Jump to content

Er Ford/sabb driftsikre motorer?

fanntomas

Recommended Posts

Ser en del båter med Ford/saab motorer, men har ikke kjennskap til driftsikkerhet, tilgjengelighet av deler, støy ift. Volvo Penta ol.

For min del er det Scand Baltic jeg er på utkikk etter, og noen av de står med 200hk Ford/saab i.. Hvilken betegnelse har motoren med denne effekten???

Denne motoren heter Ford 2728t. Dette er veldig driftsikre motorer. De går heller ikke varme slik mange åttitalls VP-motorer gjør. Du kan også ganske lett skru den opp til ca 230 HK.

Disse motorene har lavt turtall, max ca 2500 omdr. Kjent for å ryke endel. De har også for lav temp (etter min mening) på lunkekjøring. Men gjør det noe? Jeg tror ikke det, bortsett fra at du ikke får varmtvann til oppvasken før du har "dratt på" litt.

ok..nyttig info :-)

motorene er vel også godt innnkjørt i den alderen de er, så det at de ikke går på veldig varm temperatur før en gir på litt skader nok sikkert ikke motoren nå.

Men er det disse motorene som originalt har 180 hk???

Hvordan er deletilgangen til disse motorene for tida?

2728t har 200 HK originalt. Kan enkelt skrus opp til ca 230 HK på dieselpumpa. (Må selvsagt gjøres av folk som kan det) Den med 180 HK er også 6 syl. Tror den heter 2704 ET og er samme motor, men uten intercooler. Tror egentlig denne er utgaven som kom ut før denne 2728t. Jeg har en slik 2728t i min Fjord 880. God og enkel motor. Ikke redd for at den skal stoppe.

En slik motor klarer du neppe å slite ut, men de begynner jo å bli gamle, og gamle motorer/båter kan det jo alltid være noe med. Min har forresten stoppet en gang. Det kunne ikke motoren i seg selv noe for stakkar. Feilen da var en morken dieselslange. Da ble det luft i systemet. Det er sånne klassiske feil en gammal diesel ikke liker....

skjønner... flott at noen har greie på det :smiley:

Jeg trenger ikke all den elektronikken, eller en common rail motor.

Ville stolt mer på en gammel motor uten mye elektronikk, enn en med mye. Men en nyere Yanmar/Penta frister jo også litt.

Har en BMC nå, den starter bestandig, hadde et lite kjøleproblem tidligere, men det er løst :flag:

Da er det bare å satse på at flere vil selge Balticen sin utover våren..ikke mange på Finn.no for tida i min prisklasse :nonod:

Mine Forder (2704ET 155hk) han nå passert 3900 timer og går så bare juling enda. ved 3000 timer ble dyser sjekket og alle var like fine. Mine bruker ca 14 liter time ved 1800-1900 rpm. ca 12-14 knop. Det eneste er noe tungstartet ved minusgrader og røyken. 180 hesteren skal vel ha intercooler etter det eg veit

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Betraktelig meir støy av en Ford, samenlignet med VP ,som du spør om.

I tilleg er de 6syl motorene til ford bortimot 200kg tyngre en tilsvarende ytelser fra VP, og dette krever ekstra energi, og setter ned fart på båten. Støy kan isoleres vekk. Eller man kan bli vandt med det.

Delerpriser er ca 1/4 av VP, Og varer ca 10 ganger lenger :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Men hvorfor absolutt Scand baltic? Hva er prisklassen din?

Hvorfor ikke en Fjord 880? Disse får du litt billigere. Også går de som regel litt bedre en balticen. Min Fjord 880 fra 1984 går 24-25 knop. Ikke mange Balticer fra 80-tallet som klarer det. De fleste av disse har en VP 40B på 158 HK. Da går de visst 17 knop, men de motorene går jo som regel varm.

Støyen er relevant for meg ja, men det er som du sier at den kan man minimere det man klarer hvertfall.

Har ikke prøvekjørt båt med verken Volvo 41 eller Ford 2728T, så det kunne vært morro å sett/følt forskjellen med både tyngde/støy og fart.

Det viktigste er at man føler at man kan stole på motoren når man begir seg ut på vannet.

