Jump to content

Hvordan sikre seg mot pirater ?

jensemann2

Recommended Posts

Jeg fatter ikke at folk tør å seile på kysten av Afrika nå for tiden. Nå er en Dansk familie på 5 tatt til fange.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10082475

Hva får folk til å legge avgårde i de områdene? Sjansen for å bli tatt av piratene er jo overhengende for tiden. Hvordan kan man evt sikre seg? Piratene må jo ganske nærme før du kan begynne å pepre dem med automatvåpen... og skal man ha slikt ombord blir det nok av problemer i diverse havner. Hvor mange sivile er egentlig drept av pirater de siste årene? Er det i det hele tatt noen? Man hører aldri om hva som skjer med dem som ikke får utbetalt løsepenger.. I handelsflåten mener jeg løsningen er klar. Rederiene må betale for væpnede vakter på skipene som skyter på flekken hvis noen prøver seg. Eventuelt må de kurse noen fra mannskapet og gi dem innføring i våpenbehandling. Men hva med seilbåtene? Jeg mener det er 1000 ganger mer uansvarlig å legge ut på tur nedover der enn å seile til Antarktis som Andhøy gjorde, og når man tar med barna sine bør man ihvertfall revurdere et par ganger før man legger kursen mot piratområdene.

Hva mener dere?

Jeg leste om danskene og tenkte som deg: Totalt uansvarlig! Å ta med familien i et slikt farvann er etter min mening galskap. Det amerikanske ekteparet som ble kapret for en tid tilbake, ble funnet drept. Et liv eller to betyr ikke mye i dette området. Det er selvfølgelig fristende å bevepne båtene, men da trapper man samtidig opp "krigen" til å bli langt mer blodig enn i dag. Andre forslag har vært å boikotte hele området, men det er heller ikke enkelt. Kanskje man kunne starte med å gi en mer passende straff for piratvirksomhet? De slipper alt for lett unna slik det er i dag. Og fregattmannskapene våre trenger realistisk trening. Her har de muligheten!

Ja det er litt merkelig at man tar en slik risk med barn ombord. Det å reise i flokk hvor noen båter er litt bevæpnet er jo et alternativ som kan virke betryggende på noen, men det beste er vel å unngå stedene helt. Hvis rederiene får tillatelse, og det er vel bare et spørsmål om tid, til å skyte vilt fra de store skutene så begir piratene seg på de mindre forsvarsløse båtene som ikke har råd med vakter.

Skulle jeg hatt våpen ombord ville jeg nok foretrukket en hagle med rett ammunisjon og kanskje en salongrifle om bord i tillegg til en skikkelig beredskapsplan for unngå at pirater bordet båten. En vel trent plan kan virke avrekkende på opportunister hvis den er tydelig nok. Å legge sitt liv og drøm i piraters hender uten kamp burde etter min mening ikke være aktuelt under noen omstendigheter. Men det å frakte rundt med våpen kan nok være vrient i mange land selv om hagle og salong er godkjent som uskyldige ”jern” de fleste steder. Der det er marked for business vil det kanskje vokse frem vaktstyrker som selger konvoi beskyttelse med tiden, time will show.

Det amerikanske ekteparet som ble kapret for en tid tilbake, ble funnet drept.

Nå var det slik at den siste hendelsen var to amerikanske ektepar, og de ble drept i en skuddveksling der amerikanske militærstyrker skulle frigi dem.

Skulle jeg hatt våpen ombord ville jeg nok foretrukket en hagle med rett ammunisjon og kanskje en salongrifle om bord i tillegg til en skikkelig beredskapsplan for unngå at pirater bordet båten. En vel trent plan kan virke avrekkende på opportunister hvis den er tydelig nok. Å legge sitt liv og drøm i piraters hender uten kamp burde etter min mening ikke være aktuelt under noen omstendigheter. Men det å frakte rundt med våpen kan nok være vrient i mange land selv om hagle og salong er godkjent som uskyldige ”jern” de fleste steder. Der det er marked for business vil det kanskje vokse frem vaktstyrker som selger konvoi beskyttelse med tiden, time will show.

