Jump to content

Hvordan type/merke båt er dette? Bilder

Mørebas 140 GT

Recommended Posts

Hei

I fjor fikk jeg denne båten mot at jeg reparerte en bil for en bekjent.

Men vet ikke hvilket merke det er, og det er greit og vite med tanke på at jeg skal ha en 90 hk på den til sommeren etter masse jobb.

Og det blir det proskjet-tråd av med masse bilder ;)

Her er bildene, beklager at det ikke er fullstendige bilder, men skal ta av preseninga og kalesja i morra og ta ontlige bilder av den:

037.jpg

035.jpg

029.jpg

028.jpg

Alle forslag taes veldig godt imot.

Brukte båten litt i fjor med en 40 hk yamaha som bare var vrang, så i år blir det full oppussning og forskterking lik at jeg kan få den på sjøen :thumbsup:

Ka skulle man gjort uten havet, bært båtan?

Ringte i dag til småbåt registeret for å høre om de hadde noe mer info om båten. Men det hadde de ikke, og ikke kunne de hjelpe meg noe særlig mer.

Men har tatt fler bilder, å håper at dere kan hjelpe meg :)

008.jpg

009.jpg

011.jpg

Som dere ser er det kommet mye snø, men i dag varmet solen godt og snøen begynner og smelte :D

Gleder meg sinsykt mye til å begynne å arbeide på båten, men ikke minst kjøre båt til sommeren :cheers:

50 hk fra gamle dager da de ikkje var så tunge. Eller sagt på en annen måte. Sikkert 30 iflg. merkingen men 50 i praksis. Det blir som vanlig vekten som blir temaet ikkje antall hestekrefter

Okay, for har en 90 hk tohatsu 2004, som jeg mer en gjerne vil ha på i sommer. Og ser for meg en hel del forsterkninger i akterspeilet.

Planen er å støpe inn 2-4 "trekanter" i tørk-til-innervegg akterspeil, og en avstiver på tvers forran de igjen.

Og eventuelt strekkfisker.

Komemr også til å legge mange lag med ekstra glassfiberduker innvendig og mulig utvendig

+ aluplater til motorfeste innvendig og utvendig.

Noen innvendiger på dette? :) :fishing:

150 kg :sweat: spennende :thumbsup:

hUFF, vågalt, blir uannsett spennende å følge dette :thumbsup:

Ja blir jo morro å se hvordan det kommer til å gå hehe :)

Er nok muligens i grenseland detta, men jeg har trua jeg.

Men har en stygg svart tanke i bakhodet, der jeg ser for meg at båten og motoren velger 2 forskjellige veier, MEN det skal jeg klare og unngå. Med hjelp fra dere og resten av BP :)

Planen er å støpe inn 2-4 "trekanter" i tørk-til-innervegg akterspeil, og en avstiver på tvers forran de igjen.

Og eventuelt strekkfisker.

Noen innvendiger på dette? :) :fishing:

Jeg bygde for mange år siden en 8 fots jolle, der jeg satte på en 25 hk Mercury motor.

Etter ferdig skråg, satte jeg inn 2 stk 20 mm sponplater (40 mm), støpte de inn i glassfiber, la så opp støtte i bunnen (2 stk) pluss to støtter i de øvre hjørner. Jeg brukte "gul isopor" som støtter og støpte de inn med duk og polyester. Mange lag.

Båten gjorde tilslutt 43 knop :blush: og det enste som var i vannet var en triangelflate på ca 15 x 15 cm. Båten tok ikke styring, så jeg måtte "vippe" den rundt bit for bit. :sweat:

Hvis det var krusninger på sjøen, så føltes det som å gå på grunn....

Det morsomme var at det kom en kar med en Trifoil med 65 hk, i bra fart (jeg hadde akkurat litt over planefart. Han vinket til meg og dro forbi, jeg ga litt gass og opp på siden og vinket tilbake.

Han ga "full pine" og dro forbi med et glis...... :cryin:

Så ga jeg full gass og blåste forbi han med et flir om munnen, tror dere han var sur :cool:

Galskap, ja så helt sikkert, når jeg la båten ved brygga, måtte jeg vippe opp motoren eller så gikk akterspeilet under vann..... :sweat::lol::eek:

Faxen for ca 50 år siden

Fairline Mirage 29 er solgt.

Jeg bygde for mange år siden en 8 fots jolle, der jeg satte på en 25 hk Mercury motor.

Etter ferdig skråg, satte jeg inn 2 stk 20 mm sponplater (40 mm), støpte de inn i glassfiber, la så opp støtte i bunnen (2 stk) pluss to støtter i de øvre hjørner. Jeg brukte "gul isopor" som støtter og støpte de inn med duk og polyester. Mange lag.

Båten gjorde tilslutt 43 knop :blush: og det enste som var i vannet var en triangelflate på ca 15 x 15 cm. Båten tok ikke styring, så jeg måtte "vippe" den rundt bit for bit. :sweat:

Hvis det var krusninger på sjøen, så føltes det som å gå på grunn....

Det morsomme var at det kom en kar med en Trifoil med 65 hk, i bra fart (jeg hadde akkurat litt over planefart. Han vinket til meg og dro forbi, jeg ga litt gass og opp på siden og vinket tilbake.

Han ga "full pine" og dro forbi med et glis...... :cryin:

Så ga jeg full gass og blåste forbi han med et flir om munnen, tror dere han var sur :cool:

Galskap, ja så helt sikkert, når jeg la båten ved brygga, måtte jeg vippe opp motoren eller så gikk akterspeilet under vann..... :sweat::lol::eek:

Faxen for ca 50 år siden

Hehe, det kan jeg tenke meg ;) Hvordan oppførte akterspeilet seg da?

Men tror du ikke det vil la seg gjør å stive av akterspeilet i alle ender og bauger, slik at båten skal tåle den store påkjenningen den kommer til å få.

Jeg bryr meg ikke så mye om hvordan båten kommer til i vannet, men pri 1 er å få akterspeilet så sterkt at jeg ikke risikerer å miste hele motoren på en bølge :P det blir en kostbar afære isåfall(om jeg finner motoren) :P

Tenker på å forsterke på denne måten bla:

005.jpg

Go ide`?

Som du er på bildet under, så går byggematerialet på tvers, men dekker kunn fra topp til ca mitt på akterspeil, og derifra og ned er det en del tynnere, ev kun glassfiber. Er litt bekymret for denne konstruksjonen.

0151.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...