 av det yanmar anbefaler Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 OLPI: Vi fikk båten i 2004. Targabøylen har vi allerede, det er snakk om eventuelt å skifte kalesjeløsningen. Det er estimert til ca 40 000. Ja, det lar seg teoretisk gjøre å høvle av toppen og legge på sunbridge. Prisen på det var estimert til rundt 300 000 da Sunbridge versjonen kom. Vi vurderte at de pengene kan vi bruke til mye annet som er gøy. Så for oss er nok løsningen å henge ved den båten vi har, som gir oss mye glede. Akkurat nå ligger vi i Vinnes i Fusa. Det regner ute, radioen står på, vi starter kanskje varmeapparatet om en stund. Feriestemningen er på topp, admiaralen leser avisen, jeg er på båtplassen via ICE. Hva mer kan man ønske seg? Sitér dette innlegget Laholm Link to post
olpi Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Noen som har montert generator i disse? Greit få til? Tenker da på et lavturtalls dieselaggr., gjerne med vann/eksos separator... . Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.August.2011 Link til dette innlegget Svart 26.August.2011 (redigert) I denne 1030`n har man vel strengt talt det man trenger: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30305709 Redigert 26.August.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.August.2011 Link til dette innlegget Svart 26.August.2011 At skroget har sin begrensing ved ca. 27 knop kan vel kanskje best bekreftes ved at man kun oppnår ca. 1 knop mer med den større og mer momentsterke 429 hesters motoren som noen av båtene er levert med. Var en 1030 med den store motoren i havna her, eieren kunne bekrefre det som sies over. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
olpi Svart 26.August.2011 Link til dette innlegget Svart 26.August.2011 (redigert) Har man mye last så får man ikke 27 knop uansett iflg en eier av Viknes 1030. Denne farten er ved tom båt, sa han. Han har riktignok svært mye stæsj, ekstra vanntank etc, etc. Han mente at en toppfart på 23-24 knop er mer realistisk med 340 hk. Han masrjer på 16-17 knop med ferielastet båt. 369 Hk går vel omtrent like bra, men den 429 HK gir vel mer fart når båten er fullastet. Kunne vært greit å vite hvor mange med en del år gamle Viknes hvor septiktanken begynner å gi "fra seg litt" i sveiser og kanskje ellers. Man ser det først vet at hvitt saltlignende belegg kommer til syne. Redigert 26.August.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 26.August.2011 Link til dette innlegget Svart 26.August.2011 (redigert) Du skal ha deg Viknes 1030 du olpi, så mye har jeg forstått. Litt bekymret over at septik ikke er i plast kanskje, men det er en smal sak å ordne. Mange tanker å velge i hos de som produserer slikt. Plastinvent AS Redigert 26.August.2011 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
olpi Svart 26.August.2011 Link til dette innlegget Svart 26.August.2011 Joda, septik kan byttes. Har byttet i 2 andre båter som det begynner ble en vane Om det blir Viknes er slett ikke sikkert av flere årsaker (mest personlige). Sitér dette innlegget Link to post
Sonic 395 Svart 11.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2016 Uten tvil Volvo Penta D6-435. Toppfart 30knop+++. Marsjfart 25knop med 2liter per nautiskmil. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 11.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2016 Denne du tenkte på Sonic 935? http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=70836041&ref=favorites&favoriteListId=2178560 Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2016 D6'en er nok en kraftigere motor enn Yanmar 429 men om den kan klare såpass mye mer toppfart som 3 knop tror jeg er høyst tvilsomt. Dette er ikke et helplanende skrog og det er ikke egnet for mer fart enn 27 knop. Marsjfart på 25 knots ved 2 l/nm kan du bare glemme på denne båten. Det er båt/skrog som er begrensningen her, ikke motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 12.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2016 (redigert) D6'en er nok en kraftigere motor enn Yanmar 429 men om den kan klare såpass mye mer toppfart som 3 knop tror jeg er høyst tvilsomt. Dette er ikke et helplanende skrog og det er ikke egnet for mer fart enn 27 knop. Marsjfart på 25 knots ved 2 l/nm kan du bare glemme på denne båten. Det er båt/skrog som er begrensningen her, ikke motoren. Ja det høres for godt ut, speielt forbruket. Men ser på bilde fra annonsen at båten gjør 23.0 knop på 2700 omdr. Da er vel 30+ innen rekkevidde med 3500 omdr på topp? Redigert 12.Mars.2016 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 12.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2016 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.