Jump to content

Stasjonær PC ombord - hva velger man?


Framtia

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Med tanke på hvor mye funksjonalitet man har på androide plattformen ifht maritimt bruk så er jo en sånn som dette genial:

 

http://www.dinside.no/910813/evotvo-mk809-etv-mini-pc

 

Bare å stappe inn i hdmi porten, bruker nesten ikke strøm og har nå blåtann slik at en kan koble til mus og tastatur uten noe styr. En slik dings gjør jo i utganspunktet hva som helst bare man installerer rette appen.

 

DX har i mange varianter, pakkepris med tastatur er jo ikke avskrekkende. 425,- med gratis shipping:

 

http://dx.com/p/android-4-1-dual-core-google-tv-player-w-keyboard-wi-fi-bluetooth-1gb-ram-8gb-rom-black-176755?rt=1&p=2&m=3&r=2&k=1&t=1&s=185736&u=176755

 

Eller under 300,- uten tastatur:

 

http://dx.com/p/mk8080b-dual-core-android-4-1-google-tv-player-w-bluetooth-1gb-ram-8gb-rom-tf-hdmi-black-175870

 

Må jo være genialt ha navionics eller tilsvarende på en stor skjerm/tv vha en slik dings. Og snedig å kunne nappe den ut og ta med seg hjem osv.

 

 

Edit: Fin dings å ha med på reise, kan se på netflix osv hvor man vil :-)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mye interessant lesing her. Jeg skal ha Raymarine system ombord. Skal ha en PC på kartbordet, enten lap top eller stasjonær. Skal kjøre MaxSea og antakelig Voage Planner for å overføre data mellom PC og plotter. Skal ha to plottere ombord, plassering ikke bestemt ennå. Muligens en e7 på pidestall og en e125 under hardtop. Eller omvendt. Eller e125 på pidestall og e7 på kartbord.

 

Erfarerer dere at PC er har god holdbarhet? Hva er fordeler og ulemper med stasjonær PC? Hva slags skjerm? Bør marine skjerm velges?

Kan MiniMac være et alternativ? Finnes sw som gjør at man kan kjøre windows programmer på disse

Link to post
Share on other sites

Bare å stappe inn i hdmi porten, bruker nesten ikke strøm og har nå blåtann slik at en kan koble til mus og tastatur uten noe styr. En slik dings gjør jo i utganspunktet hva som helst bare man installerer rette appen.

Helt sikkert bra til sitt bruk, men vi bruker pc´n som backup koblet til Furnuno nettverket og med MaxSea så kan en gjøre det samme på denne som på plotteren, radar med arpa og ais, kartoverlegg, ekkolodd osv.osv Derfor er det pc som gjelder.

 

Mye interessant lesing her. Jeg skal ha Raymarine system ombord. Skal ha en PC på kartbordet, enten lap top eller stasjonær. Skal kjøre MaxSea og antakelig Voage Planner for å overføre data mellom PC og plotter. Skal ha to plottere ombord, plassering ikke bestemt ennå. Muligens en e7 på pidestall og en e125 under hardtop. Eller omvendt. Eller e125 på pidestall og e7 på kartbord. Erfarerer dere at PC er har god holdbarhet? Hva er fordeler og ulemper med stasjonær PC? Hva slags skjerm? Bør marine skjerm velges? Kan MiniMac være et alternativ? Finnes sw som gjør at man kan kjøre windows programmer på disse

Vi bruker, som du kanskje har skjønt, Furnuo på alle enheter og MaxSea spiller godt sammen med disse. Har 12" NN3D plotter ute og Digital Yacht Marine Pc via furuno nettverket nede. Dette har fungert helt fint og er snakker glatt sammen. Alle endringer som jeg gjør på pc´n nede popper automatisk opp på plotteren oppe og vice versa. Fikk opp frustrasjonstrykket hos kona, (som er navigatør) en periode før hun kjønte sammenhengen, da jeg satt nede og manipulerte kursene hun hadde satt i plotteren oppe når hun stod til rors :giggle:

Både den faste pc´n og den bærbare har SSD disker. Pc´n fra Digital yacht var ganske dyr, men skal være laget for maritimt miljø. Ikke desto mindre har vi altså en bærbar Dell som backup. Kan fyre opp alle enhetene og navigere i vildens sky. Funker som smør.

Bruker Finlux 20" 12V tv som pc skjerm og det fungerer helt fint etter at jeg kom på å bruke HDMI tilkobling. Med VGA tilkobling ble databildet dårlig. Kunne valgt en data skjerm siden vi bruker tv veldig lite, men nå er den i allefall der.

 

Med to plottere og pc så får du ganske stort strømforbruk om du kjører alt samtidig. Gjør jo ingen verdens ting på en dagstur, men skal du seile lengre strekk, på et par tre dager eller mer vil du fort merke at det går hardt på strømmen.

