Jump to content

Toppakningssett Mercruiser 3,6D/BMW D636, delenummer?


snod

Recommended Posts

Hjelp!

Er det noen som har handlet toppakningssett til mercruiser eller BMW 636D dieselmotor før?

 

Jeg er ganske frustrert for tiden over hvor vanskelig det er å handle toppakningsett til motoren min. Det startet med at jeg hentet fram deleliste til topplokket på Mercruiserparts.com. Her ser jeg at en stk topppakning koster 70$. Altså ca. 3300 NOK for komplett sett.

Heldigvis lister de også opp et pakningsett til 190$. Jeg ringte opp min lokale Mercruiser forhandler og ba om pris og liste over deler i settet.

Pris var enkelt, ca. 1200 NOK, men innholdet i settet klarte de ikke å informere om. Kunne ikke engang si om det var til topplokk eller noe helt annet...

 

Kontaktet så først en forhandler som driver med både BMW og Mercruiser deler, informerte om serienummer på motor og spurte om de kunne framskaffe pakningsett. Fikk til svar at de måtte sjekke noen gamle mikrofilmer på BMW motoren, men at han skulle ta kontakt igjen, men nå har det gått to dager uten at de har ringt.

Sendte samme dag en forespørsel til VMdieselspecialist i UK som hevder at de har stor ekspertise på alle VM motorer. Heller ikke her her har jeg fått noen tilbakemelding.

 

Hvordan kan det være så vanskelig å skaffe info! :headbang:

 

Så nå er dette forumet siste håp... Er det noen som kan informere om delenummer på pakningssett som inneholder det jeg trenger for å ta av toppene?

Tips om forhandler som vet litt mer om om mercruiser deler mottas også med evig takknemlighet.

Link to post

Deler til 636 står i utgangspunktet stort sett kun som "på forespørsel" eller "utgått" i Mercruiser sitt system.

 

Disse motorene ble først produsert av BMW, senere kjøpte Mercury fabrikken i Belgia hvor disse ble montert sammen, og det er nok veldig i nærheten av der denne fabrikken en gang var, som Marine Power i dag har sitt hovedlager for alle Merc deler i Europa, så delene ligger sikkert der, men "på forespørsel" i Merc systemet er det samme som "de delene selger vi helst ikke".

 

Nå er det slik at Mercury har et par forhandlere som er "eksperter" på akkurat disse motorene, og som har bedre tilgang på deler osv.

Av de svært få "ekspertene" som er igjen på de gamle VM motorene er Solberg kanskje den fremste, og løsningen er å kontakte nettopp Solberg ved å benytte linken til teerex over her, ettersom en vanlig Merc forhandler nok vil ha problemer med å finne deler til deg.

 

Dersom Solberg ikke skaffer, må du på Biltema og kjøpe seks slike universalpakninger og finne frem skalpellen og tålmodigheten, eller kjøpe rikelig med sikaflex.

Link to post

Det står utgått ja, men på forespørsel kunne jeg altså få delene levert fra norsk forhandler. Diesel er jo ikke så veldig utbredt "over there"

 

Pratet nettopp med mister Solberg. Prisen på pakningsett fikk meg til føle meg litt :puke:

6000,- +frakt

 

Visste egentlig om dette. Har blitt fortalt før at man sparer ca. 70% på å handle mercruiser deler.

 

Sika ja, en kompis av meg brukte det på eksospakningen da han ikke hadde noen for hånden. En midlertidig løsning tenkte han, men det holdt i to år før han tok det av grunnet turbobytte.

 

Men tror ikke jeg vil bruke det på toppen nei.

 

Angående de diverse motormodelle. Her er utsagnet fra V12 Engineering som har overtatt ansvaret for de gamle BMW motorene;

"As these engines age, parts become harder and harder to find. Owners, Marinas and Mechanics working on these engines were finding current and obsolete parts available from V12 Engineering via the website. Many of the original BMW Marine Parts are common to the latest CMD D4.2 engines. The best example of this is the new ‘MLS’ cylinder head gaskets, cylinder head bolts, etc. fit all models."

