Jump to content

Beneteau oceanis 34, erfaringer?

Crow

Recommended Posts

Hei

Dette er første post på forumet. Jeg konverterer fra motorbåt til seilbåt og har i den anledning veldig lyst til å kjøpe en Beneteau Oceanis 34. I over 90% av tiden kommer det til å bli min kone og meg som kommer til å seile. Er det noen på forumet som har erfaringer med Beneteau 34 og kan svare på om det er et godt valg for en som konverterer og gleder seg til seil, men som ikke har ambisjoner til regatta? Alternativet er en brukt Jeanneau 36i 2007 mod.

Hei, er du båtvant, ville jeg gått for jenneau 36i.Den er like lett å håndtere ,den er ferdig utstyrt,og ferdig med barnesykdommene.Oceanisen må du vel gjerne hente i utlandet, rigges og utstyres.Dessuten er vel de ikke kjent for å seile godt(på kryss).Det er også en fare for at du ha lyst på større båt etter en stund. Jenneau har fast aksling også som jeg synes er ett pluss.Menn bevares det er jo alltid stas med ny båt da.Se litt på seilene att du får seil i god duk som beholder formen i mange år.Det vil gi en behageligere seilas.Dvs.mindre krenging og fortere frem. Dette er mine synspunkt men smaken er så ba!!!osv.Kansje Sun flyer her på forumet kan gi en klar annbefaling :thumbsup:

Oceanis har alltid hatt fast aksling og seil areal på den er 62kvm i forhåld til 63,7kvm på 36i. På kryss er Oceanis ikke kjent for å være dårlig.

Hvis du skal ha bedre seilegenskaper på jeanneau enn nyere oceanis må du velge performance eller sun fast utgaven. Fine jeanneau'er er de som er bygget mellom 1998 og 2005. Syns jeg...

Akkurat her og nå holder jeg en knapp på oceanis hvis de er like store og koster det samme. Noen oceanis seiler dårlig på kryss, f.eks modellene 361 og 393. Mens 343 er helt ok. På beneteau skal du kjøpe First om du er opptatt av at det skal være gøy å seile.

Lykke til. Det er mye å velge i.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Oceanis 34 virker etter min mening like romslig som sun36i innvendig om det betyr noe. Kjøper du ny beneteau så kan du få den levert i Son, evnt kan du hente den selv i Frankrike.

Jeg ville vært i tvil her, kanskje latt pris og utstyr avgjøre, evnt også tatt en titt på Dufour 365 og delphia 33. Det er også fine båter og delphiaen gir et veldig godt inntrykk kvalitetsmessig av det jeg har sett.

Takker meget for responsen. Vi bestemte oss i dag for Beneteau'en. Vi har ikke hatt seilbåt før og synes båten hadde en romslig størrelse ift kostnad. Vi er godt voksne og ønsker en grei båt å håndtere/seile samtidig som vi regner den som en "hytte" på sjøen. Vi henter båten i Kiel i mai. Vi har med oss seilinstruktør som skipper.

Jeg har en oc 37. Denne er mye lik, bare større. Jeg er sikker på at du blir fornøyd med din nye båt. Tror nok at en jeanneau 36i seiler litt bedre enn en oc34. Jeg har ved noen anledninger seilt fra en 36i , men en 37 er jo litt større enn 34.

Gratulerer med ny båt. Det er slør- og halvvindegenskapene som er prioritert på turbåter i senere år. Etter mine begrep er det en riktig prioritering dersom en ikke har regattaambisjoner. Jeg har seilt, og seilt mye sammen med en Oc 39. En herlig båt å seile på slør. I tur sammenheng og særlig på langtur ligger man sjelden å krysser. Det er ikke særlig behagelig over tid for mannskapet og det tar lang tid. Mest vanlig er å bruke motor eller motorseile, eller vente på riktig vind når det er snakk om lange overseilinger.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...