Jump to content

Erfaringer med Rana 16US

Guest g-kros

Recommended Posts

Såvidt jeg husker ble den modellen laget etpar år tidlig på 80-tallet , lenge før skjærgårdsjeep-bølgen tok av ellers.

Rana-Plast på Hemnesberget burde kunne hjelpe deg med mer opplysninger om nødvendig.

Hva angår steglister, hva er det du ønsker å oppnå?

Det skal vel la seg greit gjøre å bygge de opp med f.eks glassfibersparkel.

Men du må nok regne med prøving og feiling når det gjelder størrelse og plassering av listene.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Grunnen til at jeg vil prøve steglister er at båten ligger lavt i vannet.

Dette skroget ligner på en båt jeg hadde en gang, en Lami 420R. Båten din er like flatbunnet som den jeg hadde, den kom opp fra vannet og planet meget lett.

Mulig at jeg er helt på "bær-tur" nå men jeg tror ikke steglister vil gjøre at båten din går lettere og høyere i vannet. Og ville den gått høyere i vannet vil den "slå" enda mere ved litt bølger enn hva den gjør i dag.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Takk for svar igjen. Du har nok et poeng med at båten vil slå mere i bølger, men alikvell tror jeg båten vil gå finere i vannet ved å komme høyere opp. Har sett på andre båter at de ved høy fart får vannstråle kun rett bak båten. På min båt får jeg sprut fra sidene av båten(kryptisk forklart). Legger ved et bilde for å vise bunnen

Bilde

Godt mulig du vil få løftet båten litt mer ut av vannet (og det behøver jo ikke nødvendigvis å bety dårligere sjøegenskaper. )

Den ser jo ut til å være ganske flat bakover så den burde jo løfte seg ut av vannet. Men har også sett båter med sånne skrog nærmest suge seg fast i vannet , med stor våt flate og redusert fart som resultat.

Kan det være at båten er tyngre enn den skal være , pga vanntrukket skum etc?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Tviler på at det er vanntrukket skum i båten siden den har ligget på land i 5-6 år, men det er vel verdt å sjekke. Forøvrig tror jeg at steglister vil samle vannet som presses ut til siden bakover. Dersom det er noen som har prøvd noe lignende ville jeg satt pris på tips :wink:.

Jeg kontaktet forøvrig Rana-plast som skulle sende endel info, så takk igjen for innspill.

Når du får info fra verftet , så ser du hva båten er oppgitt til å veie.  

Her http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=16121 står det at den veier 350kg, tviler sterkt på at den veier så lite nå...  

Hvis båten er skummet , og det har trekt vann , så holder skummet så godt på vannet at det kan være mye igjen selv om båten har ligget tørt&godt på land i flere år.  

Alle båter trekker uansett vann og blir tyngre med tiden, skummet eller ei.

Når det gjelder steglister, så kan jeg tenke meg at noe ala det som er på Scand550/Wester18 kan funke, en litt kraftig list , plassert ganske langt ut mot sida.  Du må uansett regne med at skroget oppfører seg litt annerledes , f.eks i svinger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...