grimstad Startet 1.Mars.2011 Link til dette innlegget Startet 1.Mars.2011 Er det nødvendig å smøre på bunnstoff på hele bunnen hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 1.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2011 tror ikke det nei, det er nødvendig om det begynner å gro under båten. Mulig andre har mer peiling på dette en meg. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 1.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2011 Nei, det er det ikke om man har selvpollerende bunnstoff. Da viker stoffet så lenge det er der. Men man må selvsagt gå over å ta på mer der det har flasset etc. Selv har jeg ikke stoffet på 3år. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 1.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2011 Neida, men om man tar av alt bunnstoff, så legg på et lag med annen farge enn det som er ønsket farge, så legger man på ett eller to lag med ønsket farge. Da kan man se hvor og om det trenges et strøk. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
grimstad Svart 2.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2011 Jeg bruker Maritim's selvpolerende bunnstoff, synes de fungerer veldig godt. Ingen grooing overhode, kun litt grønnt "grass" helt i vannlinjen. Båten ligger på land om vinteren. Håper å få Viknes'en sjøsatt om ikke lenge, bare snøen forsvinner, så kranbilen kan komme til. Flere som har mening om helstoffing hvert år? Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 2.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2011 Trenger ikke å legge nytt bunnstoff andre steder enn der det er slitt vekk. Selvpolerende bunnstoff fungerer vel så lenge det er der. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
finnmarken Svart 2.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2011 Jeg har ikke stoffet hele båten under siden 2004. Jeg har kun flekket. Jeg bor forresten også i Grimstad. Har du båten i opplag i Grømbukt? Sitér dette innlegget Link to post
grimstad Svart 2.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2011 Jess, ligger der, så lovende ut for stoffing idag, men så kom tåka for langt inn. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2011 Jeg tar vannlinja og flekker der det er flasset av. Om det er skade/flasset av i primer-laget, legger jeg på et par strøk med 2-komponent primer før bunnstoff. Om du stoffer alt hvert år vil du etterhvert få et altfor tykt lag ! Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 2.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2011 Stoffer bare vannlinjen og 20-30 cm ned &litt dypere i baugen, 2 strøk selvpolerende. Stoffer også nederste del av kjølen i hele båtlengden + akterut alt frem til propellhylsa. Har båten ute hele året og har ikke problemer med groe. Området under vannlinjen i fra kimingen til kjølen ( ligger alltid i skygge) blir bare flekket litt når det trengs. Her har det lett for å bli lag på lag hvis man stoffer hele båten hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 2.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2011 Jeg har også båten i Grømbukt nå. Ligger i Holvika i sesongen, men jeg starter ikke med båtpussen før rundt påsketider. Håper å få den ut første uka i mai. Har forresten en Fjord 880. Men det blir sikkert greit å stoffe senere i dag. Tåka letter snart. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 2.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2011 Er enig med de fleste her: Er ikke nødvendig å stoffe hvert år. Kun vannlinjen og der det er slitt. Ser i enkelte båthavner at det er en noen som sliter med tykke lag med bunnstoff som begynner å flasse.. Resutatet er at hele bunnen må renoveres for å få nytt bunnstoff til å feste. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2011 Godt å høre ! Eg har fått skeptiske blikk i havna fordi eg ikkje slipper og bunnsmører kvart år. Eg får skiftet anoder av ein dykkerkompis. Så den biten er ivaretatt. Av og til drar han ein børste under båten når vi er på tur i sammen. Blir jo litt gress når båten av og til blir liggende lenge. Hadde den oppe i juli 2010, og da hadde den lagt ute sammenhengende siden april 2008. Allt var perfekt under der, eit par rur på ror og under kjølen, og litt gress. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Snekker'n Svart 2.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2011 Nei, det er det ikke om man har selvpollerende bunnstoff. Da viker stoffet så lenge det er der. Tja, ikke alle har samme erfaring. Slik gikk det da jeg prøve 2 sesonger på samme bunnstoff: Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
FTK Svart 2.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2011 huffda det dær bremser vel godt på farta når du er ute å kjører hehe Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2011 WTF.... kjørt mange timer? Selvpolerende stoff virker når båten kjøres Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Snekker'n Svart 3.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2011 Du peker nok på noe vesentlig. Bildet er av vår Pionerjolle, som akkurat dét året hadde ligget lenge stille. Men, jeg trodde at det selvpolerende stoffet også skulle fungere når båten lå i sin bøye og fikk "vasket seg" i bølgene. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.