Jump to content

Yamaha 6hk 1978mod går ikke skikkelig råd?

Diddn

Recommended Posts

Nei da, ikke kjøp ny. Prøv å pumpe bensin med belgen på besinslangen mens motoren går. Hvis den ikke stopper, så er det membranen i bensinpumpa som er gåen. Veldig billig og enkelt å fikse.

-Min båt er så liten og havet så stort.

Tusen takk for alle råd så langt.

Jeg har vært inne på tanken om å rense forgasseren, bensinfilteret og bensinslangen byttet jeg i dag.

Jeg skal rense forgasser og bensinfilter og prøve igjen. Jeg har også tenkt å prøve å pumpe bensin når motoren går.

Så får vi se om det går an få den til å gå pent da. :thumbsup:

Redigert av Diddn (see edit history)

Når den dør, er den da vanskelig å starte igjen med en gang, eller kan du fyre den og den gjør det samme?

Gøyale alternativer da er at den blir for varm (lett å sjekke, hiv litt vann på blokka og se om det fordamper) eller at du plutselig ikke har gnist når den blir for varm (også lett å sjekke, ha en ekstra plugg og sjekk gnisten rett etter stopp)

Kanskje pumpa på slangen er deffekt. Om den er sliten mener jeg å huske at det kan gi slike symtomer. Biltema har løse - kapp av og sett på med slangeklemmer.

Dette er jo en totakter. Får den god bensin med olje og god gnist klarer du knapt å ta livet av den.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hei den er vanskelig å starte etter at den dør ut(må dra tre -fire ganger, med /uten choke og pumpe for at den skal starte igjen) , jeg har byttet bensinslangen så jeg tror ikke det er den.

Det er god gnist også, har prøvd med gnisttester.

Jeg har ikke renset bensin filteret eller gasseren etter at jeg fikk motoren.

Motoren får kjølevann.

Tusen takk for alle råd så langt. :thumbsup:

Hei!

Jeg ville først og fremst tatt av flottørkammeret og sjekket om det ligger møkk/fint "sandstøv" nedi her. Hvis dette er tilfelle kan nemlig skitten resultere i at flottørnåla går så tregt i dysa at den blir hengende igjen i øvre/stengt stilling. I så tilfelle får ikke motoren bensin. Når du så driver og starter og "herjer" litt med den kan dysa løsne, slik at det igjen fylles bensin i flottørkammeret - og motoren går - inntil flottøren stenger på nytt.

Lykke til!

• 4 uker senere...

Hei nå har jeg renset forgasseren, startet den og etter en stund gikk den som den skulle. Trodde jeg, den gikk fint på tomgang en stund og etter det dauet den. Den startet med en gang etterpå med gasspådrag. Den går ujevnt på tomgang. Den røykte veldig mye, men tror det er for mye olje i bensinen. Det var veldig mye olje/eksos i vannet da jeg tok den ut av tønnen. Vannet var svart og så ut som olje i vannet.

Den er teret hull i dekselet på undervannshuset hvor den suger inn vann.

Motoren hadde varmt kjølevann etter en stund.

Noen som har noen råd?

Mvh Diddn :thumbsup:

I dag har jeg vært ute og prøvd motoren på båten. Den fikk ikke skikkelig turtall på full gass i gir. Jeg mistenker at det er feil blandingsforhold mellom bensin og luft. Er det noen som vet grunn innstillingene for blandingsforhold mellom bensin og luft ?

Svar mottas med stor takk på forhånd

Høres ut som problemet er forgasseren.

Hadde en 4 hk, den døde når den fikk litt turtall også ble den tung å starte igjen. Bytta tennplugg men det hjalp ikke.

Så skrudde jeg ut forgasseren å gjorde den ren, og etter det gikk den som ei klokke. Prøv å gi choke når den er på vei til å stoppe, det kan hjelpe.

Hei takk for tipsene og rådene så langt. Jeg har renset forgasseren, og den starter og går men den får ikke fullt turtall når den er i gir. Det gjør den når den står i fri. Jeg lurer derfor på om det er blandingsforholdet mellom luft og bensin som er feil? Er det noen som vet hva som er grunn innstillingene for blandingsforholdet mellom luft og bensin?

Svar mottas med stor takk på forhånd

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...