Sydvesten Svart 1.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2011 Hvordan beskytte seg mot pirater,svar=Kuler og krutt http://www.youtube.com/watch?v=rDmdtcyDVlg Dette er iallefall et språk piratene skjønner... Selv om det nok må gjentas noen ganger før det sitter.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
23 fot Svart 1.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2011 Hvordan beskytte seg mot pirater,svar=Kuler og krutt http://www.youtube.com/watch?v=rDmdtcyDVlg Skulle vært en menneskerett å skyte for å drepe når en blir offer for piratvirksomhet der det er problem dagen idag...... Det er desverre det eneste som jeg selv kunne tenke meg i en gitt situasjon der livet til kona,ungene og meg selv avhenger av usiviliserte rusete khattyggende,og tungbevævnede livsfarlige døgenikter!! Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 1.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2011 Det er mange turseilere som seiler opp via Suezkanalen og inn i Middelhavet, særlig fra Australia. Snakket i sommer med et par fra Australia som kom i en ca 40fot Van der Stad til Marmaris. De seilte i konvoi med ett marinefartøy og på veien så de flere "fiskebåter" som de regnet med kunne være pirater. Å seile ensom i det Indiske hav kan være en stor risk å ta. Bevæpning ombord tviler de fleste på i en slik sammenheng. Hvem vil "krige" mot folk som sikker er helt overlegen i våpenarsenal og bruk av dette, det er meningsløst. Generelt vil våpen ombord skaffe problemer i nesten hver havn en anløper. Sitér dette innlegget Link to post
Lukabella Svart 1.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2011 De seilte i konvoi med ett marinefartøy ... Heisann Det der var interesant. Er det satt opp faste konvoier for dette? Hvilke land har slike konvoier og kan man som norsk bli med en av dem? Koster det penger? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 1.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2011 Pirat advarer mot blodig redningsaksjon av danskene. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 1.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2011 Den danske familien Johansen vil bli drept hvis det blir iverksatt en militær aksjon for å sette dem fri. Det hevder den somaliske piraten Abdullahi Mohamed overfor nyhetsbyrået AP. Mohamed sier til nyhetsbyrået at han har forbindelse med banden som holder familien Johansen som gisler. Skulle det bli iverksatt en militær aksjon for å forsøke å sette fri de danske gislene, hevder Mohamed at det vil ende i et blodbad. Dette er vel i tråd med det som er uttalt tidligere, klipper inn noe fra en artikkel om amerikanerene som ble drept: Circumstances are still unclear as to exactly what happened in the tragedy that ended in the deaths of Phyllis Macay and Bob Riggle of Seattle and Jean and Scott Adam of Orange County. Four US warships, the USS Enterprise, the guided-missile cruiser USS Leyte Gulf, the guided-missile destroyer USS Bulkeley and the USS Sterett, were tailing the 58-foot sloop Quest as the pirates raced for the Somali coast. It appears that some kind of division might have occurred among the pirates, as two of their number were on board the USS Sterett, and had spent the night there. They were in radio contact with the pirates when they heard gunfire coming from the Quest, which was a mere 600 metres away, about 8.00am local time. According to naval personnel interviewed later it is unclear whether the cruisers were making an escape attempt or not. As Navy SEALs sped to the yacht, a pirate fired a rocket-propelled grenade toward the Sterret that missed, while others crowded onto the deck of the yacht with their hands raised in surrender. The SEALs then boarded the Quest, finding two pirates already lying dead. They then killed one other pirate with a knife, fatally shot another and captured 13 more. They also found the cruisers shot fatally, unable to be saved despite emergency treatment. Following the tragedy there have been multiple statements coming from Somali piracy representatives, sometimes at odds with the account from the US Navy. Two pirates bragged that they ordered the executions. 'Our colleagues called us this morning, that they were being attacked by a US warship,' one of them, identified only as Mohamud, told Reuters. 'We ordered our comrades to kill the four Americans before they got killed.' Killing hostages 'has now become part of our rules,' said another pirate who identified himself as Muse Abdi. He referred as a turning point to last week's sentencing of a pirate to 33 years in prison for the 2009 attack on the U.S. cargo vessel the Maersk Alabama. The sentencing had occurred just two days before the hijacking. 