Jump to content

Hvordan sikre seg mot pirater ?

jensemann2

Recommended Posts

Nå er det jo litt vrient å skille en fra Yemen og en fra Somalia på noen hundre meters avstand.

Da vi seilte i Adenbukta og Rødehavet gikk vi alltid midt mellom Somalia og Jemen ikke var noe tryggere å gå nærmere Jemen.

Så det er helt OK å skyte på alt av småbåter i området. Selv på så lang avstand at det ikke er mulig å se om det er pirater eller helt uskyldige fiskere.

Alle lokale fiskere fra Jemen, Djibuti, Eritrea bør finne seg noe annet å gjøre. Forslag til hva?

Trodde tanken med å ha sikkerhetstyrker ombord var å forsvare seg, HVIS de ble angrepet, ikke å skyte på alle småbåter for å være på den sikre siden.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Rødehavet gikk vi alltid midt mellom Somalia og Jemen ikke var noe tryggere å gå nærmere Jemen.

På den andre siden av Rødehavet ligger Eritrea. Og midt i mellom der ligger Hanishøyene.

Trodde tanken med å ha sikkerhetstyrker ombord var å forsvare seg, HVIS de ble angrepet, ikke å skyte på alle småbåter for å være på den sikre siden.

Selvfølgelig er det det. Det er forberedelser og prosedyrer for hvordan man ferdes i disse områdene. I videoen blir ikke prosedyrene fulgt.

På den andre siden av Rødehavet ligger Eritrea. Og midt i mellom der ligger Hanishøyene.

I videoen blir ikke prosedyrene fulgt.

Og hva ligger helt syd og øst i Rødehavet?

Rødehavet er også regnet som risiko område

Og hva vet du om disse prosedyrene og hva som eventuelt har skjedd før de begynte å filme?

Her ser en jo hvor de fleste kapringer skjer i Adenbukta

Men Nato har vel heller ikke greie på dette

http://www.shipping.nato.int/Pages/LargeAlertMapAll.aspx

Redigert av Zenit (see edit history)

så i dine øyne finnes det ikke pirater da.

Fantasifullt. :lol:

I mine øyne finnes det en avisartikkel der det hevdes at en fisker har blitt skutt og drept av en russisk marinesoldat som befant seg ombord på et norsk skip og at UD ikke finner grunn til å etterforske saken.

Jeg ønsker at saken etterforskes slik at man kan få klarhet i hva som skjedde.

Vi fikk vel heller ingen forklaring på hva som var sammenhengen mellom denne mulige hendelsen og knivdrapene på Valdressekspressen, men ...

Så det er helt OK å skyte på alt av småbåter i området. Selv på så lang avstand at det ikke er mulig å se om det er pirater eller helt uskyldige fiskere.

Alle lokale fiskere fra Jemen, Djibuti, Eritrea bør finne seg noe annet å gjøre. Forslag til hva?

(Ironivarsel) Hvis alle lokale fiskere blir skutt på, så kan de jo bare bli pirater. Skutt blir de uansett, så da kan de like godt bli skutt på jakt etter millioner i stedet for småfisk. (/ironivarsel)

Det er selvfølgelig helt på jordet å skyte på alt som rører seg. Fiskere må få lov å utøve yrket sitt. Blir de fratatt yrket sitt må de finne på noe annet for å skaffe mat til seg og sine. Har man mistet alt håp tyr man kanskje til pirateri for å overleve, og vestens ønske om trygge seilingsruter har bare eskalert piratproblemet. Desperate times call for desperate measures.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Helt øst og syd i Rødehavet ligger Djibouti.

Prøv igjen

Legger ved et kart utsnitt bare sånn for ordensskyld

http://www.yahodeville.com/wyprawy/2005horn/jemen.gif

Som du sikkert er i stand til å se så ligger vestkysten til Jemen helt syd og øst i Rødehavet.

Djibouti ligger derimot innerst i Adenbukta.

Kan aller nødigst være med på at Djibouti strekker seg bitte bitte lite inn i Rødehavet aller aller aller langst syd og VEST

Dette er jo elementær barneskole geografi så dette burde du ha visst

Redigert av Zenit (see edit history)

Om nødvendig ja.

Men du foretrekker selvsagt å bli angrepet med alt det ubehag det måtte medføre?

For meg er det helt utelukket at jeg kan forsvare ¨skyte for å treffe hvis man ikke har blitt angrepet og på en slik avstand som det her beviselig er snakk om. Ert varselskudd, eller to, med god margin og uten fare for at eiendom eller liv blir skadd eller gå tapt, javel, men når menneskeliv går tapt burde man stå til rette for det. Tror dette er den mest vanlige rettoppfatning i den vestlige verden, men har for lengst innsett at det finnes en del personer med lav moral, liten rettsforståelse og svært mangelfull utviklet empati.

Nå har jo du stor kunnskap og erfaring fra området og problematikken etter hva jeg forstår og da kunne det være interessant å høre litt om hvordan det militære nærværet der fungerer? Selv har jeg ingen direkte erfaring med dette, men har hatt gleden av å snakke en del med en av de pilotene som har overvåket området i noen måneder.

Har du vært mye i Somalia?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Fiskere må få lov å utøve yrket sitt. Blir de fratatt yrket sitt må de finne på noe annet for å skaffe mat til seg og sine. Har man mistet alt håp tyr man kanskje til pirateri for å overleve, og vestens ønske om trygge seilingsruter har bare eskalert piratproblemet.

Du er kanskje inne på noe. Det er endel interssante tanker her:

http://www.lmd.no/index.php?article=12756

EU har jo sin Navfor operasjon der, sagt for å beskyttet skipstrafikken. Eller.....

