Norfront Svart 2.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 (redigert) Jeg var på forhånd nokså klar over at det er å "banne i kjerka" her på Baatplassen å be om enklere småbåtførerprøve. "Alle" vil jo helst fremstå som fullbefarne "skippere". Jeg påstår likevel at det vil bedre sikkerheten til sjøs ved å senke listen, og få mange flere over. Hvor mange av fritidsbåtulykkene skyldes "kompliserte" navigasjonsfeil? Nei, det er nok langt mer menneskelige årsaker. Lenge leve ærligheten!! Redigert 2.Mars.2011 av Norfront (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Aldebaran Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Så da blir spørsmålet: Hvor vil du kutte? Hva skal bort fra pensum? Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Personlig mener jeg at det er viktigere å komme seg ut og få basis kunnskap om navigasjon. Gjerne også etter mørkets frembrudd. Har man ikke erfaring fra før av med båter burde man av egen interesse få seg opplæring i bruk av båten. Både med tanke på sikkerhet, men også økonomisk. Sitér dette innlegget Link to post
Aldebaran Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Basis kunnskaper om navigasjon (inkludert fyrseilas) er allerede dekket inn. Kandidaten skal ha kunnskap om:a) de viktigste sjømerkene, hvordan de er merket av på kartet og hvordan man skal navigere i forhold til dem b) kartets oppbygging og symbolbruk c) kompassets funksjonsmåte d) hva som forårsaker deviasjon og misvisning, og hvordan man tar hensyn til det e) at ulike fyr har ulike lyskarakterer, og forstå hvordan karakterene som er gitt i kartet viser seg fysisk for derved å kunne identifisere fyret/lykten, samt retningslinjer for bruk av fargede sektorer f) elektroniske hjelpemidlers muligheter og begrensninger, GPS og kartdatum g) generelt om strøm og tidevann Med "å komme seg ut..." mener du en praksisdel ombord i en båt? Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Ja, tenkte på og ta en del av navigasjonen ute ombord i en båt. Tror det har bedre effekt enn å sitte inne og lese og prate om det. Sitér dette innlegget Link to post
Aldebaran Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 (redigert) Det er jeg enig med deg i. Men det blir vel ganske fordyrende i forhold til klasseromsundervisning med f.eks 25 deltakere? Redigert 2.Mars.2011 av Aldebaran (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 nr jeg tok den for 12 år siden brukte vi jo laaang tid,og hadde flere turer på sjøen, men selve prøven var lett, og er fortsatt. man bør virkelig kunne forvente såpass av kompetanse på folk, er jo bare lett pugging. hittil er eneste jeg har hørt strøket på den sønnen til en venn, som forøvrig er ekstremt sløv og slurvete, men selv han tok den på andre forsøk. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Hvis prøven bare er "lett pugging" og man klarer den selv om man er "ekstremt sløv og slurvete", så er det vel nettop derfor mange ikke gidder å ta den. Det blir rett og slett penger og tid man får fint lite igjen for (untatt att det rent formelle blir i orden da...). Skal man få flere til å ta båtførerprøven er det to muligheter: 1) strenge straffer og hyppige kontroller slik at folk flest ikke tør annet enn å ta prøven. 2) utvide pensum slik at flere ser at de faktisk kommer til å lære noe nyttig (og nei, å pugge hvilke lanterner en losbåt for anker fører er ikke "nyttig kunnskap"), og dermed tar prøven frivillig. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 ... å pugge hvilke lanterner en losbåt for anker fører er ikke "nyttig kunnskap".... Les gjennom pensumet, så ser du at dette ikke er nevnt. Båtførerprøven tar for seg spesielt de mest vanlige figurene som seilbåt, stor og liten motorbåt, robåt og slepelanterne. Hva spesifikt mener du pensumet bør utvides med? Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
andersb Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 de aller fleste har vel tatt den nå? jeg ble hyppig kontrollert i år. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Ja, tenkte på og ta en del av navigasjonen ute ombord i en båt. Tror det har bedre effekt enn å sitte inne og lese og prate om det. Det er jeg enig med deg i. Men det blir vel ganske fordyrende i forhold til klasseromsundervisning med f.eks 25 deltakere? Helt enig med dere begge, men det er mest opp til den enkelte deltager om man går på kurs "for å få en lapp" - eller om man går der for å lære noe som man kan ha nytte av videre. Å forstå sjømerker og kartsymboler, å foreta en sikker seilas og kunne ta seg frem i mørke etter lykter og lanterner er noe som man godt kan legge grunnlaget for i teoriundervisningen, men det er kun ved praktisk seilas at man virkelig kommer inn i rutinen og blir fortrolig med metodikken. Det er litt merkelig med forskjellen i holdning når det gjelder ferdsel på sjø og land. Jeg hører ingen som mener at det ville være OK å ha en bilføreropplæring helt uten praktisk øvelse og trening i å håndtere bilen i forskjellige situasjoner. Sogar en liten moped må man ha både teorikurs og praktisk oppkjøring for å kunne ferdes i trafikken med. Men når det kommer til båt, så skal det plutselig være helt OK med båter opp til 15 meter, med tusen og flere HK og med hastigheter på motorveinivå uten hverken trening eller praktiske prøver. Er det virkelig bare jeg som finner dette litt merkverdig....? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