Hvorfor to plottere oppe? Vår står på pidestalen og skulle det være nødvendig å ha noe under harddodgeren så kan vi bruke den bærbare, men det har ennå ikke vært noe behov for det. Med Navionics kart på padda har du en mobil plotter om du trenger det.

 

Når vi er ordentlig utpå så settes plotter og pc i dvale modus for å spare strøm. Alle seilingsdata lagres, men ingen av skjermene er på. Kjapt å aktivere den enne eller den andre om en trenger å sjekke ut noe.

Jo mere omfattende nettverk jo mere plass kreves. Med mange enheter tilkoblet må du ofte ha gjerne ha både en og to hubb´er for å få alt kobblet sammen, og det tar fort mye plass.

Link to post
Share on other sites

Takker Gyda :smiley: tanken med to plottere er å ha backup, og en e7 koster ikke allverden. Mulig lap top med Voage Planner og Max Sea gir det samme. Under ht er også ipad med Raycontrol app et alternativ. Lurer litt på hvor holdbare ipad er i marint miljø. Også lurer jeg på om jeg har mest bruk for plotter på pidestall eller under hardtop

 

 

Hvordan henter dere grib filer underveis?

 

Strømforbruk er et viktig tema, og en av grunnene tilat TZtouch fra Furuno ble valgt bort

 

Back up har vi også med papirkart og håndholdt gps :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville tenkt meg litt om før jeg hadde koblet alt sammen i et nettverk. Selv har jeg gått motsatt vei, og fjernet deler av integrasjonen. Tanken er å være mindre sårbar i tilfelle ett eller annet ikke fungerer i systemet. I hvertfall ville jeg hatt et separat system på egen strømforsyning dersom jeg skulle dratt på langtur.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Det er ett firma oppe i Tromsø, husker ikke navnet akkurat nå som selger fine stasjonære pcer, da snakker vi strømforbruk typisk 1,5 ampere, også kommer selvsagt skjermen i tillegg, men den trenger gjerne ikke å stå på hele tiden heller. Jeg tok i bruk en slik for 3-4 år siden og har aldri hatt problemer med den. Skulle jeg bodd i båten ville jeg gått for en slik løsning og heller brukt laptopen som leketøyet. Når man først har kartprogrammet på laptop har man en tendsens å bruke den til alt annet også, og det er gjerne det som gjør at den begynner å tulle etterhvert. Med dedikert fastmontert pc så får du noe som alltid virker, ja selv med Windows!

Du trenger kanskje ikke marine skjerm under dekk, men det er kjekt å kunne dimme ned uansett på nattestid slik at man ikke lyser opp hele salongen.

Link to post
Share on other sites

for unndskylde at jeg ikke orker å lese alle innleggene på min lille samsung androide, men jeg lurer på hvem i dag som kjøper en stasjonær pc hjemme og brgrunnelse for å ha noe slikt i båt? Jeg ser ingen grunn til det og vi bruker data og båt mer enn de fleste her. Vi har litt kraftig bærbar til surfing, nettradio og tv samt noe foto/video behandling. Fornyingen blir en smartpc/nettbrett

Kan supplere lading av dette med et koffertpanel fra jula . For navigasjon brukes kartplotter supplert med papir og pilotbøker.Usb stikk på pc, det fleste nett i eu er nå standard kodet.

Link to post
Share on other sites

Det er enkelt å ordne med å ha flere enheter (har selv plotter ved rattet, PC med OpenCPN på kartbordet, nettbrett med Locus/Navionics, samt minst en mobil med det samme, og det for å rote rundt i Skagerrak). Jeg tenke mer på den videre integrasjonen med f.eks autopilot og annet utstyr. Erfaringen til Rune Aasberg var ganske dyrekjøpt: http://www.seilmagasinet.no/id/36779.0. Skulle det dukke opp en eller annen elektronikkfeil her, bør man ha tenkt igjennom hvilke konsekvenser dette kan få. Forøvrig kan jeg anbefale å høre Tor Hove snakke om hvordan han har lagt opp elektronikken i Elanor.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Også lurer jeg på om jeg har mest bruk for plotter på pidestall eller under hardtop

Hvordan henter dere grib filer underveis?

Vi valgte pidestalen fordi vi da har plotteren rett foran nesen og lett kan betjene den når det ryker og fyker, les: trange farvann hvor fin navigering er det viktigste. Prøv å tenk på hvor du helst vil ha ting plassert når forholdene er de aller værste. Vi synes ikke det var en god ide å ha plotteren under dodgeren for da må en drive å fly frem og tilbake så snart en skal justere på noe og det er ikke så skjelden. Inn/ut på radar zoom, kart zoom, ais target, osv.