Dette tror jeg enten at du ikke har tentk så veldig nøye gjennom eller så prøver du bare å være tøff i trynet :smiley: Men det skal tillegges at dette er et mye diskutert tema blant langturseilere. Jeg har pratet med flere erfarne seilere om dette, og leser mye litteratur om langturer for tiden. Jeg har tilgode å lese om noen som konkluderer med at det er fordel å ha skytevåpen ombord. Men jeg er selv fristet av trygghetsfølelsen av å ta med meg våpen ombord. Men jeg tenker vel at det er andre mer effektive ting man kan ha - særlig mot feks innbrudd om natten.

Piratene er bevæpnet med maskinpistoler (gjerne AK 47) med effektiv rekkevidde på et par hundre meter. De har også RPG'er (rakettkastere med rekkevidde på mange hundre meter)De er vel trente geriljasoldater. De er som regel minst 5 i hver båt. Båtene er små og raske mot en seilbåt som maks gjør 8 knop.Hva skal du med kortdistansevåpen som hagle og salonggevær da? Og hva gjør du om de åpner ild mot deg? Løper du ned i glassfiberskroget ditt som kulene fiser gjennom som ingenting og håper det beste - eller venter du på raketten? De få som er drept i piratangrep, bla Sir Peter Blake, ble skutt da han kom opp fra salongen med rifle i hendene.

Med våpen ombord må du også innklarere våpen i hvert nytt land du kommer inn i. Våpnet må oppbevares på land hos rett myndighet. Dvs at du må inn- og utklarere fra samme havn. Det er lite praktisk i mange land. Tar du med deg våpen uten å si i fra er veien kort til en påtale for våpensmugling. Den er litt tricky å komme ut av.

Eneste forsvar man har mot pirater er å gå i område der de ikke er. Dvs at Adenbukta og Rødehavet er usikkert område. Faktisk strekker "piratområdet" seg helt ned til nordspissen av Madagaskar og man bør holde god avstand til Indonesia - i den grad det er mulig om man ikke skal syd for Australia :smiley:. Det er en real omvei om man har tenkt seg til Middelhavet - men en flott tur om man vil seile noe annet enn melkeruta. Men turen rundt jorda blir ca 1 år lengre.

Det kan tillegges at "world around ARC" som er en jorden rundt seilas organisert av de som også organiserer ARC nå seiler via Kapp det gode håp. Nettopp fordi de ikke vil ta risikoen med pirater.

Jeg tror ikke piratene ene og alene er ute etter private båter. De tar nok det for å redde æren etter et tokt der de ikke fant noe annet. Det er så mye mer penger i å ta en stor lastebåt eller tanker at det nok prioriteres. Men dersom det blir mer allment at det blir bevæpnene vakter på skip blir nok fokus litt flyttet.

Overfor pirater sliter jeg litt med menneskerettighetene. Jeg har litt sans for russernes aksjonsform - de gikk ombord i en russisk båt som var kapret. 1 av kaprerne ble skutt ombord. De andre 9 forsvant - ingen vet hvor det har blitt av de.... Men dette er jo ikke politisk korrekt å si.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

baf85805b03823a74e9915bc5dcd4a60.png

Jeg lurer på hvor de hadde tenkt seg. For inntill ca 1 år siden ble det regnet som relativt lav risiko om man holdt seg nord for øya i adenbukta, altså ganske nære Yemen. Forskjellen nå er at også området mot Yemen også er usikkert.

Merk det jeg skrev over - det er registrert piratangrep helt til Madagaskar. Ikke alt er organisert - en del er også fiskere eller kystvakt eller tollbåter som sper på inntekten sin med å ta litt fra de ekstremt rike i forhold til det de er.

Det er veldig trist med disse danskene!

Støtter forøvrig innlegget til Bitteliten fullt ut. Løsnigen er ikke å bevepne seg. Blir man først bordet har man ikke noen mulighet i en seilbåt.