 

Tror jeg skal prøve å kontakte Brunswickmarine (importøren av Mercruiser)

Link to post

Jeg kjøpte toppakninger, strekkbolter, stempelringer og nye ventiler hos Motorteknikk i Oslo vinteren 2007/08.

Selv om jeg har 5-sylindret D530, er delene eksakt de samme som du bruker på din D636.

 

Her var delene på lager, og ble levert raskt og problemfritt. Kan ikke si annet enn at jeg var svært godt fornøyd.

Så vidt jeg husker, kostet pakningene ca 250/stk + mva på den tiden.

 

Husk at pakningene leveres i tre ulike tykkelser, så det er viktig å bestille rett. Jeg bommet på første bestillingen (min feil), men Motorteknikk hadde rett tykkelse og jeg fikk byttet uten vanskligheter.

 

VMdieselspecialist kan være ganske så treg å få tak i, men han leverer til slutt. Jeg kjøpte ny vannpumpe derfra, og det tok litt tid å få gjennomført den handelen.

Solberg bruker jeg bare som siste utvei, da jeg syns prisene hans er i høyeste laget.

 

Lagt til:

 

Her er prisene jeg fikk, før rabatt og mva:

 

SLIPESETT JEEP/CHRY./VM 2,5TD Ø=92 *

SETT 523,00

 

TOPPAKN. JEEP/CHRY/VM 2,5TD 1,42mm 0H

1SYL 243,00

 

IN.VENTIL. VM. Diesel

STK 157,00

 

EX.VENTIL. VM DIESEL 2,5TD

STK 188,00

 

STREKKBOLT VM/JEEP/BÅT 3,1TD 5syl.

SETT 514,00

 

STEMPELRINGER

PR SYLINDER 346,00

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Det var litt bedre priser ja!

Hva ba du om da du bestilte fra motorteknikk? Spurte du etter deler til Jeep / chrysler voyager og informerte om at du har samme motor med en sylinder mer?

 

Hvorfor tre størrelser egentlig? Forskjell på topper og foringer? På mercruiser sine sider var kun den smaleste tilgjengelig.

 

Sjekket litt mer på mercruiserparts.com, og pakningsettet jeg fikk pris på (27-801763381) fant jeg også i mercruiser 3,6D motoren. Da hetende gasket set cylinder head (i stedet for bare gasket set for 636 motoren) Kanskje jeg bare skal bestille og levere tilbake dersom det blir feil.

Link to post

Jeg ba om pris på deler til en 1986mod, 3.0L 5sylindret BMW D530 Marine Diesel.

Motorteknikk har bøker og kryssreferanser på dette, og finner greit det du har bruk for.

Jeg var i kontakt med en som heter Jahn Vatle, og han hadde full kontroll.

 

Vet ikke hvorfor de har tre ulike tykkelser på pakningene, men det er vel for å kompensere for slipte topper og planet blokk, tenker jeg.

Jeg bestilte først 1.42mm, men ombestemte meg og gikk for 1.52mm som er standard tykkelse. Mener å huske at 1.62mm også er tilgjengelig.

Uansett tror jeg du skal bruke samme tykkelse som er der fra før, og det ser du først når du tar av toppene

 

Har nå brukt båten 3 sesonger og 200timer med innmat fra Motorteknikk, og det har ikke vært problemer så langt.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Har fått priser fra Motorteknikk.

Ettersom de leverer deler fra 4-sylindra motorer, trenger jeg to stk slipesett og to stk strekkbolt-sett.

Fikk momsrabatt jeg også så da ender det på:

544,- x2 for slipesett

550,- x2 for strekkboltsett

250,- x6 for topplokk pakninger

 

Totalt ca. 50% billigere enn solberg.

 

I tillegg fikk jeg nå altså svaret på noe jeg har lurt på en stund. Da jeg regnet på strekket som momentet ga på topplokk boltene fikk jeg verdier som tilsa at man måtte ha legeringer i boltene sterkere enn jeg noen gang hadde hørt om. Svaret er altså at dette er strekk-bolter. Tror ikke det står nevnt i boka?

 

Uansett, takk for alle tips tips. Baatplassen redder meg igjen :thumbsup:

Link to post

Det er strekk bolter, står forklart i manual også moment og rekkefølge på tiltrekking.

