henboe Startet 19.Oktober.2004 Del på Facebook Startet 19.Oktober.2004 Hei, har et vp 280 drev. og når jeg tok båten opp, så jeg at drivknutebelgen hadde revnet på den ene siden ... men, er det da garantert at jeg må skifte lager o.l, eller tåler dette litt sjøvann? den tok ikke inn noe vann, og ingen ulyder (enda)... Sitér dette innlegget Link to post
HaJ Svart 19.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2004 Kan ikke svare på om du må skifte ut noe eller ikke, men er det mindre enn to år siden du byttet belgene dine, ville jeg tatt dette opp med forhandlersom reklamasjon. Belgene anbefales byttet annen hvert år, og skal minst ha en levetid på to år. Som med det meste annet er det antagelig lagt inn en sikkerhetsmargin her slik at den relle levetiden nok er noe lengre. Håper skaden nylig har oppstått slik at det klarer seg med en grundig spyling/rengjøring med ferskvann. Kanskje en ide å spraye med VD40 e.l.? Sitér dette innlegget Hjemmeside/blogg Link to post
henboe Svart 19.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2004 Kan ikke svare på om du må skifte ut noe eller ikke, men er det mindre enn to år siden du byttet belgene dine, ville jeg tatt dette opp med forhandlersom reklamasjon. Belgene anbefales byttet annen hvert år, og skal minst ha en levetid på to år. Som med det meste annet er det antagelig lagt inn en sikkerhetsmargin her slik at den relle levetiden nok er noe lengre. Håper skaden nylig har oppstått slik at det klarer seg med en grundig spyling/rengjøring med ferskvann. Kanskje en ide å spraye med VD40 e.l.? De ble nå byttet i mai i år, da båten ble sjøsatt.... komme med en revnet belg til en vp forhandler og be om refusjon er som å levere inn en bil etter 6 mnd og ville heve kjøpet... ville nok ikke få noen kroner der nei.. Sitér dette innlegget Link to post
HaJ Svart 19.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2004 Jeg ville tatt den turen til forhandleren likevel. Så fremst belgen ikke ble skadet under montering ville jeg krevd ny belg. I tillegg kan du jo få merkostnader dersom du må bytte lager m.m. Men det er jo ikke særlig trivelig dersom du må for å bli hørt. Har du sjekket i kategorioversikten? Der er mange emner om VP og drev. Håper du får noen konkrete svar etter hvert som kan være til hjelp. Sitér dette innlegget Hjemmeside/blogg Link to post
Jorg-1 Svart 19.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2004 Pleier å skifte lager ihverfall hvert 4.år og belg hvert 2.år. Sesongen er for kort til å måtte løfte båten opp midt i sesongen . Har forøvrig selv hatt stor skade etter at lager gikk føyka...uten noe særlig forvarsel i form av ulyd. Måtte skifte hele svinghjulshuset også. Men lageret det her er snakk om er en kost på under 100,- lappen pluss to simringer og to segringer til noen få kroner.Også er greia at man benytter ordentlig fett som tåler turtall. Her er det jo snakk om mer enn 5000 rpm......så ikke bruk vanlig hjullagerfett av den typen man bruker til bil. Med hilsen Jørgen Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Trophy Svart 20.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2004 Hei, har et vp 280 drev. og når jeg tok båten opp, så jeg at drivknutebelgen hadde revnet på den ene siden ... men, er det da garantert at jeg må skifte lager o.l, eller tåler dette litt sjøvann? den tok ikke inn noe vann, og ingen ulyder (enda)... Noe lignende skjedde med meg i sommer, men jeg oppdaget det ikke før det ble ulyd. Kom ulyd når jeg svingte eller tiltet drevet. Det viste seg at lager(gimbal bearing) var kaputt. Skiftet lager, 2 simringer på aksel og fikk sjekket knuten av en som hadde peiling. Aksel/knute var ok så den ble rengjort og smørt. VILLE SKIFTET LAGER Det var fort gjort på mitt cobra drev. Selv hadde jeg forestilt meg at dette ble kjempedyrt når jeg hørte ulyden, men det ble det ikke Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
