Jump to content

Er småbåtførerprøven for vanskelig?

Norfront

Recommended Posts

Svart (redigert)

Jeg var på forhånd nokså klar over at det er å "banne i kjerka" her på Baatplassen å be om enklere småbåtførerprøve. "Alle" vil jo helst fremstå som fullbefarne "skippere".

Jeg påstår likevel at det vil bedre sikkerheten til sjøs ved å senke listen, og få mange flere over.

Hvor mange av fritidsbåtulykkene skyldes "kompliserte" navigasjonsfeil? Nei, det er nok langt mer menneskelige årsaker. Lenge leve ærligheten!!

Redigert av Norfront (see edit history)

Personlig mener jeg at det er viktigere å komme seg ut og få basis kunnskap om navigasjon. Gjerne også etter mørkets frembrudd.

Har man ikke erfaring fra før av med båter burde man av egen interesse få seg opplæring i bruk av båten. Både med tanke på sikkerhet, men også økonomisk.

Basis kunnskaper om navigasjon (inkludert fyrseilas) er allerede dekket inn.

Kandidaten skal ha kunnskap om:

a) de viktigste sjømerkene, hvordan de er merket av på kartet og hvordan man skal navigere i forhold til dem

b) kartets oppbygging og symbolbruk

c) kompassets funksjonsmåte

d) hva som forårsaker deviasjon og misvisning, og hvordan man tar hensyn til det

e) at ulike fyr har ulike lyskarakterer, og forstå hvordan karakterene som er gitt i kartet viser seg fysisk for derved å kunne identifisere fyret/lykten, samt retningslinjer for bruk av fargede sektorer

f) elektroniske hjelpemidlers muligheter og begrensninger, GPS og kartdatum

g) generelt om strøm og tidevann

Med "å komme seg ut..." mener du en praksisdel ombord i en båt?

nr jeg tok den for 12 år siden brukte vi jo laaang tid,og hadde flere turer på sjøen, men selve prøven var lett, og er fortsatt.

man bør virkelig kunne forvente såpass av kompetanse på folk, er jo bare lett pugging.

hittil er eneste jeg har hørt strøket på den sønnen til en venn, som forøvrig er ekstremt sløv og slurvete, men selv han tok den på andre forsøk.

Hvis prøven bare er "lett pugging" og man klarer den selv om man er "ekstremt sløv og slurvete", så er det vel nettop derfor mange ikke gidder å ta den. Det blir rett og slett penger og tid man får fint lite igjen for (untatt att det rent formelle blir i orden da...).

Skal man få flere til å ta båtførerprøven er det to muligheter:

1) strenge straffer og hyppige kontroller slik at folk flest ikke tør annet enn å ta prøven.

2) utvide pensum slik at flere ser at de faktisk kommer til å lære noe nyttig (og nei, å pugge hvilke lanterner en losbåt for anker fører er ikke "nyttig kunnskap"), og dermed tar prøven frivillig.

Ja, tenkte på og ta en del av navigasjonen ute ombord i en båt. Tror det har bedre effekt enn å sitte inne og lese og prate om det.
Det er jeg enig med deg i. Men det blir vel ganske fordyrende i forhold til klasseromsundervisning med f.eks 25 deltakere?

Helt enig med dere begge, men det er mest opp til den enkelte deltager om man går på kurs "for å få en lapp" - eller om man går der for å lære noe som man kan ha nytte av videre. Å forstå sjømerker og kartsymboler, å foreta en sikker seilas og kunne ta seg frem i mørke etter lykter og lanterner er noe som man godt kan legge grunnlaget for i teoriundervisningen, men det er kun ved praktisk seilas at man virkelig kommer inn i rutinen og blir fortrolig med metodikken.

Det er litt merkelig med forskjellen i holdning når det gjelder ferdsel på sjø og land. Jeg hører ingen som mener at det ville være OK å ha en bilføreropplæring helt uten praktisk øvelse og trening i å håndtere bilen i forskjellige situasjoner. Sogar en liten moped må man ha både teorikurs og praktisk oppkjøring for å kunne ferdes i trafikken med.

Men når det kommer til båt, så skal det plutselig være helt OK med båter opp til 15 meter, med tusen og flere HK og med hastigheter på motorveinivå uten hverken trening eller praktiske prøver. Er det virkelig bare jeg som finner dette litt merkverdig....?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg tok den i forfjor, og fikk bruk for det jeg lærte der allerede første sessongen i form av nattseilas og navigering i mørket.

