Norfront Startet 1.Mars.2011 Del på Facebook Startet 1.Mars.2011 Det er ikke mange som frivillig avlegger båtførerprøven for fritidsbåter. Sannsynligvis fordi sjøfartsdirektoratet har lagt listen noe for høyt. Det ville være bedre for sikkerheten til sjøs om langt flere tok en enklere prøve. Det er ganske mange av oss, som kun tilbringer 20-30 timer i båt pr. sesong (i dagslys og pent vær), og man kommer jo også ganske langt med sunt vett og godt norsk sjømannskap. Jeg oppfordrer myndighetene til å innføre en enklere førerprøve for fritidsbåter! Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.Mars.2011 Del på Facebook Svart 1.Mars.2011 Jeg er litt usikker på om jeg forstår deg rett... Er det dagens båtførerbevis du mener det er for vanskelig pensum til ? Evt. hva mener du et enklere "småbåtførerprøve"-bevis ikke skal omhandle ? Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 1.Mars.2011 Del på Facebook Svart 1.Mars.2011 Båtførerprøven er ekstremt enkel. Det er ikke vanskelighetsgraden som gjør at folk ikke tar den, det er nok fordi sannsynligheten for å bli tatt for å kjøre uten er utrolig liten. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Geir Kallevik Svart 1.Mars.2011 Del på Facebook Svart 1.Mars.2011 Dagens båtførerprøve er ikke vanskelig.... Personlig mener jeg at om en ikke klarer og bestå denne testen, ja da har en ikke så mye i båt å gjøre. Det skal ikke mye lesing til for og kunne få nok kunnskap til og kune bestå. Og som du nevner, er det faktisk mye som er sunnt vett... Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 1.Mars.2011 Del på Facebook Svart 1.Mars.2011 Burde strengt tatt inneholde noe praksis også.. Er en del år siden jeg tok det, mulig dette er endret nå. En annen ting for at dette skal ha noen innvirkning burde det blitt obligatorisk, min erfaring er t det er fler 35 år og opp som ikke kan oppføre seg enn oss under 30.. Sitér dette innlegget Link to post
klk Svart 1.Mars.2011 Del på Facebook Svart 1.Mars.2011 Vanskelig? Blir vel omtrent som et mopedførerbevis. Bilsertifikat er nok atskillig verre. Likevel klarer de fleste å skaffe seg et slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Mars.2011 Del på Facebook Svart 1.Mars.2011 Eg har ikkje vert innom dette matriellet på over 20 år...ca. Eg husker det som fornuftig og riktig. Men i dag er det faktisk vanskelig å få avlagt prøver, reint praktisk. Man må på kurssenter og ta eksamen. Ikkje alle bur i byer. Så det er nok grunn til at endel rett og slett drit i det. ..... eldste gutungen vår var med i ei gruppe som fikk lov/hjelp av skulen til å ta båtførerkurs på skulen i juleverkstad før jul nå. Skulen fiksa instruktør fra http://www.smedholmen.com/ , og de var ganske mange elever som tok dette kurset, med eksamen etterpå. Slik eg fortår det så var de mellom 20 og 30 deltagere. De tok det skriftlig, og det gikk over 1 mnd før de fleste fikk svar, og i følge gutungen er det 1 som bestod.... WTF ?! Så eg har lurt på å ta ein prat med instruktøren... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Faxen Svart 1.Mars.2011 Del på Facebook Svart 1.Mars.2011 Burde strengt tatt inneholde noe praksis også.. Er en del år siden jeg tok det, mulig dette er endret nå. Å neida, det er ikke noe "pjaksis", bortset fra Poseidons kurs for båtplassens medlemmer. Vi hadde eksamen i Stavanger og OBLIGATORISK tur med gamle Poseidon. En eventyrlig tur og opplevelse i Stavanger med vår Poseidon. Anbefales på det sterkeste. Om det er vanskelig.....på ingen måte.........alle sto med glans!!!! Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
