Guest g-kros Startet 19.Oktober.2004 Link til dette innlegget Startet 19.Oktober.2004 Hei! Jeg anskaffet meg en Rana 16US. Lurer på om noen har noe kjennskap til denne båttypen. Vurderer å montere steglister på skroget. Det hadde vært interessant om noen har erfaringer med dette. Her er et bilde: Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2004 Såvidt jeg husker ble den modellen laget etpar år tidlig på 80-tallet , lenge før skjærgårdsjeep-bølgen tok av ellers. Rana-Plast på Hemnesberget burde kunne hjelpe deg med mer opplysninger om nødvendig. Hva angår steglister, hva er det du ønsker å oppnå? Det skal vel la seg greit gjøre å bygge de opp med f.eks glassfibersparkel. Men du må nok regne med prøving og feiling når det gjelder størrelse og plassering av listene. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest g-kros Svart 19.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2004 Takk for tilbakemelding. Grunnen til at jeg vil prøve steglister er at båten ligger lavt i vannet. Ved å montere steglister håper jeg at den vil løfte seg og samtidig gå lettere i vannet(høyere toppfart). Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 19.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2004 Grunnen til at jeg vil prøve steglister er at båten ligger lavt i vannet. Dette skroget ligner på en båt jeg hadde en gang, en Lami 420R. Båten din er like flatbunnet som den jeg hadde, den kom opp fra vannet og planet meget lett. Mulig at jeg er helt på "bær-tur" nå men jeg tror ikke steglister vil gjøre at båten din går lettere og høyere i vannet. Og ville den gått høyere i vannet vil den "slå" enda mere ved litt bølger enn hva den gjør i dag. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Guest g-kros Svart 19.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2004 Takk for svar igjen. Du har nok et poeng med at båten vil slå mere i bølger, men alikvell tror jeg båten vil gå finere i vannet ved å komme høyere opp. Har sett på andre båter at de ved høy fart får vannstråle kun rett bak båten. På min båt får jeg sprut fra sidene av båten(kryptisk forklart). Legger ved et bilde for å vise bunnen Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2004 Godt mulig du vil få løftet båten litt mer ut av vannet (og det behøver jo ikke nødvendigvis å bety dårligere sjøegenskaper. ) Den ser jo ut til å være ganske flat bakover så den burde jo løfte seg ut av vannet. Men har også sett båter med sånne skrog nærmest suge seg fast i vannet , med stor våt flate og redusert fart som resultat. Kan det være at båten er tyngre enn den skal være , pga vanntrukket skum etc? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest g-kros Svart 20.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2004 Tviler på at det er vanntrukket skum i båten siden den har ligget på land i 5-6 år, men det er vel verdt å sjekke. Forøvrig tror jeg at steglister vil samle vannet som presses ut til siden bakover. Dersom det er noen som har prøvd noe lignende ville jeg satt pris på tips . Jeg kontaktet forøvrig Rana-plast som skulle sende endel info, så takk igjen for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2004 Når du får info fra verftet , så ser du hva båten er oppgitt til å veie. Her http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=16121 står det at den veier 350kg, tviler sterkt på at den veier så lite nå... Hvis båten er skummet , og det har trekt vann , så holder skummet så godt på vannet at det kan være mye igjen selv om båten har ligget tørt&godt på land i flere år. Alle båter trekker uansett vann og blir tyngre med tiden, skummet eller ei. Når det gjelder steglister, så kan jeg tenke meg at noe ala det som er på Scand550/Wester18 kan funke, en litt kraftig list , plassert ganske langt ut mot sida. Du må uansett regne med at skroget oppfører seg litt annerledes , f.eks i svinger. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.