Jump to content

Starte som Yrkesfisker erfaringer?

FTK

Recommended Posts

Heisan.

litt om hvorfor jeg spør, jeg har bestemt meg for og realisere en drømm om og starte som yrkesfisker på egen sjark.

det jeg lurer på er følgene, er det noen her som har gjort dette fra blanke ark? har aldri jobbet på båt før, jeg har lest meg rundt i mange måneder, ringt rundt til fiskedirektoratet, innovasjonen norge og har hatt møter med nav men ingen ser til og komme med konkrete svar på hva man skal gjøre, hvor skal man begynne og svar på alt man bør vite får jeg heller ikke.

jeg har båt, og jeg har mye utstyr.

men det jeg trenger og vite er, hvor skal jeg begynne?

skal jeg registrere fartøyet som fiskefartøy? hviken krav er det til dette? og hvordan kan jeg gjøre dette utn noen informasjon om sjarken jeg har, vet den har vært brukt til yrkesfiske før men har ingen ide hvem som gjorde dette eller hvilket nummer den hadde osv.

kan jeg melde meg i fiskermantallet side b uten erfaringer? må jeg registrere båten først som fiskerfartøy?

hviken kurs MÅ jeg ha? hvilken kurs bør jeg ha?

hva slags utstyr er påkrevd og ha i båten?

gjerne hvilken rekkefølge jeg bør gjøre alt, foreksempel kurs - annet kurs - registrering av båt - fiskermantallet etc.

selling av fisk til mottak, hvordan foregår dette, noen erfaringer?

betaling av skatt og lignene?

hadde vært helt supert om jeg får noen konkrete svar her!

forhåpentligvis fra noen som har vært igjennom det samme :)

takk på forhånd! mvh fredrik

Redigert av FTK (see edit history)

Jeg fåreslår at du tar kontakt med fiskerirettlederen i hjemmekommunen din. Ser at du kommer fra Meløy og der har de egen. Dette er jo et yrke hvor man kan starte i det små og som fritidsfisker kan du jo levere en god del (det er vel nye regler fra i år men før var det 2 tonn rund torsk) Lurt å kontakte lokale fikere og helst ha en kammeratbåt å drive sammen med. Lykke til.

Vet du om sjarken din ble kondemnert/tatt permanent ut av fiskeri? Dersom det er tilfelle kan den aldri mer registreres/brukes til næring. Dersom du ikke fikk info om det når du kjøpte den er den nok sannsynligvis ikke tatt permanent ut av fiskeri.

Hva utstyr du må ha i båten kommer an på størrelse, og ja du må fiskeriregistrere båten din for å få levere fisk med den.

Som eier av en sjark med erverstillatelse(fiskeriregistrert) kan du delta i åpen gruppe. Her kan du fiske oppunder 20t torsk tipper jeg, samt 5t sild og makrell. Det er også fritt fiske for småsjarker på endel arter som krabbe, lyr, sei osv.

Fisken blir solgt gjennom et fiskesalgslag, men du må ha avtale med et mottak for å få levere, når du har det er det stort sett å komme i åpningstidene/avtalt tid og fisken blir sortert og veid på land. Etter det får du en landingsseddel og pengene kommer et par uker senere fra fiskerlaget.

Som fisker på egen sjark er du selvstendig næringsdrivende, skatt betales en til to ganger i året. Dersom du fisker for over 100 000 må du i mva registeret, men da får du også skrive av mva på utgifter.

Som fisker får du også igjen HK avgift ved kjøp av ny motor, samt tilbakeført deler av avgiftene på diesel(mineraloljeavgift).

Dette er ikke noen fasit, er bare ting jeg vet eller antar av egne og andres erfaringer.

Ville først registrert meg som fisker, meldt meg på kommende sikkerthetskurs for fiskere og fiskeriregistrert båten. Alt koster så endel utgifter blir det selv om jeg mener sikkerhetskurset er delvis subsidiert. Det dukker nok opp mye etter hvert som du spør forskjellige instanser. Håper noen arresterer meg om jeg er helt på jordet.

takk for mange gode svar å tips, la dem komme vidre! :)

jeg har planer om og fritidsfiske intill vidre allerede:)

å ja det er forandret så det er bare 1 tonn torsk i år i motsettning til 2 tonn i fjord.

det er også ikke lov og bruke mer en 160 meter torskegarn, i motsettning til i fjord som var 210 meter.