Problemet er at man ikke får gjort noe med piratene så før de har gjort noe. Stadig blir båter stoppet og identifisert som meget mulige pirater. Men hva skal en gjøre da? Senke båten og ta de ombord og gi de politisk asyl i Norge? Senke de med mann og mus selv om det ikke er ulovlig å seile rundt med våpen i internasjonalt farvann? Det er jo flere som skriver at de vil ha med våpen selv da er man jo selv en mulig pirat!

Det finnes mange leiesoldater som jobber som vaktmannskap i dag og det er mange tiltak som er brukt for å hindre bording. Blant annet høyspenntgjerder på rekka.

Det eneste som hjelper er at det ikke må være mulig å slippe unna med en kapring. Ref flykapring. Men er det internasjonale samfunnet villig til å ofre mange sjøfolk sitt liv for å komme i mål med dette?

Det eneste som hjelper er at det ikke må være mulig å slippe unna med en kapring. Ref flykapring. Men er det internasjonale samfunnet villig til å ofre mange sjøfolk sitt liv for å komme i mål med dette?

Desverre ser det ut til at politikerne er veldig tålmodige. Men det handler nok også om at de allerede har krigerne sine på et par andre steder i verden som tar mye ressurser. Det gjør at en del per i dag får handle i fred. Men ikke nødvendigvis for alltid. Jeg tror det er viktig å vise handlingsevne, og det må gjøres så dyrt for rederne å gå Aden bukta at de slutter. Enten at forsikringspremiene øker eller at sjømenn nekter eller at de ikke vil risikere sine mannskapers liv. Dermed får det en økonomisk konsekvens for verdenshandelen, og DET er nok en av de få tingene som får politikerne til å prate sammen og gjøre noe.For da går det utover nasjonaloverskuddene som i dag brukes til å krige mot Taliban&Co

Det er interessant at det nå er kapret en supertanker med olje. Tar de 2-3 slike til vil det få konsekvenser på forsyningene av olje og oljeprisen. Kynisk sett hadde det vært en fordel - få personer som er berørt, store verdier for selskaper og politisk krutt for store nasjoner.

Litt av problemet med sjørøveri er at det har vært "akseptert"! Det har vært sjørøverier i alle år og rederene har hvert eksperter til å betale penger ut til alt mulig i stillhet. To pakker sigaretter der, penger under bordet til agenter der+++++ Problemet med Somaliske pirater er at det har tatt av. Det gikk for langt. Nå er det så lukrativ og innbringende og det er mange som tjener store penger på dette. Ikke bare i Afrika, men advokater og meglerfirma++++

For oss i seilbåt må man rett å slett holde seg borte eller seile i konvoi. Men det går jo som oftest bra tenker de fleste.

Jeg tror ikke piratene ene og alene er ute etter private båter. De tar nok det for å redde æren etter et tokt der de ikke fant noe annet. Det er så mye mer penger i å ta en stor lastebåt eller tanker at det nok prioriteres. Men dersom det blir mer allment at det blir bevæpnene vakter på skip blir nok fokus litt flyttet.

Nå kan det jo tenkes at det er en annen type pirater som angriper private båter også. Piratene utgjør vel ikke en homogen gruppe?

Fra Karate Kid: "Best self defense - dont be there!".

For en vanlig fritidsbåt er det nok bare å glemme tanken på å forsvare seg med våpen. Jeg har en bekjent som jobber i et privat fransk sikkerhetsselskap som bl.a. tilbyr væpnet beskyttelse. Han har flere ganger vært på skip som piratbeskyttelse utenfor afrikakysten, innleid av store rederier.

I følge min bekjente skjer det mye i disse farvannene man aldri får høre om, som antatte kapringsforsøk hvor piratbåter skytes i senk fra langt hold, regelrette henrettelser av skibbrudne pirater osv. Piratene er fullt klar over at de kan bli møtt med profesjonell væpnet motstand fra skip med innleid sikkerhet, men de er villige til å begå stor risiko. Så de er nok ikke til å spøke med.

