Jump to content

Ny tollbåt skal ta opp jakten på smuglerne

Roger jo

Recommended Posts

Tollvesenet får utvidet flåten med en ny høyteknologisk båt som skal gjøre Skagerrak til et utrygt sted for smuglere. Tolldirektoratet har bevilget seks millioner kroner til den nye superbåten, som nå skal ut på anbud. Båten skal være klar for vannet i 2012, og kommer til å være mye langs telemarkskysten og i Brevik.

http://www.ta.no/nyheter/article5508834.ece

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Dette tror jeg blir bra, da slipper kystvakten å bidra tollvesenet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Seks millioner kroner i investeringer og driftskostnader i millionklassen til å ta Kari og Ola med Øl og skinke fra Danmark. :eek:

Godt å se at den norske stat har sine prioriteringer i orden. :drink:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Seks millioner kroner i investeringer og driftskostnader i millionklassen til å ta Kari og Ola med Øl og skinke fra Danmark. :eek:

Godt å se at den norske stat har sine prioriteringer i orden. :drink:

Det er mange år siden Tollvesenet gikk ut og sa at de driter langt i vanlige folk som har strukket kvoten litt*. De har ingen interesse av å kriminalisere folk som ikke føler at de egentlig har gjort noe galt. Fokuset er på den oraniserte kriminaliteten.

Men, seff, har du med deg litt for mye og blir stoppet i en stikkontroll, så er tollerne uansett nødt til å reagere.

* OK, det var kanske ikke akkurat slik de ordla seg :tongue:

Bundin er bátleysur maður

Jeg tror faktisk ikke helt på dette. Kjenner en som var skipper/kaptein eller hva det nå heter på en kystvaktbåt og de koste seg med å gjør litt jagd på fritidsfartøy.

Har selv blitt stoppet på korsfjorden for kontroll. Tror nok tollere/kystvakten er nok som folk flest. Alle liker å score billige poeng. Og gå etter kvotesyndere er nok den enkleste metoden å få opp statistikken og forsvare jobben sin.

Tror denne båten vil representere lite bryderi for de fleste av oss selv om vi alle må tåle å bli kontrollert fra tid til annen. Det som er problemet mitt er vel at jeg sjelden drar på tur uten en knert på lur her eller der, det er svært trist å bli stoppet å tatt for smugling når det er norske polvarer som står i skapet. Tror det er lurt å ta vare på kvitteringene så en slipper å fortolle norske varer.

Det som er problemet mitt er vel at jeg sjelden drar på tur uten en knert på lur her eller der, det er svært trist å bli stoppet å tatt for smugling når det er norske polvarer som står i skapet. Tror det er lurt å ta vare på kvitteringene så en slipper å fortolle norske varer.

At det gå an å ha en sånn paranoid stat at du skal samle på kviteringer fra en statlig monopol for å ikke ble ilagt avgiften en gang til nå en tollbåt måtte finne på å kontrollere deg når du soler deg på akterdekket utenfor Kristiansand. :puke:

Det har blitt gjennomført revolusjoner for mindre enn dette. :flag::lol:

At det gå an å ha en sånn paranoid stat at du skal samle på kviteringer fra en statlig monopol for å ikke ble ilagt avgiften en gang til nå en tollbåt måtte finne på å kontrollere deg når du soler deg på akterdekket utenfor Kristiansand. :puke:

:lol::lol::lol: ja hva skal en si..heia :flag::flag:

Og det verste er.. det kommer til og bli værre..

Se til og få meldt dette landet inn i EU så vi slipper dette røret..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Med 6 millioner i budsjett regner jeg med at denne båten kommer til å vise til BETYDELIGE resultater. Da mener jeg ikke noen dunker rødvin her og der. De bør virkelig klare å avdekke langt mer alvorlige ting enn noen bokser øl for å si det slik. Jeg er kritisk til dette, men kjenner ikke til hvor mye narkotika, mennesker og våpen som smugles til Norge via sjøveien, så jeg skal vente litt med å latterliggjøre investeringen deres :lipseal::giggle: :giggle:

Å oppdage ufortollete båter er nok et viktig kontrollobjekt.

EU-medlemskap ville gjort den kontrollen overflødig også. Vi hadde ikke bruk for tollvesen nå vi kunne kjøpt båten i Sverige eller Tyskland eller England uten å tenke over innførselspapirer, moms og liknende...

Vi hadde ikke bruk for tollvesen nå vi kunne kjøpt båten i Sverige eller Tyskland eller England uten å tenke over innførselspapirer, moms og liknende...

Er enig i at et EU medlemskap er en fordel, men vi måtte uansett ha hatt orden i papirene... og VAT sertifikat måtte fremlegges, og innførselpapirer likeså. Tror ikke det er rett frem uten papirer i EU..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

og innførselpapirer likeså. Tror ikke det er rett frem uten papirer i EU..

Innførselpapirer er det lite av innen EU.

Hvis en norsk og en svensk lastebil kjører med f.eks nye kontormøbler til Tyskland, så må norske bilen stoppe og håndtere en masse papirer ved grensen. Den svenske bare kjører forbi!!

Vårt firma exporterer EL-produkter til Finland og Sverige.

Finnene orket ikke mere handling av papirer, og de får nå våre produkter via svensk kontor. Da kan produktene sendes direkte til Finland som innenriks.

Dette blir mye extra jobb for sverige kontoret!!

Papirer må medbringes

Leser på int fora, at engelske, franske, tyske, irske, Hollenderne, blir alle kontrolert i kanalen,

Opptil flere ganger av hurtig-gående patruljebåter,fra de landene som skal passe på der nede.

Og de er ikke ute etter Gurgevann, eller noen rullingser, men harde stoffer.

Så sånn er det.

:cool:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Et lite tips til dere mine kjære båtvenner, som jeg mest sannsynlig møter i Strømstad i påsken. Kjøp det dere ønsker på systembolaget, nyt billigdrammen, vinen og øllen. Det som ikke fortæres i den Svenske skjærgården i løpet av påsken melder dere til Tollvesenet og toller det inn. Du ryker nok på noen kroner, men det geniale er at du får en kvittering fra Tollen at varene er tollet inn i Norge. Skjønner tegninga..? Den kvitteringen varer hele sesongen den... :thumbsup:

Denne løsningen funker som bare f...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...