Om du trenger manual så har jeg det på cd som du kan få kjøpt.

 

Du kan se på pakningen hvilken tykkelse det er, står forklart i manualen.

 

Jeg har noe nyere Mercruiser motorer og kjøper alle deler fra USA.

På nyere motorer er det 2 stk topp pakninger som hver dekker 3 stk sylindre, prisen pr stk. er ca $ 170.00

som blir ca kr 2040,- pluss frakt og mva for et sett.

 

Pakningene (ny type) er i stål med et tynt belegg på begge sider og skal ifølge Brunswick ikke

brukes noe paknings cement på dem.

Selv om jeg har hørt at mange har brukt Permatex eller lignende på den gamle typen for å

være sikre på at det ikke blir lekkasjer.

 

Vet ikke om dette kan brukes på eldre motorer, men om enkelt pakningene er i papp med metall kant rundt sylinder kanten

ville jeg vurdert å bruke nye pakninger.

 

Mercruiserparts.com har de fleste deler, men en konkurrent har stort sett 10-15% lavere priser og

er seriøs leverandør. De sender med express pakke om man ønsker.

Firma har hjemmesider og bestilling på : http://www.marinepartsexpress.com (mercruiser_central.htm)

 

Lykke til.

 

Kan legge til at det er sylinder foringens høyde i forhold til stempel på topp som avgjør tykkelsen på pakningen.

Men når du finner tykkelsen som er brukt på den gamle er det den du skal bruke på ny også.

Det står og nevnt i manualen at boltene kan brukes om igjen inntil 3 ganger uten å bytte.

Men de fleste jeg har snakket med bytter ut bolten ved overhaling.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

man kan vel også handle her, hvis man går via jetcarrier. For de sender vel kun til USA http://www.mercurypartsexpress.com/us/

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Takk for tilbud Chris, men jeg har boka.

Leste litt i boka nå, og det står at boltene kan brukes opptil tre ganger. Det går jo an å se om strekt når jeg tar de ut, men antakelig best å bare bytte.

I tillegg står det at man skal smøre med molykote på de store boltene før tiltrekking. Er det moly G-rapid + det er snakk om?

 

Pussig med pakning for tre sylindre... Totalt kommer topplokk pakningene fra motorteknikk 1500,- incl mva. (ihvertfall denne gangen), så det blir en del billigere enn fra USA for min del.

Skal høre før jeg bestiller om det er typen med papir, eller om det er hel stålplate. Samlet forspenning på toppen må jo være beregnet mot hvilket spenn man vil ha på pakningen, så synes det virker rart å bytte pakning-design midtveis. Forøvrig er det stor forskjell på tiltrekkingsmetode i Mercruiser-boka og BMW-boka.

BMW sier 180Nm, men mercruiser sier 30Nm + 65 grader + 65 grader + 15 grader etterstramming

Link to post

vm_diesel.jpg

 

 

Som du ser av bulletin, så kan du fortsatt kjøpe pakninger fra Mercuiser.

 

Chris 284 har helt rett når det gjelder tykkelse på topp pakningen og det er viktig at du sjekker dette.

 

Du trenger også nye spacere ved bruk av de nye topp pakningene fra Mercruiser.

Prisen for topp pakningene (2x) og 2 stk spacere er tilsammen komplett ca 1400+mva.

 

MVH K.K

Link to post

Individual head gasket = en pakning pr. topp.

Single head gasket = en felles pakning, evt. to-delt på 6-syl.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du får kjøpt molybden fett (tilsv. molykote) på 100gr tube hos Biltema vare nr 36-415.

Ha på ytterste del av gjengene og under hodet. Molybden har en annen og bedre smøreevne enn vanlig olje eller fett.

Her er det stor kraft i tiltrekningen og molybden er best egnet for å få minst mulig friksjon på flatene.

 

Når det gjelder tiltrekking og momentet så er det forskjell på de gamle pakningene (BMW) og de nyere fra Mercruiser.

På BMW var det vanlig praksis å trekke til i to-tre omganger til totalt ca 10kgm på de minste og 16kgm på de største.