 

Gribfiler laster vi ned via wifi forsterker når vi er ved havn og får tilgang. Bruker Digital yacht WL-500 antenne m/ forsterker. Den har vært veldig bra. Vi lå ved kai i Baltasound på Shetland og tok inn knallbra wifi signal fra stedets hotell som ligger minst 300m unna. Måtte bare rusle opp i baren der å ta en øl, så fikk jeg dagens access kode :drink:

Underveis så har vi Iridium 9555 satelittelefon i docking med ekstern antenne som vi bruker. På små gribfiler så går det greit.

Hadde vært fint med noe med større kapasitet, som Iriduim open port, men det koster, også er antenna ganske stor.

Har også HF ombord, men denne har vi ikke brukt til nedlasting, enda.

Seilte mannskap på en Oceanis 46 over Atlanteren, fra øst mot vest, i sommer. Der hadde vi HF radio og lastet ned mail med værruting fra "Fri vind". Det fungerte veldig bra, både HF´en og vær rutingen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er vel Kgs du tenker på Frøken Fryd?

 

http://www.kgs.no/Produkter/Embedded_%20Kontrollere/Embedded_Kontrollere.asp

 

Mye enig med Gyda om plotter plassering. Eg har den på pideatall, den er vribar 360 grader og det er veldig praktisk, men ikke pent. Det er uhyre sjelden vi går uten autopilot. Display til autopilot er montert ved sprayhood og der ser eg også plotteren.

Link to post
Share on other sites

Hva som skal plasseres hvor er en interessant sak å tenke på. Jeg tenker at vi kommer til å sitte mye under HT på langseilinger - derfor fjernkontroll til autopilot her. Mulig at vi bruker ipad med raycontrol under ht. En e125 på pidestall og en liten e7 som backup enten under ht eller på kartbord kan være et alternativ.

 

Skal prøve å få til et skikkelig møte med noen som kan dette godt - så får vi se hvor vi ender. Jeg tenker også at PC løsningene kan kommer etterhvert - det er fortsatt lenge til vi drar på skikkelig langtur. På PC heller jeg mot skikkelig lap top av marin kvalitet. Vi har en "skuddsikker" sak på RS Sundt - tror det er en Panasonic - som vi har hatt i 3-4 år. Den viser ingen svakhetestegn - og den får rista seg godt. Så da kan det bli å få bygd et skikkelig navigasjonssystem fra Raymarine nå som enkelt kan bygges på ved behov.

Link to post
Share on other sites

Ombord her har eg 2 laptoper med OpenCPN, og inatt fikk eg RaspberryPi opp og kjøre med OpenCPN. Ufattelig lite strømforbruk på den RPien, klarer seg med mobillader på 700mA, men krever jo skjerm utenom, eg bruker TVen som skjerm og den bruker max 20W og kan skrus på ved behov. Skulle eg reist på langtur, så ville eg hatt ein laptop ala Toughbook med i tillegg. Og selvfølgelig så hjelper det lite om GPS-antenna tar kvelden, må ha backup der og.

Redigert av JGH (see edit history)

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Mente å huske jeg hadde lest noe om strøm og lap top. Dette er fra sailaway.no HR 39 på lang langtur

Dristig:

Vi har en 3-4 år gammel HP laptop som har bevist at den kan kjøres direkte på 12V (vi klippet pluggen av et adapter). Det reduserer strømforbruketmed 2/3 i forhold til å kjøre via 240 volts inverter og adapter. NB: For å dempe spenningsvariasjoner tar vi aldri ut batteriet når vi kjører direkte. Vi har prøvd også med andre HP maskiner uten noen katastrofer, men våre nyere maskiner trives bedre med høyere spenning enn de 12.6 og oppover som ofte gis direkte. Jeg har nevnt denne løsningen for enkelte leverandører, men de bare himler forskrekket med øynene. Dette er derfor på eget ansvar. Vi kjenner også til at en Acer brant strømforsyningen med samme løsning (ikke på vårt forslag).

 

Forsiktig:

De fleste har lagt merke til at adaptere kan bli glovarme når man kjører på 220-240 volt (energitap). Vi la først merke til at det samme ikke er tilfelle når vi kjørte dem på 110V i USA. Nå har vi kjøpt en liten 110V inverter som benyttes for all PC bruk utenom vår gode gamle navigasjonsmaskin som fortsatt går direkte på 12V. Vi sparer stort sett ca. 1/3 av forbruket med den løsningen - så absolutt verd det.

 

Generelt gjelder det selvfølgelig at redusert "brightness" på skjermen reduserer forbruket.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg får låne en slik snart: http://www.sintrones.com/products/VBOX-3200.php

Tenker å kjøre den med bla. Tiki/AIS osv. Det kan bli spennende å se hva annet den kan brukes til.

Står ikke noe om disk kapasitet på nettsiden, men med en 500GB SSD disk kan dette se ut som en virkelig høydare. Hva koster denne?

Redigert av S/Y Gyda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...