fredriks Startet 28.Februar.2011 Del på Facebook Startet 28.Februar.2011 Hei Leter etter info om ALO 96 seilbåter. Har sjekket rundt på nettet, men finner ikke spesielt mye. Noen med erfaring fra slike? Hvordan seiler de? Hvilke båter kan den sammenlignes med? Hvor mange ble laget? Hvordan egner denne seg til havseilas? Ble alle levert med samme rigg type? Har sett på 2, den ene hadde selden, den andre swede spars. På forhånd takk :) Sitér dette innlegget Link to post
fredriks Svart 1.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2011 Ingen som sitter på mer informasjon? Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 1.Mars.2011 Del på Facebook Svart 1.Mars.2011 Har vært med en Alo 96 en gang for lenge siden og det er vel en ok båt. Noen av de er hjemmeinnredet tror jeg og da er jo det arbeidet litt ymse. I sin tid tror jeg den var relativt sporty. Minus er jernkjøl, seilbåtdrev, og så mener jeg å huske at en del av dem har hatt et problem med roret som knekker eller faller av. Alle jeg har sett har hatt brøkdelsrigg, husker ikke fabrikatet. Finnes også som motorseiler med styrhus, samme skrog. Med forbehold om at jeg husker feil, Geir Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 (redigert) Ble bygget på Stensarmen i Tønsberg fra 1980 til 1984. Ble bygget ca 150 stk, de fleste som halvfabrikat. Ble alle levert med samme rigg type? Motorseileren var tiltenkt en lavere rigg, men de fleste fant fort ut at med den høye riggen hadde de en relativt potent motorseiler. en del av dem har hatt et problem med roret som knekker eller faller av. Roret, som den deler med AM26, er trelagret. Det er i syrefast bygget med spant og skummet. Følgelig har det en ganske betydelig oppdrift. Hvis Delrinkraven som ligger mellom midtre lager og roret forsvinner flyter det opp av nederste lager og vil knekke i en broach. Det er en fin seilbåt. Flere har vært på langtur. Redigert 2.Mars.2011 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fredriks Svart 2.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Takk for info :) satser på at det er folk innpå her med enda mer kunnskap om alo'en. kan den kvalifiseres som en havseiler? Sitér dette innlegget Link to post
fredriks Svart 4.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2011 Ingen? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Mars.2011 Del på Facebook Svart 4.Mars.2011 Som jeg nevnte i ett innlegg lenger oppe, den er i høy grad en havseiler. Flere har vært på langtur. Museumsvokterne avskriver den gjerne på grunn av brøkdelsriggen, men de som seiler den bryr seg ikke om det. Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 4.Mars.2011 Del på Facebook Svart 4.Mars.2011 (redigert) Se; http://sailboatdata.com/view_builder.asp?builder_id=130. Eller søk på Alf Ortang. Hedersmann. Eneste mann i Norge som har greid å drive et seilbåtbyggeri så lenge. Redigert 4.Mars.2011 av Runner (see edit history) Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
benq Svart 5.Mars.2011 Del på Facebook Svart 5.Mars.2011 Hva er forskjellen på en Alo 96 og en Alo Mikkel 32 ? Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 5.Mars.2011 Del på Facebook Svart 5.Mars.2011 Fantes der en Alo Mikkel 32? Freddy Mikkelsen konstruerte Mikkel 26 og 32. 26 ble produsert av Alo yachts, men jeg trodde Mikkel 32 ble produsert ett annet sted. Uansett er det to forskjellige båter med ulike konstruktører. Kjenner ikke noen av dem personlig, men de Alo-96 jeg har sett er mer "moderne" med brøkdelsrigg, akterluger og toalett ved nedgang. Mikkel-32 ligner veldig på lillesøsteren Alo Mikkel 26 desigmessig. Begge båter(?) ble vel levert som halvfabrikat/selvbygger og dermed er det sikkert flere løsninger ute og går. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 5.Mars.2011 Del på Facebook Svart 5.Mars.2011 Det fantes Mikkel 1000 i alle fall. Husker det var en til salgs i Melsomvik i 2001. Detaljene huker jeg ikke, men ut fra et innlegg jeg skrev for 10år siden, lurer jeg på om det er en forlenget Mikkel 30, med litt mer moderne hekk. Tror godeste Freddy Mikkelsen er i live ennå og kan kontaktes, Geir Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 5.Mars.2011 Del på Facebook Svart 5.Mars.2011 Ja det finnes den 32 foter (har den selv). Den ble levert som halvfabrikata med blandt annet toalettet på styrbord siden ved leideren ned. Men det var flere løsninger. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 5.Mars.2011 Del på Facebook Svart 5.Mars.2011 Kanskje den står omtalt i boken 300 segelbåtar i test av Curt Gelin? Har desverre ikke boken her nå, så jeg får ikke sjekket. Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 5.Mars.2011 Del på Facebook Svart 5.Mars.2011 Det var nytt for meg at Alo produserte Mikkel-32. (hvis det er samme båten) Seilmagasinet har en test av Mikkel-32. I min Gelin bok er det bare Mikkel-30 som er omtalt. Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 6.Mars.2011 Del på Facebook Svart 6.Mars.2011 Den jeg har er iallfall en "Mikkel 32", og den er bare en forstørret utgave av "Alo Mikkel 26", 3 meter bred og stikker ca. 180 cm, vekt på rundt 4 tonn, akterkabin er det også plass til. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Mars.2011 Del på Facebook Svart 6.Mars.2011 Alf Ortang bygget tre båter. - Alo 28. Alfs eget design. - AM 26. Tegnet av Freddy Mikkelsen. - Alo 96 og Alo 96 MS. Tegnet av Finn Møller. Mikkel 32, til forveksling lik AM 26, ble bygget av Svein Sølversen. Aner ikke hvem som bygget Mikkel 1000. Det ble gjort et forsøk på gjenoppliving med AM 42, men det ble kun bygget et par båter. Verftet på Stensarmen i Tønsberg brant ned midt på 80 tallet. Det ble gitt "rammebetingelser" for flytting til Fyresdal. Gikk dårlig. Konkurs. Formsettet til AM 26 befinner seg i Bergenstraktene. Formsettet til Alo 96 har gått runder i forskjellige selvbyggerlag i Sandefjord. Sitér dette innlegget Link to post
fredriks Svart 6.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2011 Mulligan, du glemmer Alo 33 (Jan Bjerke). Jeg tror vi kan konkludere med at Mikkel 32 ikke er bygd av Alo. Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 7.Mars.2011 Del på Facebook Svart 7.Mars.2011 Men hvis du legger en Alo 26 og en "Mikkel 32" ved siden av hverandre så er de prikk lik utenom størrelsen, så tegningene må jo ha vært de samme bare størrelses forskjell. Så navnet "Mikkel 32"hvor kommer det fra? Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 7.Mars.2011 Del på Facebook Svart 7.Mars.2011 Mikkel kommer nok fra konstruktørens navn Freddy Mikkelsen. Han konstruerte også Alo Mikkel 26. Så familielikheten er ikke unaturlig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.