henboe Svart 20.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2004 Noe lignende skjedde med meg i sommer, men jeg oppdaget det ikke før det ble ulyd. Kom ulyd når jeg svingte eller tiltet drevet. Det viste seg at lager(gimbal bearing) var kaputt. Skiftet lager, 2 simringer på aksel og fikk sjekket knuten av en som hadde peiling. Aksel/knute var ok så den ble rengjort og smørt. VILLE SKIFTET LAGER Det var fort gjort på mitt cobra drev. Selv hadde jeg forestilt meg at dette ble kjempedyrt når jeg hørte ulyden, men det ble det ikke Er det vansklig å skifte dette lageret (i skjoldet?) selv da? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 20.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2004 Er det vansklig å skifte dette lageret (i skjoldet?) selv da? Jeg har en bekjent som er mercruiser mekaniker. Han utførte jobben rimelig og raskt. Selve lageret tok han ut med en ters, rengjorde litt og satte det nye inn med hånden og banket det forsiktig på plass med et "rør". Så brukte han den "saken" som de bruker for å sjekke opprettingen med. Brukte i underkant av 1/2 time på denne operasjonen. Vet ikke om det er sånn på VP. Tror ikke jeg ville forsøkt å gjøre det selv. Lageret mitt skulle også passe mot en smørenippel.Be om et tilbud hos VP og forklar dem grunnen til havariet. De burde i hvertfall møte deg på halvveien. Burde ikke bli dyrt uansett hvis båten ikke står milevis fra VP. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Kotnes Svart 20.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2004 Mener å huske at belgene er merket med ordet top og det merket skal være øverst på belgen når den er satt på plass. Ellers kan belgen revne ved tilting av drevet eller sving. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Solo Svart 20.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2004 :crazy:Dersom det var et autorisert Volvo verksted som byttet belgene dine så ville jeg gått tilbake til de.Belger skal holde i mange år men anbefales byttet 2.hver år..iallefall knutebelgen.Her på kysten hos oss er det flere som har hekkaggregat og vi lar verkstedet her skifte belgene da vi har en mulighet å gå tilbake dersom slike ting som har skjedd hos deg oppstår,men det vil jo alltid bli litt . Sjekk iallefall at belgen opprinnelig er montert riktig..'TOP' opp før du klager. Egentlig er bytte av belgene ikke noen heksekunst men rimelig trangt å komme til. Har ingen erfaring med havari av belger. Lykke til SOLO Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 20.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2004 Er det vansklig å skifte dette lageret (i skjoldet?) selv da? Nei...kan man skifte olje og tennplugger på bilen sin så kan man også skifte dette lageret. Først kjøpe 3 segringer,2 simringer og et lager. Verktøy: Simringuttrekker og rett segringstang,wisegrip og en dor samt hammer/klubbe. Først fjerne simring nr.1. Deretter fjerne to stk segringer. Sette på wisegrip på splines med to småstykker aluplater imellom og knakk forsiktig til på wisegrip slik at aksel og lager følger med ut.(Gjelder liksom å få sjokket dette ut av svinghjulshuset.) Så fjerner man segring nr 3 (på aksel) og slår ut aksel av lageret. Samme metode for innsetting men må huske at dette lageret skal bade i ordentlig fett beregnet for dette formål.(Tåle turtall). Den siste simring som settes i anbefales og snu med fjær utover. Dette for å stoppe event vann. (simring montert denne vei øker mothold av vanntrykk som vil inn i lageret. Skulle man være uheldig og pumpe for mye fett inn gjennom smørekoppen så er sjansen mindre for at man presser av den ene simringen.) Dette er erfaringer gjort på dobbelinstallasjon Volvo Penta 280 drev. Mvh Jørgen Også gutter (og jenter): Ha med en hjelpemann for av og påmontering av drev. Har hørt mange AU....F... i båthavner om våren. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