3900 timer, da har den jo ruslet litt da ja :smiley:

Er det standard gearkasse (fast aksel) til disse motorene... er disse like gode som motoren??

Har lest litt her inne og så at noen hadde "tatt kvelden", men det er vel etter en oppgradering i effekt på motoren i de fleste tilfeller!

Nå håper jeg hvertfall våren viser seg snart :cheers_wine:

Men hvorfor absolutt Scand baltic? Hva er prisklassen din?

Joda, men synes Balticen har et litt mere "preg" over seg, + at man har 4 oppredde sengeplasser + sittegruppe. Også at vi vil ha rein kallesjeutgave, ikke hardtop.

Kommer de fleste Fjord 880 med hardtop? det ser sånn ut på annonsene.

Blir ingen Baltic med Volvo-158hk på oss.. den er for lat og varm :smiley:

Vi kikker på båt mellom 350 000 - 500 000

Er vel en årsak til at det står Forder i en del yrkesbåter. Har hørt om timetall både på 30000 / 40000 / 50000 timer på noen båter som har disse motorene i en eller annen form. Motorene er laget for å gå mer eller mindre kontinuerlig. Det samme kan vel neppe sies om en del andre lystbåtmotorer som er på markedet.

Det kommer garantert mange Balticer for salg utover våren, det gjør det hvert år. Jeg solgte min i fjor. Jeg la den ut tidlig, i midten av mars. Da var det bare 5-6 andre på Finn, og jeg fikk solgt før båten ble satt på vannet. Jeg tror at du finner et bra eksemplar innenfor de rammene du har satt. Opp mot 500.000 får man etter min mening mye båt for pengene når man går for Baltic.

Godt å høre at du er oppmerksom på motorstørrelse når det gjelder Baltic. Jeg hadde VP KAMD42 (216 hk), og det var en passelig motor for meg. Toppfart ca. 24 knop, marsjfart 18-20 knop.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Fjord 880 kom med og uten HT. Min hadde HT da jeg kjøpte den. Den tok jeg av. Nå har jeg en kalesje foran targaen og en bak. Jeg har også 4 oppredde sengeplasser, men da er det bare sittegruppe ute under kalesjen. I Balticen har du sikkert en sittegruppe inne i tillegg, men hvem vil sitte der nede da?

Men jeg er enig at Balticen har veldig fine linjer. Fjord 880 og Baltic 29 har nok hver sine ting. Fjorden har en veldig stor AC. Pentry er også der, men likevel har ACèn en god romfølelse. Oppå AC er det god plass, sånn at du kan sitte i stoler der. Balticen har en større cabin foran. Uteplassen ute under kalesjen blir vel omtrent samme.

Balticen er jo veldig populær og dermed endel dyrere enn Fjorden. Generelt må jeg vel si som deg at jeg ikke ville hatt en lat og varm Baltic med VP 158 HK. Spesielt ikke hvis man må betale like mye eller mer for en slik enn en Fjord 880 med Ford 2728t.

Ellers er det vel det å si at VP sin Kamd 42 har et heller frynsete rykte? Særlig sammenliknet med Ford. VP 41B skal visst være god.

Redigert av finnmarken (see edit history)
I Balticen har du sikkert en sittegruppe inne i tillegg, men hvem vil sitte der nede da?

Godt poeng. Jeg hadde Baltic i 2 sesonger. Satt nede i salongen i til sammen 1,5 time, maks. Men fint som oppholdsrom for ungene.

OK, vi er litt off topic nå....

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Det kom en "ny" i din prisklasse på finn i dag: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27096987

Men hartoppen på disse eldre modellene er ikke spesielt, pene...eller hur? De ser litt underlige ut. Bedre uten.

Nei de er ikke spesielt pene. Vi kikket på en med hardtopp i forrige uke, og etter mye fram og tilbake så kom vi fram til at vi ville trives bedre uten.

Lukket båt med flybridge er bedre, da kan man hvertfall velge om man vil sitte ute o frilufte eller under tak, men det blir vanskelig på en Baltic, ser ikke for meg den med flybridge :lol:

Sendte mail for mere info. om en Baltic som har ligget lenge ute for salg i Porsgrunn i går, fikk svar i dag at den ble også solgt i går... så det var en kjedelig tilfeldighet :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...