'From now on, anyone who tries to rescue the hostages in our hands will only collect dead bodies,' Abdi said. 'It will never, ever happen that hostages are rescued and we are hauled to prison.' Yet another member of the Somali pirate group involved in the killing of the sailors said that they only killed the hostages because the US military started firing at them. 'We had no intention of killing the hostages until the Americans began shooting at us,' Liban Muse told the Los Angeles Times. 'Our preference is only to take ships and ransom money, not to kill. But governments are targeting and killing our people.' It will be a long time before the exact picture becomes clear, but tragically that will mean nothing to the four cruising sailors, for whom the cruising community can do nothing, now, but mourn. Litt mer om Danskene fra samme siden: It was happening while 65 cruising sailors, members of the Blue Water Rally and others, were holding a Memorial service in Salalah for the four American sailors aboard Quest recently murdered by Somali pirates. Denmark's foreign ministry has confirmed the appalling news that a Danish family of five and their two crew, travelling on sailing vessel Ing, have been seajacked by pirates along the same route as the Quest was travelling. As US and local dignitaries accompanied the gathered cruising sailors in a softly touching ceremony, they were unaware that across the waters Somali pirates had, for the first time in the long - and now bloody - history of piracy, taken children as hostages and were even then heading towards the coast of Somalia. The yacht sent a distress signal on the 24th February, two days after the murder on the Quest, but the news has been embargoed because of the necessity to inform families. According to piracy watch and environmental organisation Ecoterra, the attack happened in the southern Arabian Sea at approximate position 14N and 58E, so they were actually positioned to the south west of the position where the Quest was seajacked. The ages of the children in the family are 12, 14 and 16. This seajacking means that there are now nine Danes in Somali pirates' hands, as two other Danes from the abandoned MV Leopard are still hostages of one of the Somali gangs. The yacht is being shadowed by a Danish warship and is heading for Somalia. Danish Foreign Minister Lene Espersen said she was 'deeply concerned' about the situation and expressed her sympathies to the Danes on the boat and their relatives. 'It is almost unbearable to think that there are children involved and I can only sharply denounce the pirates' actions,' Espersen said. Government officials will do 'everything in our power' to help the Danes, she said, but would not be able to release detailed information about their efforts publicly, 'since experience shows that it doesn't help in resolving the case.' Pirates now have the 'upper hand': Pirates are sending a distinct message recently, as their activities, once so commercial, take an ugly turn. The message they send is that if a rescue is attempted they will immediately kill the hostages. Apart from the Quest murder, about which details are not clear, this was demonstrated recently with the killings of two seized Filipino crewmen when a rescue was attempted. However, in a lengthy gun battle in the Arabian Sea last month South Korean commandos stormed a pirated ship, the Samho Jewelry, killing eight pirates, capturing five others and freeing all the crew safely, even though the Captain was shot in the stomach during the action. The European Union naval force, Navfor, which patrols the area, is now under mounting pressure to take similar action. But Navfor's spokesman, Wing Commander Paddy O'Kennedy, says it isn't so easy. Storming seized ships, he reiterated after the latest seajacking, puts the lives of hostage crew members at risk. 'At the moment our policy is that the safety of the hostages comes first,' he said. 'When you use the military, people get hurt, that's a fact. 