Spørsmålet blir hvilke lover som gjelder ombord på et norsk skip. Er de som befinner seg ombord underlagt norske lover, er de underlagt noen andre lover eller er det lovløst?

Det sto i artikkelen at skipet regnes som norsk territorium.

Tolker ditt svar dithen at du mener at personer som befinner seg på norske skip ikke er underlagt noen lover og at hvem som helst kan skyte på hva som helst så lenge de oppholder seg ombord på et norsk skip.

Nå tillegger du meg meninger igjen, les innlegget mitt en gang til, det er spørsmålstegn bak alle utsagnene, altså hva mener du UD skal gjøre, hvordan skal de få etterforsket dette i Yemen, et land man helst vil holde seg langt unna og hvor rettssikkerhet så å si ikke finnes, og hvor Norske myndigheter ikke har noen som helst rett til å sette i gang noen form for etterforskning.

Feil kontinent.

Det er helt riktig, tråden ble startet med en båt som ble kapret utenfor Somalia, men i den siste artikkelen er fiskeren fra Yemen, men om en pirat kommer fra Afrika eller Asia, eller om UD skal sende personell til Afrika eller Asia, er egentlig helt irrelevant når det er snakk om noen kilometers avstand og farvannet er det samme, og hvorvidt selve skipet befant seg i Afrika eller Asia kommer vel an på hvilken side av bukta de seilte på, og spørsmålet er da igjen, hvis en russer står på Norsk territorium og skyter en mann som befinner seg i Asia, hvem skal etterforske saken?

Skal Norge nå etterforske kriminalitet i hele verden, også den som er utført av borgere fra andre nasjoner i andre verdensdeler, og dersom Norge hadde hjemmel til å gjøre noe som helst i den delen av verden, ville ikke UD da iverksatt en etterforskning?

Redigert av adeneo (see edit history)

I enkelte områder av verden er dette desverre nok til å ta nødvendige forholdsregler for egen sikkerhet.

Dersom disse forholdsreglene omfatter nedplaffing av fattige fiskere som ikke har gjort anne galt enn aa forsoeke aa forsoerge familien sin, boer man kanskje la vaere aa ferdes i disse deler av verden. Men jeg skjoenner jo a det ville medfoere noen oere dyrere diesel og bensin, saa da faar vi heller ofre disse fiskerne.

Om uskyldige fiskere skulle lide pga dette er det jo selvfølgelig trist.

Enken ette denne fiskeren er sikkert storligen imponert over din empati

Som så mange andre aner jeg ingenting om situasjonen, og kan bare sitte og synse fra sofakroken.

Ungdom med gevær kan fort bli "trigger happy", enten det er russere, amerikanere eller nordmenn. Dette er et velkjent fenomen, og jeg tror det er dette som har skjedd. Sannsynligheten for at et stort tankskip faktisk blir utsatt for piratangrep på én tur er faktisk ganske liten, men ungdommene hvis oppgave er å forsvare båten vil ikke akseptere å sitte med skarpladet gevær i dagesvis uten å løsne et eneste skudd.

Jeg skjønner godt at det er vanskelig å se forskjell på fiskere og pirater - men jeg synes det er uendelig trist at mange her uten videre synes det er helt akseptabelt at lokale fiskere blir beskutt på lang avstand fra norske skip på gjennomreise, bare fordi det er en viss sannsynlighet for at de er pirater. Når man neglisjerer verdien av et menneskeliv på den måten legitimiserer man terrorisme.

I Jemen er våpen omtrent like normalt som mobiltelefon, at det var våpen i båten beviser ingenting.

spørsmålet er da igjen, hvis en russer står på Norsk territorium og skyter en mann som befinner seg i Asia, hvem skal etterforske saken?

Dette er en internasjonal sak, hvor politimyndigheter fra flere land må samarbeide. Norsk politi har som minimum ansvar for at mannskapet ombord blir avhørt.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Som så mange andre aner jeg ingenting om situasjonen, og kan bare sitte og synse fra sofakroken.

Ungdom med gevær kan fort bli "trigger happy", enten det er russere, amerikanere eller nordmenn. Dette er et velkjent fenomen, og jeg tror det er dette som har skjedd. Sannsynligheten for at et stort tankskip faktisk blir utsatt for piratangrep på én tur er faktisk ganske liten, men ungdommene hvis oppgave er å forsvare båten vil ikke akseptere å sitte med skarpladet gevær i dagesvis uten å løsne et eneste skudd.

Har arbeidet ett år i Nigeria med lokale væpnede vakter om bord. De hadde en skift ordning som sa 2 uker om bord og 2 uker hjemme. Ble ikke avfyrt ett skudd på det året jeg var der. Skytetrening ble gjort på skytefeltet på land.

Var ett par episoder hvor mistenklige båter kom litt for nærme. At vaktene viste seg på brovingen i full krigsmundur var nok til at båtene skydde unna. Om det var potensielle kaprere eller uskyldige fiskere har jeg ikke peiling på.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Selvfølgelig er det det.

Passive tiltak, militært nærværog væpnede vakter, sammen med arbeid inne i Somalia har så godt som fått slutt på piratene.

Bruk av værnede vakter skal være i henhold til forskriften om sikkerhet og terrorberedskap,

Er det våpen ombord, så skal norske myndigheter ha beskjed.

Skytes det vaselskudd skal samme varsles innen 72 timer.

Er det grunn til å tro at noen har blitt rammet av skudd, så skal Kripos varsles.

Så man kan jo tenke sitt om videoen fra tankbåten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...