andersb Svart 1.Mars.2011 Del på Facebook Svart 1.Mars.2011 prøven finnes ikke vanskelig med minimalt lesing. men om man ikke MÅ ta den, hadde jeg ikke giddet å ta den. Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 1.Mars.2011 Del på Facebook Svart 1.Mars.2011 (redigert) Jeg blir litt bekymret hvis noen mener at det er for vanskelig. Personlig leste jeg gjennom pensum på en helg og meldte meg opp som privatist på båtmessen på Lillestrøm . Stod med veldig god margin. Jeg anser meg meg selv som helt gjennomsnittelig inteligent, og hadde begrenset med båterfaring da jeg tok prøven. Fra mitt ståsted: -ingen grunn til forenkling. Pensum er etter mitt syn minimum av hva du bør kjenne til når du er ute med båt. Redigert 1.Mars.2011 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 1.Mars.2011 Del på Facebook Svart 1.Mars.2011 For meg er svaret nei den er ikke for vanskelig. Tror heller at årsaken til at så få tar den er at det er for liten sjanse for å bli tatt. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Faxen Svart 1.Mars.2011 Del på Facebook Svart 1.Mars.2011 Pensum er etter mitt syn minimum av hva du bør kjenne til når du er ute med båt. Jeg er helt enig. Det burde faktisk være en praktisk prøve også, slik vi hadde i Stavanger. Nå var ikke turen en prøve, men en kosetur for å få teste oss litt. Det eneste noen av oss på broen var ved ankomst kaia i Stavanger med litt for høy fart etter vår mening, at Poseidon sa bare stå på...... vi bakket opp ganske heftig, men "Poseidon" (båten altså) er en slepebåt med metertykk gummifender i baugen. Så da så. :giggle: Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
laffus Svart 1.Mars.2011 Del på Facebook Svart 1.Mars.2011 dagens båtførerprøve er så enkel at en hver person med IQ høyere enn sitt eget sko nr. burde klare det med både øyne og ører lukket! Den er en skam og har absolutt ingenting med båtkjøring å gjøre. Jeg er helt enig i at det burde være noe praksis involvert. Slik det er i dag diskriminerer den bare de som er født etter 1980, uten at man får noe igjen for det når man tar båtførerprøven. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 1.Mars.2011 Del på Facebook Svart 1.Mars.2011 dagens båtførerprøve er så enkel at en hver person med IQ høyere enn sitt eget sko nr. burde klare det med både øyne og ører lukket! Hvis det er så enkelt burde de kanskej gå igjennom pensum på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 1.Mars.2011 Del på Facebook Svart 1.Mars.2011 Med øynene lukket hadde jeg nok ikke greid navigeringen så da hadde jeg helt sikkert strøket. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
GunR Svart 1.Mars.2011 Del på Facebook Svart 1.Mars.2011 Det er ikke mange som frivillig avlegger båtførerprøven for fritidsbåter. Sannsynligvis fordi sjøfartsdirektoratet har lagt listen noe for høyt.Det ville være bedre for sikkerheten til sjøs om langt flere tok en enklere prøve.Det er ganske mange av oss, som kun tilbringer 20-30 timer i båt pr. sesong (i dagslys og pent vær), og man kommer jo også ganske langt med sunt vett og godt norsk sjømannskap.Jeg oppfordrer myndighetene til å innføre en enklere førerprøve for fritidsbåter! 1: "Folk" gidder ikke ta frivillige prøver som ikke gir en umiddelbar gevinst, eneste grunn til at "folk" tar bilsertifikat er at de må! 2: Lagt lista for høyt, enklere prøve??? Som "Dette er en båt, kan du si meg hva som er opp og ned?" Oksedr*tt! Sitér dette innlegget Link to post