havørn Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 uten hverken trening eller praktiske prøver. Er det virkelig bare jeg som finner dette litt merkverdig....? Nei, vi er ihvertfall to som finner dette merkverdig. Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 3.Mars.2011 Del på Facebook Svart 3.Mars.2011 Eg for min del syns den er for lett. Men skulle ønske at dei lærte folk at man har fendere og fortøyning klar FØR man legger seg til kai/inntil andre båter. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Ulv I Svart 3.Mars.2011 Del på Facebook Svart 3.Mars.2011 Jeg tok den i forfjor, og fikk bruk for det jeg lærte der allerede første sessongen i form av nattseilas og navigering i mørket. Jeg leste igjennom boka 2 ganger og var på et helgekurs og tok eksamenpå søndagen, bestod med glans.. VHF eksamen leste jeg å igjennom boka 2 ganger pluss tok et par demo prøver på nett og tok eksamen som privatist på sjøen for alle messa, bestod med glans, hadde 1 feil fordi jeg leste spørsmålet feil.. så jeg kan ikke forstå at de skal være for vanskelige nei.. men det burde vært pålagt x antall timer med praksis føring av båt med en kontrollant ombord spør du meg.. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Sitrin Svart 3.Mars.2011 Del på Facebook Svart 3.Mars.2011 Synes selv det gikk greit med både båtførerprøven og VHFèn. Var på kurset og repeterte litt dagen før eksamen. Fikk også pressa gjennom at fruen også skulle være med. Min eldste datter på 16 år er påmeldt på en ungdomsleir i regi av redningsselskapet hvor de skal ta båtførerprøven samtidig. Skal bli spennende å se hvordan det går. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
GunR Svart 3.Mars.2011 Del på Facebook Svart 3.Mars.2011 Jeg var på forhånd nokså klar over at det er å "banne i kjerka" her på Baatplassen å be om enklere småbåtførerprøve. "Alle" vil jo helst fremstå som fullbefarne "skippere".Jeg påstår likevel at det vil bedre sikkerheten til sjøs ved å senke listen, og få mange flere over.Hvor mange av fritidsbåtulykkene skyldes "kompliserte" navigasjonsfeil? Nei, det er nok langt mer menneskelige årsaker. Lenge leve ærligheten!! Jeg deler ikke din oppfatning. Det er ingen her som har koblet båtførerprøven opp mot å være "fullbefaren" noe som helst. Når "vi" (noen av oss, iallfall,)mener at prøven er for enkel, så er ikke det for å skryte! Jeg er selv temmelig fersk båtbruker, og ja, jeg leste til prøven, tok sågar et kurs på nett. Det endrer ikke det faktum at prøven er altfor lett og helt uten praksis, du behøver ikke engang å ha satt bena dine i en båt, noensinne! På et så tynt grunnlag skal du få et "bevis" på at du er godkjent fører av inntil 15m lang båt, og jeg husker ikke hvormange tonn, og så mange tusen hester du bare har motorrom til... Så jeg kan ikke med min allerbeste vilje se hvordan en enklere prøve skal øke sikkerheten til sjøs. For det er vel det som er hovedmålet? Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 3.Mars.2011 Del på Facebook Svart 3.Mars.2011 (redigert) Snakker om fersk i båt, trenger ikke engang sette sine ben i en båt...Der ser du hele feilen..Jeg har hatt å brukt båt fra jeg var en neve stor men fortsatt må jeg ta beviset. En pengesterk gubbe på 40 kan kjøpe en 40foter uten å ha satt sine ben i en båt å rase tulling. Hele denne greia med båtførerbevis er jo ubruklig når den ikke omfatter alle Redigert 3.Mars.2011 av FM 8-12 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 3.Mars.2011 Del på Facebook Svart 3.Mars.2011 Når det blir nevnt at lista kanskje kunne vært lavere, så er det vel tenkt på oss som kjører liten åpen båt, alltid i kjente farvann og stort sett i dagslys på fine solrike sommerdager. Totalt sett så finnes det vel egentlig et flertall av disse båtbrukerne (ikke båtfolk). Bl.a. navigasjonsdelen, og sikkert andre deler (har ikke beviset, og har heller ikke behov)av pensum er uinteressant for mange. For disse brukerne er det rene "trafikkregler" som er viktig å kunne, og resten av pensum kan seile sin egen sjø. Jeg skjønner godt at saken stiller seg anderledes for de som beveger seg over litt større avstander, og kanskje med litt større båt. Jeg tenkte egentlig at jeg skulle presse beviset på guttungen, slik at han kan kjøre oss voksne dit vi ønsker i vår båt. Det som for meg da virker tungvint er rett og slett å finne et sted å avlegge selve prøven. Han lærer best av egen lesing, så det er "privatist"-prøve som er interessant. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
andersb Svart 4.Mars.2011 Del på Facebook Svart 4.Mars.2011 Snakker om fersk i båt, trenger ikke engang sette sine ben i en båt...Der ser du hele feilen..Jeg har hatt å brukt båt fra jeg var en neve stor men fortsatt må jeg ta beviset. En pengesterk gubbe på 40 kan kjøpe en 40foter uten å ha satt sine ben i en båt å rase tulling. Hele denne greia med båtførerbevis er jo ubruklig når den ikke omfatter alle de som lager reglene blir jo selvfølgelig ikke påvirket av de, hadde de blitt det, hadde det aldri blitt obligatorisk... så er en 20-30 år til med neper på sjøen ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.