Jeg skal ta kontakt med fiskerirettlederen takk for informasjonen denne hjelper meg nokk på lang vei!

jeg er ikke klarover hvem som driver fiske her i meløy, er faktisk usikker på om det er en handfull engang

vet om 1 person det er alt hehe.

kammeratbåt blir kansje litt vanskelig, men har en far som er ivrig til å være med på have da:)

såvidt jeg vet var sjarken ikke kondemnert/tatt permanent ut av fiskeri, han som solgte den var en gammel mann

som såvidt jeg husker solgte den pga dårlig helse og dårlig tid.

åpen gruppe høres intrisant ut, tror ikke det er mange som bruker den heller..

takk for informasjonen om skatt, det var nytt for meg!

har funnet sikkerhetskurs, men er litt økonomisk i stå da jeg er arbeidsledig og motar trygd.

håper selfølgelig nav dekker dette, noe jeg skal spørre om når jeg har mer informasjon om yrket så jeg ikke føler meg som en dust når jeg spør om hjelp hehe.

sikkerhetskurs for fiskere koster 3700 kroner.

takk runem leser forskriftene nå:)

skibsplast ohoi, tar gjerne imot mer informasjon om ungdomskvote, blir 23 i september, så holder i noen år til!

Hei

Jeg holder til i Gildeskål og tenker i samme baner som deg. tenker på å ta en jobb med 6-7 måneder fri i året og skal kjøpe båt sammen med en kompis sånn at vi har noe å drive med når vi har fri.

Hvis du har en fiskebåt som ikke er kondemnert så er det relativt enkelt å sette denne inn i fiske igjen. Regner med at du begynner med gruppe to kvote i og med at gruppe en kvotene koster mange penger. :) Det er iallefall vår plan.

Parallelt med at du søker om å få båten registrert som fiskebåt så må du melde deg inn i fiskermantallet. Hvis du leter fram det som trengs av info og dokumentasjon i forkant av søknadene dine skal dette gå på 3-4 uker har jeg blitt fortalt.

For å kunne stå på blad A må blant annet følgende kriterier oppfylles:

*Du må ikke ha jobb utenom fiske som tilsvarer mer enn 2/3 av full stilling.

*Du må heller ikke ha lønn eller trygd som overstiger 350 000 pr år.

for å bli ståeende på blad A må du fiske for minst 37 500 brutto pr år.

Du kan få mye mer informajon hos Brita Kroknes på tlf 46847058 eller Alf Humberseth på tlf 46847267 De jobber begge i Fiskeridirketoratet. Brita i Brønnøysund og det hun som hjelper deg og komme inn i manntallet. Dette er ikke en ren innmelding, men et opptak visstnok. Alf sitter på regionskontoret i Bodø. Du kan også ringe fiskeridirektoratet på 03495 og be om å få snakke med kontoret for nordland.

Hvis du er registrert fisker så tror jeg du får det første sikkerhetskurset gratis. Det var i allefall slik tidligere.

Siden du er under nav systemet så ville jeg heller bedt om å få beholde trygden din en periode etter oppstart, som en sikkerhet for deg og ting tar jo alltid litt lengre tid enn man beregner :) Det er i allefall min erfaring.

Visste du forresten at han som fisket mest krabbe i Meløy i fjor fisket for 1,1 million. Det er et fiskeri som forgår 4-5 måneder på høsten. Tidligere så hadde Hitramat en ordning der du kunne få kjøpe krabbeteiner på avbetaling over to-tre år. Dermed tjener du pengene før de må gå ut til bruk. Uansett om du satser på line, garn eller juksa osv så er det mye penger som går til bruk. Vi renger med 250 000 hos oss før vi har det vi føler at vi må ha.

Hvor stor båt er det du har?