Mercruiser har en annen tilnæming som beskrevet moment først og deretter 2x65 grader.

Viktig når du setter tilbake toppene at du bruker 2 stk 10mm styrebolter så toppen kommer riktig i forhold til

alle åpninger. Styreboltene kan du lage av to passe lange gjenget stang med en plastforing tilsvarende diameteren

på hullet i toppen der boltene går igjennom.

Toppene er helt plane og sylinder foringen stikker over blokken tilsvarende pakningens tykkelse, så det ikke noe spor eller

annet som sikrer at toppene kommer på riktig plass.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Fra 2002-manualen til mercruiser 4,2:

 

manual1.jpg

 

Tykkelsen på toppakningen bestemmes av høyden til stempelet over blokka.

Bedre bildekvalitet her: http://i36.photobucket.com/albums/e34/mcplutt/manual2-1.jpg

 

manual4.jpg

 

Sylinderforingene skal stikke 0,01 - 0,06 mm over blokka:

manual5.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Kanten til høyre i bildet av sylinder er eneste del som tetter mellom sylinderen og topp, kanten blir ligende plant med pakningen og pakningen ikke er i kontakt med "forbrenningskammeret".

Så man må bruke samme tykkelse på pakningen som nevn i manual.

Om man tar ut foringen for bytte eller reshimsing skal toppen av foring ikke stikke lenger opp enn det som står i manual.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
  • 1 måned senere...

Om du trenger topp pakninger så har jeg et sett (front, rear) 1,52mm liggende.

De har vært montert på en motor som ble kjørt 1 time etter overhaling. De ser hele og fine ut og jeg

antar de kan brukes pånytt.

Motoren sotet og jeg antok at det kunne være feil på pakninger før den ble demontert.

Det viste seg at pakningene var ok. Feilen var i forbindelse med timing av injection pumpen, låsesplint i aksel hadde

blitt skjøvet inn ved montering, tannhjulet og timing forskjøv seg..

Nye pakninger ble montert, så jeg har et sett til salgs.

 

De kostet $170 pr. stk (1275,- inkl mva) pluss frakt fra USA.

Selges rimelig.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Takk igjen for tilbud, men pakning er innkjøpt og installert.

Jeg kjøpte 1.52 selv om det var 1.42 som var installert tidligere.

Jeg la merke til noe noe jeg ikke helt kunne forklare først; metallringen pekende rett bak fra sylinder 6 og rett foran fra sylinder 1 så ut til å være defekt (sot-merker på tvers av tetningen). Det slo meg igår at dersom man "bytter" tykkelse for å få litt mere effekt, vil det bli riktig press mellom alle toppen, men på begge endene (bak topp 6 og foran topp 1) vil spaceren hindre riktig press på toppakning.

Link to post

Godt poeng det skal jeg sjekke (finner ikke skyvelære nå). Tror dog det er trygt da jeg går opp på tykkelsen, da sikrer jeg at presset kommer på pakningen og ikke på spaceren. Jeg mistenker jo egentlig at det ved forrige overhaling ble satt inn tynnere pakninger, - 1,52 er jo standard...

 

Det er tydelig at du har skrudd en del på disse motorene, så kanskje du kan svare på dette:

Jeg har ikke dratt til boltene enda da jeg er litt usikker på hva jeg kan tillate av skjevhet mellom toppene. Jag har skrudd eksosmanifolden løst inntil uten pakning, men kan da måle opptil 0.1mm skjevhet mellom topp og manifold ved flere av toppene. Det bør vel helst være 100% tett her før jeg strammer boltene?

 

En del av pinneboltene er da ikke satt i ettersom mutterne sitter fast på dem. Skal få satt dem i en skrustikke i morra og løsne dem, men jeg usikker på om det vil bli bedre. Kanskje jeg må banke på manifolden med en gummislegge?

Link to post
  • 1 år senere...

Det slo meg igår at dersom man "bytter" tykkelse for å få litt mere effekt, vil det bli riktig press mellom alle toppen, men på begge endene (bak topp 6 og foran topp 1) vil spaceren hindre riktig press på toppakning.

Litt sent.. men spacerne må byttes eller maskineres ned om man bytter til ny type toppakning (MLS)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...