henboe Svart 20.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2004 :crazy:Dersom det var et autorisert Volvo verksted som byttet belgene dine så ville jeg gått tilbake til de.Belger skal holde i mange år men anbefales byttet 2.hver år..iallefall knutebelgen.Her på kysten hos oss er det flere som har hekkaggregat og vi lar verkstedet her skifte belgene da vi har en mulighet å gå tilbake dersom slike ting som har skjedd hos deg oppstår,men det vil jo alltid bli litt . Sjekk iallefall at belgen opprinnelig er montert riktig..'TOP' opp før du klager. Egentlig er bytte av belgene ikke noen heksekunst men rimelig trangt å komme til. Har ingen erfaring med havari av belger. Lykke til SOLO Den ble montert av undertegnede, men korrekt montert med top opp, og hele sulamitten. Det skjedde nok i juli da jeg hadde tiltet drevet litt opp for rengjøring, og glemte og ta det ned.. og alle vet jo hva som hender en påhenger uten og sette på sperren, når man drar den i revers.... var nok dette bykset som gjorde at det revnet tenker jeg... men det jeg primært lurte på er om noen her har hatt samme problem, og klart seg uten å skifte dette fordømte lageret.. båten min er på en øy, og pelle av drev og skjold for å få det til byen er ikke bare bare---- Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 21.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2004 Oppps....for å skifte lager...så er ikke det montert i skjoldet,men i svinghjulshuset. Skal du derimot ta med deg den delen som lageret sitter i....ja,da har du jobben. Da må motoren ut. Øh...det kan ikke være en høytrykkspyler som har lagd revnen? Skulle ikke revne selv om du slår bakk og drevet spretter opp!!! Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
henboe Svart 22.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2004 Oppps....for å skifte lager...så er ikke det montert i skjoldet,men i svinghjulshuset. Skal du derimot ta med deg den delen som lageret sitter i....ja,da har du jobben. Da må motoren ut. Øh...det kan ikke være en høytrykkspyler som har lagd revnen? Skulle ikke revne selv om du slår bakk og drevet spretter opp!!! mulig at høytrykks-spyleren gjorde det.. var ikke jeg som spylet den, men det er vel en form for tetting mellom akselen ut fra motor, og gjennom skjoldet?? er vel ikke bare belgen som skal holde dette tett?? Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 22.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2004 Joda...her sitter det ikke bare en men to simringer før vannet havner inn ved svinghjulet. Så lenge drevet er montert så stikker huben/flensen (som sitter på aksel/splines fra motor) innenfor den bakerste simringen. Hvis simringene gjør jobben sin, så er det ingen fare....når belgen brister.... bortsett fra at drivknutene har surra rundt i vann da!!!!!! :nono: Jeg ville byttet dette lageret regelmessig.Som før nevnt...selv om alt ser fint ut ved inspeksjon...hvert 4.år. Det er min oppskrift på en kort sommer som ikke bør bli kortere. Mvh Jørgen Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
henboe Svart 23.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2004 Joda...her sitter det ikke bare en men to simringer før vannet havner inn ved svinghjulet. Så lenge drevet er montert så stikker huben/flensen (som sitter på aksel/splines fra motor) innenfor den bakerste simringen. Hvis simringene gjør jobben sin, så er det ingen fare....når belgen brister.... bortsett fra at drivknutene har surra rundt i vann da!!!!!! :nono: Jeg ville byttet dette lageret regelmessig.Som før nevnt...selv om alt ser fint ut ved inspeksjon...hvert 4.år. Det er min oppskrift på en kort sommer som ikke bør bli kortere. Mvh Jørgen Takk for opplysningene Jørgen. Da kikker jeg nærmere på dette ved påsketider! Sitér dette innlegget Link to post
viking87 Svart 23.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2004 En ting som kan skade belgen er dersom fjæren som sitter inni belgen blir plassert feil. Hadde et 290 drev, der jeg ble ops på at dersom denne satt feil ville enden på fjæren kunne gnage på belgen når en tiltet eller svingte på drevet. Husker ikke hvordan denne helst skulle plasseres, men det ser ein når ein monterer dette og svinger og heiser drevet for å se hvor den gjør minst skade, for å si det slik. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.