Hva slags utstyr har du på dekk?

heisan, hyggelig og se andre i nerheten som prøver samme greia, go informasjon skal kontakte brita kroknes.

har ikke så mye utstyr på dekk da den båten jeg har egentlig bare er en midlertidig løysning, har et lorentzen garnspill, men ingen garngreier og slikt..

av fiskeutstyr har jeg vel samlet lengder med garn på omenntrent en kilometer eller mere nå.

har en del som må gjøres med båten før den skal brukes, som lanterner, dekk belysning, lyskaster, kartplotter og legge nytt dekk og bunnsmøre båten og bytte ut noe småråte.

men som sakt det er en midlertidig løsning til jeg har bedre rå til annen båt.

det jeg er mest nysjerrig på er om det er krav til hvordan båten skal være for og fiskeriregistreres. eller om det enkelt og greit bare er og sende inn skjema?

Redigert av FTK (see edit history)

Vi hadde en tråd fra en som ønsket å starte som deg tidligere.

Her er det som ble sagt om ungdomskvoten når den kom i 07:

- Det er viktig å holde på denne ordninga som gir unge mennesker mulighet til å prøve fiskeryrket. Dette bidrar positivt til rekrutteringa, mener fiskeri- og kystminister Helga Pedersen.

Til sommeren vil ordninga gjelde i perioden fra 23. juni til og med 15. august etter torsk, sei og hyse nord for 62. breddegrad.

Alle mellom 12 og 25 år kan delta, men ordninga gjelder naturlig nok ikke for manntallsførte fiskere. Ungdomsfisket kan drives med stang, håndsnøre, juksamaskin og garn med samlet lengde inntil 210 meter. Videre liner med inntil 300 angler, samt inntil 20 teiner eller ruser. Begrensninga i redskap gjelder per fartøy.

Hold oss oppdatert når du har snakket med fiskerirettlederen :thumbsup:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Hvor i meløy er det du holder til. Der er en kar på 23 (tror jeg) som holder hus på Grønøy. Han har nettopp sluttet som snekker og kjøpte seg båt. Han virket som en skikkelig tøffing. Kjenner du han?

Vi satser også på å kjøpe noe billig billig, med mest mulig utstyr. Siden vi har jobber utenom tenker vi at vi skal investere alt vi fisker for. Så kan vi oppgradere med bedre båt etterhvert.

Tror ikke ungdomskvote er noe å tenke på for deg. så lenge du har en båt så kan du jo bare melde deg inn og få gruppe to kvote.

Vet størrelsen :)

Torsk:

båt opptil 8 meter 20 tonn

8-10 meter 28 tonn

10-11 meter 32 tonn

På sei og hyse er det fritt fiske inntil det blir stopp (nasjonale kvoter). Er ikke helt inne på dette enda. Men du har garantert kvote selv om det blir stopp i fisket

Garantert på sei

opptil 8 meter 14 tonn

8-10 meter 20 tonn

10-11 meter 22 tonn

Garantert på hyse:

opptil 8 meter 12 tonn

8-10 meter 15 tonn

10-11 meter 16 tonn

Er litt usikker på seitallene, forsto ikke kladden min helt :) Alle kvantumene jeg har oppgitt her er rund vekt, og for torsk må du dele tallet med 1,5 for å finne ut hvor mye sløyd hodekappet torsk du kan levere. Tror kanskje der er en litt annen faktor for sei og hyse, men husker ikke dette nå. Ellers er der jo masse annet uten kvote du kan fiske på, men husk at der finnes fredningsbestemmelser for i allefall kveite og breiflabb.

Redigert av glalaksen (see edit history)

ja reglene er jeg fult klarover:P

her er minstemål om du ikke viste det

Torsk 44cm

Sei 32cm

Hyse 40cm

Kveite 80cm

Blåkveite 45cm

Breiflabb 60cm

Rødspette 29cm

Skrubbe 20cm

Andre flyndrer 30cm

regner med man kan levere skrubbe, rødspette breiflabb og kveiter i åpen kvote i tilegg ja?

trudde forrestn ikke felleskvote var så stor, men den må vel deles på et par fiskere åsså da.

lurer på hvordan man kan vite hvor mye gjenstår hvis det er slikt at man må deles på den?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...