Jump to content

Regina af vindø 40 vs CR Yachts CR400DS?

Enzo

Recommended Posts

Jeg er i UK akkurat nå og ser på båter, har i dag sett på en CR400DS og kom til å tenke på at den ligner endel på Regina af vindø 40.

Men ser på spesifikasjonene at det er en litt merkelig forskjell på disse to.

Regina af vindø 40 veier 11600kilo med 3500kilo i kjølen, den stikker 1,75m

CR400DS som er like lang og også er en DS som for et utrent øye kan forveksles med reginaen den veier 7800kg med 3300kilo i kjølen og stikker 1,80m. Det er altså 200kilo forskjell i kjølvekt men nesten 4tonn forskjell på vekten på båten, alt dette kan ikke være regnskog for det er mye treverk i CRbåten også.

Er det noen som har peiling på hva grunnen til vektforskjellen kan være ?

En Hanse 400 veier 8,4 tonn. Mitt tips går på at CR400DS veier betydlig mer enn 7800 kg... Ellers må den være bygd i lettvektsmaterialer, kjenner ikke båten... Litt spesielle vekter på disse båtene 440 veier 10 tonn, altså 2,2 tonn mer, men kjølen veier 1,5 tonn mer så 4 fot mer båt veier altså bare 700 kg... Hmmm...

Siden jeg kjenner Hanse, 3 fot større Hanse 430 vs 400 veier 2,5 tonn mer og bare 500 kg mer i kjølen. Dvs 2 tonn tyngre båt for 3 fot, CR klarer 4 fot på 700 kg:)

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Du må nok regne med at Windø'en er tregere, men ingen av disse er noen regattabåter. Jeg så på Arconaen i sin tid, men kom til at 40' ble litt trangt for DS, men det er jo en smaksak. Når det gjelder god gammel Orustkvalitet er det ingen tvil om hvem som vinner.

Er det oppgitt vekt med fulle tanker ?

Er det stor forskjell på tankvolum ?

Motorstørrelse ?

Batteribank ?

Vekta er selvsagt uten fulle tanker på begge, CR har rundt 40% mindre tanker enn reginaen.

Motorstørrelsen er vel den samme ? 55hk på begge eller kanskje reginaen har 75hester, gidder ikke å sjekke men det vil uansett ikke utgjøre 4000kilo selv om det er litt mer batterier i reginaen.

Men Enzo, 40 fot blir vel litt smått ?

For smått til å gå ombord å se på :worry:

En Hanse 400 veier 8,4 tonn. Mitt tips går på at CR400DS veier betydlig mer enn 7800 kg... Ellers må den være bygd i lettvektsmaterialer

Og det er vel mye av filosofien til CR , det å bygge lette raske båter. Hanse 400 er jo en mye større båt også så den veier nok endel mer, 8400kilo er vel også brosjyrevekt og ikke reell vekt ?

Du må nok regne med at Windø'en er tregere, men ingen av disse er noen regattabåter. Jeg så på Arconaen i sin tid, men kom til at 40' ble litt trangt for DS, men det er jo en smaksak. Når det gjelder god gammel Orustkvalitet er det ingen tvil om hvem som vinner.

Begge bygges jo på Orust da men kvaliteten er helt sikkert høyere på regina enn på CR, CR er nok også betydelig raskere.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...