laffus Svart 1.Mars.2011 Del på Facebook Svart 1.Mars.2011 2: Lagt lista for høyt, enklere prøve??? Som "Dette er en båt, kan du si meg hva som er opp og ned?" Så enkel er den i dag! Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 1.Mars.2011 Del på Facebook Svart 1.Mars.2011 Nåja, Laffus, bare nesten! Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 1.Mars.2011 Del på Facebook Svart 1.Mars.2011 (redigert) Er enig i det som sies over at båtførerbevis bør alle ha som ferdes i båt. I tilegg syntes jeg det var mye praktisk nyttig lærdom i pensumet. Det som jeg derimot undrer meg over er hvor lett folk har lært seg pensumet, dette ifølge overstående utsagner. Jeg måtte faktisk jobbe en god del med stoffet for å føle at jeg hadde kontroll, men jeg sto med godt monn på prøven. Jeg er nok ikke av de mest inteligente siden jeg er uenig i at pensumet er så lett... Redigert 1.Mars.2011 av Medusa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ags88 Svart 1.Mars.2011 Del på Facebook Svart 1.Mars.2011 Tok den for 3-4 år siden, Syns egentli den der båt prøven var litt unødvendig, bortkasta tid Burde vært like mye praktisk. Jeg bor på en typisk turist plass, og ser mye rar båt kjøring som turistene holdt på med. Er til stor underholdning noen ganger, er ikke sikkert alle de har tar båtfører kurs, men kjenner til at noen av disse har tat dette kurset og har knapt prøv en båt før Sitér dette innlegget Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
Poseidon Svart 1.Mars.2011 Del på Facebook Svart 1.Mars.2011 Å neida, det er ikke noe "pjaksis", bortset fra Poseidons kurs for båtplassens medlemmer. Vi hadde eksamen i Stavanger og OBLIGATORISK tur med gamle Poseidon. En eventyrlig tur og opplevelse i Stavanger med vår Poseidon...... Mange takk for sist Faxen! Jo, jeg driver fortsatt på samme måten! Jeg er som du vet en praktisk anlagt mann og tviholder på at skal man lære noe ordentlig så må det også prøves i praksis. Den nye POSEIDON II er dobbelt så stor og dobbelt så tung som den gamle, men kunsten er bare å finne kaier som er solide nok så kan alle prøve seg så mye de vil Det blir forresten nytt båtførerkurs, med start neste uke, her i Stavanger hvis noen skulle ha lyst til å ta den grundige varianten, med praktisk seilas som en selvfølgelig del av båtførerkurset Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 jeg leste igjenom 7 av 9 kapitler av en båtførerprøvebok. Det jeg ikke hadde lest om tenkte jeg logisk på. Jeg fikk 46 av 50 rette Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Jeg er overbevist om at en praktisk tilnærming av teorien sitter bedre, og gjør teorien lettere å skjønne for mange av oss. Det gjelder ikke bare båtførerprøven. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Dorris24 Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 (redigert) Jeg tok prøven nå i vinter. Tok den hos Waypointnorge ( www.waypointnorge.no) på sånn inntensiv kurs. Eksamen ble holdt siste kvelden, var ikke spessielt vannskelig. Lærte mye som jeg ikke viste fra før, så er ikke dumt å ta kurset selv om det ikke er påbudt. De holder kurs fra Bergen til Oslo. Redigert 2.Mars.2011 av Dorris24 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Aldebaran Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 (redigert) Om prøven er for vanskelig eller for lett blir en veldig subjektiv greie. Og jeg er ikke helt overbevist om at alle de som hevder at de klarte det, helt uten å lese, er helt troverdige. Mer interessant er det kanskje å diskutere innholdet i pensum. Hva mener du er viktig kunnskap som alle båtbrukere bør kunne? Og da snakker vi båtbrukere som har båt opp til 15 meter, uansett fremdriftsmåte og bruksområder. Det vil si: Med beviset skal du kunne føre både en 30' seilbåt i kanskje 7 knop, en 45' motorbåt i kanskje 30-40 knop og en robåt med 10' årer i kanskje 2 knop. Her er en link til Sjøfartsdirektoratets pensum. Smart å lese igjennom den listen før du foreslår endringer. Ett av mine forslag er at det bør inn mer kunnskap om moderne instrumenter (GPS, kartplotter o.l) siden det etterhvert har blitt allemannseie og i daglig bruk i stadig mindre båter. Redigert 2.Mars.2011 av Aldebaran (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.