'When you get close to ships that have been pirated... they put the crew on deck, they will put a gun against their head, and that's a pretty strong message for us to stay away.' This is grim news for the latest crop of cruising sailors to be kidnapped, and another message to future intending sailors to avoid the area altogether. Disse amerikanerene var vel med i "Blue Water Rally" kolonnen, og så vidt jeg har forstått er denne seilasen nå avbrutt for fremtiden, nettopp på grunn av disse piratene. Det går også frem at det stort sett er kun noen få grupperinger som driver med piratvirksomhet (spekuleres i åtte), og det må da gå an å gjøre noe med dette, eventuelt sette inn flyangrep mot landbaser eller legge press på Somalia og Yemen om å arrestere disse piratene, de vet sikkert hvem de er. En annen ting er at disse piratene bør anses som terrorister, og slike bør ikke forhandles med, kun henrettes! Nesten halvparten av verdens matvarehjelp og milliarder i u-hjelp går i dag til disse landene, og svært mye av det kommer fra Norge. Det er mange i nød i disse områdene, og bare noen få pirater, men etter min mening burde all hjelp til disse landene stoppes umiddelbart frem til all piratvirksomhet, internettsvindel og annen elendighet som Nigeria, Somalia, Yemen og de andre landene ved Afrikas horn står bak stanses i sin helhet. Dersom nødhjelpen stanses, og alle pirater ble fritt vilt, og kunne henrettes på stedet, så tror jeg det ville vært snakk om kun uker før det ble en slutt på dette, selv om mange sikkert er uenige i det å stanse hjelp til fattige mennesker som egentlig ikke har noe med dette å gjøre. Hva med dusørordninger for pirater og svindlere i stedet for u-hjelp, så fikk de litt å gjøre for pengene der nede, Erik Solheim kunne sendes ned som sheriff og delt ut noen Norske båtlapper for hvert hode som ble levert på hans kontor? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 1.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2011 (redigert) En annen ting er at disse piratene bør anses som terrorister, og slike bør ikke forhandles med, kun henrettes! Fornuftig forslag som bør utredes og planlegges for. Redigert 1.Mars.2011 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2011 Nja - først får vi kanskje få fri de 900 gislene de har - eller er det akseptabel collateral damage? Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 1.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2011 Det er nettopp disse 900 som er problemet. Vi har latt det gå for langt. Eller rettere sagt har rederiene latt det gå for langt. For det er vel de som betaler piratene millioner av dollar... Hadde man satt hardt mot hardt helt fra staren av, så hadde kanskje ikke dagens situasjon vært så låst. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 2.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2011 (redigert) Aftenposten: "Slutt å seile utenfor Somalia eller sørg for bevæpning, anbefaler sikkerhetseksperter etter at en dansk familie i en seilbåt ble tatt av somaliske pirater." http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4046779.ece Redigert 2.Mars.2011 av Wesling490 (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
REM Svart 2.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2011 Hver gang det utbetales løsepenger vil dette rekrutere stadig flere pirater, og ytterligere motivere eksisterende i en virksomhet som er både innbringende, rettferdig og nødvendig sett fra deres ståsted. Jeg har sakt det før og gjentar det gjerne. Hadde jeg vært en lutfattig somalier som var blitt fratatt eksistensgrunnlaget og sett det lille som er igjen av verdier i landet mitt blitt utarmet av vestlige selskaper, hadde jeg blitt pirat jeg også. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Dix Svart 2.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2011 Det er veldig trist med disse danskene!Støtter forøvrig innlegget til Bitteliten fullt ut. Løsnigen er ikke å bevepne seg. Blir man først bordet har man ikke noen mulighet i en seilbåt.Problemet er at man ikke får gjort noe med piratene så før de har gjort noe. Stadig blir båter stoppet og identifisert som meget mulige pirater. Men hva skal en gjøre da? Senke båten og ta de ombord og gi de politisk asyl i Norge? Senke de med mann og mus selv om det ikke er ulovlig å seile rundt med våpen i internasjonalt farvann? Det er jo flere som skriver at de vil ha med våpen selv da er man jo selv en mulig pirat!Det finnes mange leiesoldater som jobber som vaktmannskap i dag og det er mange tiltak som er brukt for å hindre bording. Blant annet høyspenntgjerder på rekka.Det eneste som hjelper er at det ikke må være mulig å slippe unna med en kapring. Ref flykapring. Men er det internasjonale samfunnet villig til å ofre mange sjøfolk sitt liv for å komme i mål med dette? De to iranerne som kapret Aeroflots fly på Gardermoen høsten 93 lever idag i beste velgående i enten Bærum eller Asker. Takk og pris for at ikke karene på Fridtjof Nansen ble pålagt å bringe inn alle røverne de fant for rettslig forfølgelse i Norge, da hadde vi bare møtt dem i køen på vårt lokale NAV-kontor etter en måned. Så vidt jeg har sett har ingen skip blitt kapret etter å ha løst varselskudd. Bevæpning er altså dokumentert effektivt, men fører til hassle i havn. Udemokratiske regimer hater sivile med våpen, for kan man forsvare seg mot røvere, kan man forsvare seg også mot maktovergrep fra et korrupt regime, og det vil man jo ikke ha noe av. Desverre har denne logikken smittet over på demokratiske regimer også, det er derfor tabu å snakke om selvforsvar i Norge selv om straffeloven inneholder en nødvergeparagraf. Skulle jeg seilt på langtur, ville jeg bevæpnet meg, men også innhentet mest mulig av erfaringer fra folk som har gjort det samme, og dermed hatt grunnlag for å treffe andre tiltak. Piratproblemet kommer til å bestå helt til Somalia blir en fungerende stat, og det blir en langvarig, smertefull og dyr prosess å få til. Jeg ønsker trådstarter all mulig lykke til med både planlegging og gjennomføring av turen, og håper på fyldig dekning fra begivenheten. Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 2.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2011 (redigert) http://eunavfor.eu/ Hvis det ikke har blitt nevnt allerede, så er det iallefall EUNAVFOR operation ATALANTA som i hovedsak arbeider for å opprettholde sikkerheten i det indiske hav. Redigert 2.Mars.2011 av Cerveza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 2.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2011 Piratproblemet kommer til å bestå helt til Somalia blir en fungerende stat, og det blir en langvarig, smertefull og dyr prosess å få til. Det er såpass store penger i dette at det nok kan sies å være en del av landets økonomi. Tror ikke det hjelper så mye med noen våpen her og der. http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article2056191.ece Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 ser ut som om noen har tenkt å gjøre noe for danskene. La oss håpe de vet hva de gjør. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10090835 Væpnet aksjon var jo ikke så vellykket for de to amerikanske parene som ble kapret for noen uker siden og forsøkt frigitt av amerikanerne Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 6.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 (redigert) Heisann Det der var interesant. Er det satt opp faste konvoier for dette? Hvilke land har slike konvoier og kan man som norsk bli med en av dem? Koster det penger? Dette var sist sommer så vet vet ikke mer om det enn det de fortalte, dvs at de hadde seilt i konvoi med marinefartøy. Dette var bare en prat på bryggekanten. UD kan sikkert gi nærmere opplysninger. Nå gjelder for øvrig problemet nesten i hele det Indiske hav, piratene har båter med stor aksjonsradius. Redigert 6.Mars.2011 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2011 http://noonsite.com/ Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 14.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2013 Skyteglade Russiske leiesoldater er muligens ikke best egnet som bevæpnet vaktmannskap. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/--Her-skytes-det-mot-smabater-fra-norsk-tankskip-7406174.html#.UqxwNScueh1 Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
avmønstret5 Svart 14.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2013 Det er vel bare en konstatering av tidligere erfaringer...holde seg avstand til russere, enten du anker opp eller på annen måte kommer i nærkontakt. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 14.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2013 Skyteglade Russiske leiesoldater er muligens ikke best egnet som bevæpnet vaktmannskap. Nå vil vel de fleste pirater samt deres familier hevde de bare er uskyldige fiskere. Dersom det derimot dreide seg om fiskere er det jo selvfølgelig kjedelig, men uansett har de i såfall følt situasjonen såpass truende at de så seg nødt til å handle. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 14.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2013 Skyteglade Russiske leiesoldater er muligens ikke best egnet som bevæpnet vaktmannskap. Virker som det er flere som er "uegnet" i denne saken dersom aftenposten's framstilling er noe i nærheten av sann Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2013 Nå vil vel de fleste pirater samt deres familier hevde de bare er uskyldige fiskere. Dersom det derimot dreide seg om fiskere er det jo selvfølgelig kjedelig, men uansett har de i såfall følt situasjonen såpass truende at de så seg nødt til å handle. Hvilken trussel var det snakk om? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Zenit Svart 14.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2013 (redigert) Hvilken trussel var det snakk om? Nærgående båter? Redigert 14.Desember.2013 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2013 Typisk Typisk for hva da? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 14.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2013 Makan!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.