Med tanke på hvor mye useriøse aktører og apekatter det er i den private sikkerhetsbransjen som påtar seg denne typen oppdrag, så kan jeg levende forestille meg at det skjer mye rart...

Dette tror jeg enten at du ikke har tentk så veldig nøye gjennom eller så prøver du bare å være tøff i trynet :smiley: Men det skal tillegges at dette er et mye diskutert tema blant langturseilere. Jeg har pratet med flere erfarne seilere om dette, og leser mye litteratur om langturer for tiden. Jeg har tilgode å lese om noen som konkluderer med at det er fordel å ha skytevåpen ombord. Men jeg er selv fristet av trygghetsfølelsen av å ta med meg våpen ombord. Men jeg tenker vel at det er andre mer effektive ting man kan ha - særlig mot feks innbrudd om natten.

Hei Bitteliten, nei jeg er nok ikke så tøff i trynet :nonod: men jeg har en viss erfaring fra områder med lovløshet og hvordan virke avskrekkende og forsvare seg. Jeg er helt enig med andre at man bør unngå slike områder fullstendig. Jeg har også lest litt på sidene noonsite og i arkivene, men sikkert ikke så mye som deg siden du snart skal på tur. Jeg ser det er en generell anbefaling om ikke å ha med våpen, og andre sider noe annet. Det er et utall senarioer man kan komme ut for og man kan ikke gardere seg mot alle. Folk kommer til ulike konklusjoner basert på sin overbevising og noen på personlig erfaring. Russiske og østeuropeiske seilbåter er ofte kjent får å bære med seg våpen og piratene har en tendens til å unngå disse kunne jeg også lese på en sidelink til noonsite. Det er ditt og mitt valg og vi må stå for dette eventuelt når dere står i situasjonen. Selv om man har med våpen har man fremdeles et valg om å benytte disse eller kaste de over bord.

Et utdrag fra Noonsite:

The question of whether to carry firearms is of course a personal one and has been covered at length in the new edition of "World Cruising Survey" by Jimmy Cornell. A minority of yachts do carry guns, and of those that don't I would say the reasons for not doing so are several: it does mean an extra lot of hassle when clearing into basically all countries as guns have to be declared to customs and sealed onboard, sometimes taken ashore for the duration of the stay. Also many people feel a gun could aggravate a situation when attacked, and for persistent, well-armed pirates a whole arsenal would be needed. Far better to avoid trouble spots to begin with.

Og:

One thing that the invaluable data gathered by "Soldier of Fortune" has shown is that most pirates tend to break off encounters as soon as they start to receive gunfire, or feel that they may do so. They are not in the business to get killed. If a yacht has teeth, they usually break off and find another, "softer" target - Blackbeard they are not.

Og:

Another thing that their data shows is the tactic of being defenseless and leaving yourself at their mercy is foolish. Aa time goes on, this is becoming a riskier and riskier thing to do, yet this is the main plan many on yachts have. Putting yourself at the mercy and whim of thugs, killers, and bandits and hoping they just take some cash and leave you alone is foolish and can easily be far deadlier to yourself and your crew than fighting them off. These men follow no rules except what they make up as they go.

http://www.noonsite.com/Members/doina/R2007-03-14-4

Piratene er bevæpnet med maskinpistoler (gjerne AK 47) med effektiv rekkevidde på et par hundre meter. De har også RPG'er (rakettkastere med rekkevidde på mange hundre meter)De er vel trente geriljasoldater. De er som regel minst 5 i hver båt. Båtene er små og raske mot en seilbåt som maks gjør 8 knop.Hva skal du med kortdistansevåpen som hagle og salonggevær da? Og hva gjør du om de åpner ild mot deg? Løper du ned i glassfiberskroget ditt som kulene fiser gjennom som ingenting og håper det beste - eller venter du på raketten? De få som er drept i piratangrep, bla Sir Peter Blake, ble skutt da han kom opp fra salongen med rifle i hendene.

