Jump to content

Er det nødvendig å smøre på bunnstoff på hele bunnen hvert år?

grimstad

Recommended Posts

Neida, men om man tar av alt bunnstoff, så legg på et lag med annen farge enn det som er ønsket farge, så legger man på ett eller to lag med ønsket farge. Da kan man se hvor og om det trenges et strøk.

Faxen :cheers_wine:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Jeg bruker Maritim's selvpolerende bunnstoff, synes de fungerer veldig godt. Ingen grooing overhode, kun litt grønnt "grass" helt i vannlinjen. Båten ligger på land om vinteren. Håper å få Viknes'en sjøsatt om ikke lenge, bare snøen forsvinner, så kranbilen kan komme til.

Flere som har mening om helstoffing hvert år?

Stoffer bare vannlinjen og 20-30 cm ned &litt dypere i baugen, 2 strøk selvpolerende. Stoffer også nederste del av kjølen i hele båtlengden + akterut alt frem til propellhylsa.

Har båten ute hele året og har ikke problemer med groe.

Området under vannlinjen i fra kimingen til kjølen ( ligger alltid i skygge) blir bare flekket litt når det trengs. Her har det lett for å bli lag på lag hvis man stoffer hele båten hvert år.

Jeg har også båten i Grømbukt nå. Ligger i Holvika i sesongen, men jeg starter ikke med båtpussen før rundt påsketider. Håper å få den ut første uka i mai. Har forresten en Fjord 880.

Men det blir sikkert greit å stoffe senere i dag. Tåka letter snart. :thumbsup:

Er enig med de fleste her: Er ikke nødvendig å stoffe hvert år. Kun vannlinjen og der det er slitt. Ser i enkelte båthavner at det er en noen som sliter med tykke lag med bunnstoff som begynner å flasse.. Resutatet er at hele bunnen må renoveres for å få nytt bunnstoff til å feste.

Godt å høre ! Eg har fått skeptiske blikk i havna fordi eg ikkje slipper og bunnsmører kvart år. Eg får skiftet anoder av ein dykkerkompis. Så den biten er ivaretatt. Av og til drar han ein børste under båten når vi er på tur i sammen. Blir jo litt gress når båten av og til blir liggende lenge.

Hadde den oppe i juli 2010, og da hadde den lagt ute sammenhengende siden april 2008. Allt var perfekt under der, eit par rur på ror og under kjølen, og litt gress. :flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Du peker nok på noe vesentlig.

Bildet er av vår Pionerjolle, som akkurat dét året hadde ligget lenge stille.

Men, jeg trodde at det selvpolerende stoffet også skulle fungere når båten lå i sin bøye og fikk "vasket seg" i bølgene.

Buster X med Yamaha 70

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...