loix Startet 2.Mars.2011 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2011 hei, har nettopp byttet olje,oljefilter og diesel filter på min md11c, men jeg synes den ryker endel mer en før, røyken er grå/blå. kan dette bare være dysene som trenger en overhaling? Håper på raske svar :) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 3.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2011 Har du byttet oljetype ? mener da fra mineralsk til syntetisk. Dette kan gjøre at en gammel motor brenner mye smøreolje og ryker. Ryker den mere i hele turtallsområdet? Generelt er det viktig å holde dysene i bra stand. Dysespisser er forbruksvare, og dysene bør sjekkes hvert 4-5 år. Nest etter dårlig kjølesystem er dårlig forbrenning motorens værste fiende. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 3.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2011 Jeg har samme symptomer. En dyse som var spennvill på trykk , samt utslitte avskrapere på ventilføringene.. Sitér dette innlegget Link to post
loix Svart 3.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2011 Har du byttet oljetype ? mener da fra mineralsk til syntetisk. Dette kan gjøre at en gammel motor brenner mye smøreolje og ryker. Ryker den mere i hele turtallsområdet? Generelt er det viktig å holde dysene i bra stand. Dysespisser er forbruksvare, og dysene bør sjekkes hvert 4-5 år. Nest etter dårlig kjølesystem er dårlig forbrenning motorens værste fiende. Jeg bruker 10 30 mineral såvidt jeg husker. har alltid kjørt med det. men den ryker ikke fullt så mye når jeg kjører i gir, som når den står i fri.. må nok bare sende inn dysene Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 3.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2011 Du må nok kanskje hone den å skifte ringer snart. jeg gjorde det på min 11D og den ble helt fin bortsett fra at jeg fikk for store ringer så den skar seg midtfjords en gang vi kjørte den skikkelig god og varm så pass på det. Blå røyk = olje så ett eller annet sted kommer det inn. Det kan være stempelringene eller gjennom ventilstengene. Sitér dette innlegget Link to post
loix Svart 3.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2011 ok. skal det være olje nedi hullet der støtstengene er? det ene hullet til ventilløfteren der støtstanga kommer nedi er ca halvfullt. mens på de 3 andre så er det så og si ingen ting. hva må jeg eventuellt gjøre hvis dette er feil/farlig for motoren? Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 20.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2011 (redigert) Det er veldg lenge siden jeg så ned i en 11D topp så jeg vil råde deg til å snakke med en mekaniker i stedet for å høre på meg, men jeg tar allikevel sjansen på et par velmenende råd. En så gammel motor ville jeg tenkt meg om før jeg la i hendene på et verksted. Du risikerer å brenne av fryktelig mye penger på en gammel sak. Etter at jeg ødela min motor skiftet jeg til en moderne (den gangen rundt 1995) Volvo 2003 og fikk en ny båt. Ikke billig, men deilig. For enda lengre siden hadde jeg en Ballad med en MD6A. Den ga jeg i hendene på et Volvoverksted som fakturerte meg en formue for jobben. De skiftet alt bortsett fra årsaken til at motoren var sliten, nemlig oljepumpa, så da jeg hadde solgt båten traff jeg noen år etter den slukørete kjøpern som hadde måttet overhale den på nytt. Det som er veldig enkelt er å sjekke om ikke det er små gummiringer på støtstengene som skal stopp oljen. Hvis det mangler en slik så har du grunn til å være en lykkelig mann. Redigert 20.Mars.2011 av Sail S (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 20.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2011 ok. skal det være olje nedi hullet der støtstengene er? Dette er ikke noe farlig.. kun olja som spører vippearmene som skal ned i bunnpanna igjen.. Sitér dette innlegget Link to post
loix Svart 20.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2011 takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
tommen81 Svart 11.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2013 mye olje hadde du på motoren md11c Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 12.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2013 (redigert) "Det som er veldig enkelt er å sjekke om ikke det er små gummiringer på støtstengene som skal stopp oljen. Hvis det mangler en slik så har du grunn til å være en lykkelig mann." Det er ingen gummringer rundt støtstengene, olja skal jo helst tilbake til bunnpanna raskest mulig. Du blander nok sammen med gummitetningene som sitter på toppen av ventilstyringene for å hindre at olje renner ned i sylindrene og forbrennes. Redigert 12.Desember.2013 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.