I båt er det ikke rekkevidden som er avgjørende, det å skyte sikkert fra båt er svært vanskelig siden den beveger seg :sailing: derfor ville jeg ikke valgt en rifle med stort kaliber. Man kan selvsagt satse på kvantum=resultat og ha full auto fra hofta, men det er tvilsomt at du vil treffe noe som helst annen enn gummijolla di :headbang: . RPG er ikke enkelt å treffe med stående fra en jolle på havet og de er neppe ment for bløte seilbåter. Den virker nok skremmende på en gasstanker og er mest ment som ”skremme våpen”, min erfaring er at de ofte er de defekte og at operatøren har ingen eller veldig begrenset skyteerfaring pga. mangel på ammo og penger. At de er godt trente geriljasoldater kan ikke du eller jeg svare på siden vi ikke vet hvem vi møter. Igjen må situasjonen der og da vurderes fortløpende. Hagle gir et stort treffbilde sammenlignet med en AK47 og kan virke skremmende på båter selv på 50-60 meter. Dessuten kan de jaktes fugl med den dersom du ønsker å variere kosten på havet.

Med våpen ombord må du også innklarere våpen i hvert nytt land du kommer inn i. Våpnet må oppbevares på land hos rett myndighet. Dvs at du må inn- og utklarere fra samme havn. Det er lite praktisk i mange land. Tar du med deg våpen uten å si i fra er veien kort til en påtale for våpensmugling. Den er litt tricky å komme ut av.

Ja dette blir brukt som det største ankerpunktet mot å bringe med seg våpen. Registrerte våpen er en lovlig solgt vare og bør kunne medbringes omtrent overalt med de rette papirer, sjekk din reiserute og få på plass papirene før du drar hvis mulig. Hagle og salong er i de fleste land sett på som vanlige våpen til rekreasjon og jakt og du vil nok ikke bli sett på som mr. Dealer in arms. Du vil nok finne alle mulige utgaver av forlangende fra myndigheter siden det omtrent ikke er noen som følger noe gitt system så snart du kommer litt nedover. Du kan selvsagt også ta det med ”off the record” demontert i smådeler og gjemt i båten, som sagt ulovlig men ditt valg til syvende og sist.

Eneste forsvar man har mot pirater er å gå i område der de ikke er. Dvs at Adenbukta og Rødehavet er usikkert område. Faktisk strekker "piratområdet" seg helt ned til nordspissen av Madagaskar og man bør holde god avstand til Indonesia - i den grad det er mulig om man ikke skal syd for Australia :smiley:. Det er en real omvei om man har tenkt seg til Middelhavet - men en flott tur om man vil seile noe annet enn melkeruta. Men turen rundt jorda blir ca 1 år lengre.

Enig 100%. Min tur går i første omgang bare til Middelhavet, så får vi se om vi liker smaken av livet på tur.

Min filosofi på dette området er å unngå legge mitt liv fullstendig i hendene på tilfeldige forbrytere uten å ha gjort noe for å forsvare meg.

God tur :flag:

For seilbåter er det best og holde seg langt borte fra området.

For handelskip er det best å bevæpne seg inntil området blir "sivilisert"

Ingen skip med vakthold ombord er blitt kapret. Piratene blir møtt med varselskudd når de nærmer seg, og trekker seg unna.

Med langtrekkende rifler skulle jeg tro det er en enkel sak å plukke ut skytemål fra store skip.

Piratene er som "sitting ducks"

Tror ikke det å blogge posisjonen sin på sailblogs.com er det lureste i det området heller. Sailblogs hadde (virker til å være tatt ned i dag, http://www.sailblogs.com/member_map.php) kart over hele verden der endel av båtene postet sin posisjon daglig og åpent for alle. I går var det 3 båter som hadde rapportert sin posisjon i "nærheten" av der danskene ble kapret. Danskene postet sin egen posisjon der daglig...

Om piratene sjekker slikt på internett vet man jo ikke, men det hadde ikke jeg tatt sjangsen på i det området.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...