Jeg leste igjennom boka 2 ganger og var på et helgekurs og tok eksamenpå søndagen, bestod med glans..

VHF eksamen leste jeg å igjennom boka 2 ganger pluss tok et par demo prøver på nett og tok eksamen som privatist på sjøen for alle messa, bestod med glans, hadde 1 feil fordi jeg leste spørsmålet feil..

så jeg kan ikke forstå at de skal være for vanskelige nei..

men det burde vært pålagt x antall timer med praksis føring av båt med en kontrollant ombord spør du meg..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Synes selv det gikk greit med både båtførerprøven og VHFèn.

Var på kurset og repeterte litt dagen før eksamen.

Fikk også pressa gjennom at fruen også skulle være med.

Min eldste datter på 16 år er påmeldt på en ungdomsleir i regi av redningsselskapet hvor de skal ta båtførerprøven samtidig. Skal bli spennende å se hvordan det går.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Jeg var på forhånd nokså klar over at det er å "banne i kjerka" her på Baatplassen å be om enklere småbåtførerprøve. "Alle" vil jo helst fremstå som fullbefarne "skippere".Jeg påstår likevel at det vil bedre sikkerheten til sjøs ved å senke listen, og få mange flere over.Hvor mange av fritidsbåtulykkene skyldes "kompliserte" navigasjonsfeil? Nei, det er nok langt mer menneskelige årsaker. Lenge leve ærligheten!!

Jeg deler ikke din oppfatning. Det er ingen her som har koblet båtførerprøven opp mot å være "fullbefaren" noe som helst. Når "vi" (noen av oss, iallfall,)mener at prøven er for enkel, så er ikke det for å skryte!

Jeg er selv temmelig fersk båtbruker, og ja, jeg leste til prøven, tok sågar et kurs på nett. Det endrer ikke det faktum at prøven er altfor lett og helt uten praksis, du behøver ikke engang å ha satt bena dine i en båt, noensinne!

På et så tynt grunnlag skal du få et "bevis" på at du er godkjent fører av inntil 15m lang båt, og jeg husker ikke hvormange tonn, og så mange tusen hester du bare har motorrom til...

Så jeg kan ikke med min allerbeste vilje se hvordan en enklere prøve skal øke sikkerheten til sjøs. For det er vel det som er hovedmålet?

Snakker om fersk i båt, trenger ikke engang sette sine ben i en båt...Der ser du hele feilen..Jeg har hatt å brukt båt fra jeg var en neve stor men fortsatt må jeg ta beviset. En pengesterk gubbe på 40 kan kjøpe en 40foter uten å ha satt sine ben i en båt å rase tulling. Hele denne greia med båtførerbevis er jo ubruklig når den ikke omfatter alle :headbang:

Redigert av FM 8-12 (see edit history)

Når det blir nevnt at lista kanskje kunne vært lavere, så er det vel tenkt på oss som kjører liten åpen båt, alltid i kjente farvann og stort sett i dagslys på fine solrike sommerdager. Totalt sett så finnes det vel egentlig et flertall av disse båtbrukerne (ikke båtfolk). Bl.a. navigasjonsdelen, og sikkert andre deler (har ikke beviset, og har heller ikke behov)av pensum er uinteressant for mange. For disse brukerne er det rene "trafikkregler" som er viktig å kunne, og resten av pensum kan seile sin egen sjø. Jeg skjønner godt at saken stiller seg anderledes for de som beveger seg over litt større avstander, og kanskje med litt større båt.

Jeg tenkte egentlig at jeg skulle presse beviset på guttungen, slik at han kan kjøre oss voksne dit vi ønsker i vår båt. Det som for meg da virker tungvint er rett og slett å finne et sted å avlegge selve prøven. Han lærer best av egen lesing, så det er "privatist"-prøve som er interessant.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Snakker om fersk i båt, trenger ikke engang sette sine ben i en båt...Der ser du hele feilen..Jeg har hatt å brukt båt fra jeg var en neve stor men fortsatt må jeg ta beviset. En pengesterk gubbe på 40 kan kjøpe en 40foter uten å ha satt sine ben i en båt å rase tulling. Hele denne greia med båtførerbevis er jo ubruklig når den ikke omfatter alle :headbang:

de som lager reglene blir jo selvfølgelig ikke påvirket av de, hadde de blitt det, hadde det aldri blitt obligatorisk... så er en 20-30 år til med neper på sjøen ;)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...