Jump to content

Starte som Yrkesfisker erfaringer?

FTK

Recommended Posts

• 4 uker senere...

Heisan dere som følger med, beklager at jeg har vært borte så lenge!

har tatt en ny vending i prosjektet mitt om og starte som yrkesfisker.

tok kontakt med MNU (Meløy Neringsutvikling) som vistnok har hjulpet mange flere fiskere og starte opp.

Kommunen bistår med 50,000 i starts kapital for lån til fiskefartøy, har funnet fiskefartøy til rundt en halv million jeg skal søke lån om.

Di som jobber i MNU er behjelpelige med og sette opp budsjett og gi informasjon man nødvendigvis ellers ikke viste.

Får også hjelp til og søke om lån fra dem og skrive søknad.

Båten jeg har øynene på er fult utstyrt med garnhaler, hjelpemann, garngreier, garnrenne, 2stk juksamaskiner bj5000, vhf, gps, autopilot, kartplotter, radar og mye mer, tilogmed følger det 40 torskegarn, båten er fiskeri registrert i tillegg til dette.

det er også en plastbåt..

viksund 27 som er bygget som fiskebåt.

har en tilsvarene båt jeg også er intrisert i med tilsvarene utstyr, selfa 28 sjark:)

viste seg at båtførerprøven jeg tok på ungdomskolen ikke gjelder så jeg må ta den på nytt i løpet av nermeste fremtid.

skal også på sikkerhetskurs for fiskere i perioden 11-15nde April i Bodø.

i tilegg til dette må jeg ta VHF Kurs i nermeste fremtid.

for og oppsummere enkelt:

kurs nødvendig er.

Båtførerprøven

VHF Kurs

Sikkerhetskurs for Fiskere

For og få tildelt tilgang på gruppe2 kvote må man stå i Fiskerimantallet blad B og ha erverv på båt som er fiskeriregistrert.

ellers er jeg veldig nysjerrig om andre yrkesfiskere har noen informasjon om hvor mye fiskebruk jeg vil behøve?

er

50 torskegarn

20 kveitegarn

30 teiner

nokk?

føler selv at jeg trenger flere krabbeteiner, men usikker på tallene.

noen som vet om jeg bør få fjordgarn eller andre garn til fiske av sei?

tiligere har jeg bare brukt torskegarna mens jeg har amatørfisket..

er det noe storfiske av breiflabb i meløy kommune?

har selv flere flabbgarn fra førav men har aldri brukt dem.

Hilsen Fredrik:)

og glalaksen, da jeg var i møte med MNU sa dem at det ikke lengere finnes en fiskerirettsleder i meløy kommune.

så jeg vil ikke forsøke og spore opp hvem som eventuelt har vært det heller.

Redigert av FTK (see edit history)

Hei igjen

Så gøy at du får så god hjelp av mnu.

Når det gjelder bruket ditt så tror jeg du må regne med minst 200 krabbeteiner. Du skal vel sette ny fangst rekord? Jeg vet at før kunne du få dem på avbetaling fra hitra mat. Så slipper du å investere mye på en gang. En fisker som levert flabb på fiskebruket mitt dro 800 garn. De var to ombord i en 42 viksund.

Jeg dro fire garn i dag. fikk rundt 150 kilo sløyd torsk.

Hei FTK, jeg er sånn ca i samme båt som deg om dagen, men skal starte med en litt eldre og mye billigere båt da. Har nå kommet dithen at jeg skal sende inn skjema for innmelding i merkeregisteret, men enten er jeg blind eller så er sidene til fiskeridirektoratet veldig rotete. Vet du hvor dette skjemaet skal sendes? På forhånd takk :)

hei glalaksen!

syntes 200 teiner hørtes ekstremt ut hehe

jeg har aldri fått noe mye krabbe i teinene mine da, så kansje det stemmer

i fjord var jeg og dama mi ute i småbåt og raket krabbe, vi raket 50 kilo på en halvtime, så krabbe finnes det jo mye av.

men torsk derimot ligger jeg på gjennomsnitt 50 kilo i 3 garn det er jo ca 16 kilo per garn, ikke stort og skryte av, men jeg har enda ikke gådd ut til dær mestepartn av torsken finnes utenfor reipå området, tar en timestid og gå dit med sjarken, etter sikkerhetskurset får jeg prøve litt dær for og se hvor mye jeg får.

om jeg da fortsatt ligger på 16 kilo per garn vil jeg trenge omkring 25 garn for og tjene rundt 5500 kroner om dagen på minstepris, 50% til fartøysandel og litt til skatt så ligger jeg på rundt 2000 kroner dagen i personlig intekt, dvs rundt 40tusn i månedn etter skatt i personlig inntekt og 40000 i fartøysandel.

sånnsett tror jeg torsken blir dekket fint av 50 garn.

men hvordan er garnfiske etter sei?

kan jeg bruke samme garna eller blir seien litt for små til dette?

noen som fisker kveite med garn og vet sånn ca hvor mye dere får dær?

forresten så er 150 kilo torsk en mega fangst glalaksen, gratulerer :D

jeg tror et par hundre teiner er riktig hvis du skal tjene litt penger når du er på havet. Han på samme alder som deg som har startet som fiskeer ut fra Grønøya fortalte at 75% av krabbefangsten hans i fjor, tok han den siste 25% av tiden han var ute med teinene. Måtte lære seg hvor og hvordan.

Hvis torskgarna dine ikke er for "storbeinte" kan du vel godt bruke dem etter seien. Er jo den over 2,3 kg sløyd du vil ha. Er jo like mye arbeid med en liten som en stor fisk, men mye mindre penger i en liten fisk.

Tror også du må regne med at det meste av torsken er borte fra Reipå når påsken er over. Kommer til å dabbe godt av i allefall. Du får gjøre som smurfene i Stamsund, når fisket var så dårlig at de andre fiskerne lå på land og ventet på mer fisk. Satte de bare dobbelt så mye garn og fikk brukbar fangst alikevel.

• 1 måned senere...

Heisann gutter

Faar först beklage at jeg ikke har et norskt tastatur paa pc-en min, men haaper at dere kan lese dette likevel :smiley: Skriver fra Island forresten og ramlet innom her naar jeg sökte opplysninger paa internettet. Det er en ting jeg lurer paa og haaper at dere kanskje kan være saa snille aa hjelpe meg med aa forstaa; de kvotene dere snakker om her gjelder bare nord for 62 breddegrader men hvilke regler gjelder om fiske sör for 62 breddegrader? Ligger ikke f.eks Aalesund sör for 62 breddegrader?

Og en annen ting; hvis f. eks jeg har lyst a bli en yrkesfisker nord for 62 breddegrader, da maa jeg vel söke om aa faa tildelt kvote hos Fiskeridir eller aassen fungerer det egentlig?

Linda :sailing:

• 2 uker senere...
  • 6 år senere...

Heisann,

hvordan ligger dere an PR idag? :-)

tenker å starte opp jeg også.

Tenker å starte AS og investere i båt til par mill. Kommunen dekker egenkapital opp til 500,000kr

jeg har fagbrev innen feltet og nødvendige kurs :p

tenkte å drive med minst 200teiner og en del garn - litt usikker på hvor mye :p

Redigert av kim.kjeøy
Legge til mer info (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...